مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

بید محلات که به طلای سرخ اقتصادی استان مرکزی شهره است، به عنوان یکی از منابع طبیعی ارزشمند علاوه بر تولید ثروت در حوزه اقتصاد داخلی در سبد مصرف بازارهای جهانی قرار گرفته و شنیدن روایت جالب کارآفرینی در این حوزه خالی از لطف نیست.

بید محلات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بید قرمز گیاهی بومی شهرستان محلات است که تا سال‌های قبل، شاخصه‌های اقتصادی و تجاری این درختچه ناشناخته بود و تنها برای گرمازایی به عنوان هیزم بین ساکنان محلی کاربرد داشت اما به همت و ابتکار کارآفرینان جلوه‌های مختلف این ثروت خدادادی معرفی شده است. شهرستان محلات بزرگ‌ترین سطح زیر کشت گل و گیاه زینتی کشور را دارد و سالانه ۱۸ درصد تولید گل و گیاه کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

به همت کارافرین حوزه کشاورزی اکنون درختچه بید قرمز محلات در بازار گل آمستردام معرفی شده و در بازار بورس آمستردام این گیاه با نام محلات ثبت به ثبت رسیده و درختچه‌هایی که در گذشته نه چندان دور تنها سوزانده می‌شدند امروز شناسنامه بین المللی دارند و با اقدام این دانش آموخته بخش کشاورزی و کارآفرین موفق، بید قرمز محلات ثبت جهانی و تجاری سازی شده و هلند که به پایتخت گل جهان است متقاضی واردات بید قرمز محلات است.

روستازاده‌ای که هیزم سرخ را کیمیای اقتصاد شهرش کرد

محمد سلطان محمدی، تولید کننده بید قرمز در محلات از توابع استان مرکزی است که با ایده خلاقانه‌اش نه تنها به اقتصاد کشور کمک کرده بلکه سفره‌ای برای ارتزاق و کارآفرینی ساکنان روستای محل تولدش فراهم کرده است.این محصول در کانون‌های خاصی از جهان تولید می‌شود و به نوعی انحصار دارد که به همین دلیل نیز بید قرمز محلات در کتاب گینس ثبت جهانی شده و خوشحالم که این ظرفیت اقتصادی به نام شهر و زادگاهم نقش بست.

وی به شرایط تولید و پرورش این طلای سرخ نیز اشاره‌ای کرد و ادامه داد: پرورش این گیاه شرایط آب و هوایی خاصی می‌خواهد که محلات و روستای «بزیجان» مامن مناسب آن است و اکنون شرایطی برایش هموار شده که می‌توان گفت بید قرمز در حوزه اقتصاد شهرستان، سری میان سرها دارد.

سلطان محمدی که صادر کننده نمونه سال ۸۶ هم هست به توصیف کوتاهی از فعالیت اقتصادی‌اش می‌پردازد و لابه‌لای حرف‌ها مرتب گوشزد می‌کند که مبادا نام محلات را از بید قرمز جدا کنیم و افزود: به‌منظور گسترش صادرات بید قرمز در روستای پدری، چندین میلیون یورو سرمایه‌گذاری شد و این کار با هدف پهن کردن سفره درآمدزایی برای اهالی این روستا بود و اکنون که ایده صادرات بید قرمز به ثمر نشسته و خط تولید پرورش این گیاه با  ۱۵۰نفر در حال فعالیت است می‌توان مدعی شد که در شرایط سخت نیز با تفکر، برنامه و پشتکار می‌توان از سد مشکلات عبور کرد و بر قله موفقیت ایستاد.

۷۰ هکتار زمین محلات زیر کشت بید قرمز

مدیر جهادکشاورزی محلات نیز از ارزش افزوده اقتصادی این گیاه صادراتی گفت و افزود: سطح زیر کشت درختچه ‌ای زینتی بید قرمز در محلات ۷۰ هکتار  است و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار شاخه بید قرمز در این شهرستان وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ تن شاخه درختچه بید قرمز در این شهرستان برداشت شود.

احمدرضا جعفری توضیح داد که برداشت شاخه‌های بید قرمز از نیمه دوم آبان آغاز می‌شود و بر اساس میزان، رنگ و ارتفاع در بسته‌های ۸۰ عددی جمع‌بندی شده و  پس از تزریق هورمون برای ریشه زایی بسته‌بندی می‌شوند. محموله‌های صادراتی بید قرمز به کشورهای اروپایی، آسیای دور، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود. محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه نخست کشور را دارد و برداشت این محصول در مدت سه ماه، هشت هزار نفر روز اشتغال موقت ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: ۱۰۰ خانوار در این شهرستان به تولید این نوع درختچه ارزشمند مشغول هستند. تا سال ۷۹ بید قرمز در محلات برای گرمازایی مصرف داشت و سال ۸۱ با اجرای ایده تفکیک و دسته‌بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور فراهم شد و در سال ۸۵ نیز این محصول در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید. کیفیت بید قرمز محلات به‌دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی‌نظیر است و بید قرمز محلات به‌عنوان یک برند در دنیا شناخته شده است.

بازارهای هدف بید قرمز را باید گسترش داد

رضا ملکی، رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات نیز در این رابطه گفت: ۲۷۵ تن بید قرمز با ارزآوری ۵۵ میلیون دلار در سال ۹۷ از این شهرستان به کشورهای هدف خارجی صادر شد.پنج میلیون و ۸۶۰ هزار دلار گل و گیاهان زینتی و بید قرمز در سال گذشته از محلات صادر شد.

محلات از توابع استان مرکزی به‌عنوان قطب تولید گل و گیاه زینتی در کشور شناخته شده است، به‌طوری که ۱۸ درصد از سطح زیر کشت کشور، ۱۲ درصد از تولید گل شاخه بریده، ۸۰ درصد تولید گل‌های فصلی نشائی، ۲۱ درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و ۱۴ درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در این شهرستان است. تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز محلات را به بام گل و گیاه ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 574993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha