مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به تخریب قسمت عمده ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ گفت: تاکنون ۸۰ درصد از ارگ بم مرمت و بازسازی شده است.

ارگ بم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن قاسمی افزود: با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم این بنا سال ۱۳۹۱ از فهرست میراث در خطر خارج شد. امسال در سالروز زلزله بم، عملیات مرمت و بازسازی خانه سیستانی به پایان می‌رسد و پایگاه پژوهشی ارگ بم به این خانه تاریخی منتقل و از نزدیک فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی این بنای تاریخی انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم ادامه داد: مرمت و بازسازی عمارت کلاه‌فرنگی به پایان رسیده و مرمت عمارت دروازه دوم ارگ تاریخی با پیشرفت ۹۰ درصد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین عملیات مرمتی اصطبل در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار دوباره این عملیات تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید و مرمت خانه میراکبر تا نیمه سال آینده پایان می‌یابد.

قاسمی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم و به میراث‌دوستان و مردم بم قول می‌دهیم در قرن آینده با برنامه‌ریزی و فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری، بمی متفاوت از گذشته در زمینه گردشگری داشته باشیم.

ارگ بم با قدمت ۲۵۰۰ سال به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار مترمربع نزدیک شهر بم در جنوب شرقی ایران و حاشیه کویر لوت واقع شده است. ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر ۸۲ چند ماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، زلزله صبحگاه پنجم دی ۸۲ به این بنا خسارت کلی زد. سال‌های گذشته بخش بزرگ ارگ مرمت شده و گردشگران زیادی داخل و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

کد خبر 574966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha