روزنامه واشنگتن‌پست براساس اسناد دادگاهی گزارش داده دولت ترامپ در حال بررسی صدور مصونیت قضایی برای ولیعهد عربستان‌سعودی در پرونده تلاش او برای ترور یک افسر سابق اطلاعات سعودی است.

محمدبن سلمان

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا مشغول بررسی درخواستی از حکومت عربستان‌سعودی است که در آن خواسته شده برای «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی در پرونده‌ای که او را به تلاش برای ترور یک افسر سابق اطلاعاتی عربستان متهم می‌کند، مصونیت قضایی صادر شود.  روزنامه واشنگتن‌پست این موضوع را بامداد سه‌شنبه با استناد به اسناد حقوقی مربوط به این پرونده گزارش داده است. این روزنامه در توضیح بیشتر می‌نویسد، عربستان‌سعودی از دولت ترامپ خواسته امکان مصونیت محمد بن سلمان را شکایتی که «سعد الجبری» علیه او تنظیم کرده فراهم کند.  سعد الجبری از مقام‌های سابق دستگاه مبارزه با تروریسم عربستان‌سعودی است که در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند.

الجبری مرداد ماه سال جاری با حضور در یک دادگاه امریکایی در شهر واشنگتن از «محمد بن سلمان» به دلیل تلاش برای ترور او شکایت کرد. منابع مطلع به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند، وزارت خارجه امریکا ماه گذشته پرسشنامه‌ای برای وکلای جبری فرستاده و نظر حقوقی آنها را درباره درخواست عربستان‌سعودی جویا شده است.  

مرداد ماه سال جاری رسانه‌های امریکایی گزارش دادند، دادگاهی در واشنگتن برای «محمد بن سلمان» و سیزده شخصیت سعودی دیگر احضاریه صادر کرد و خواستار حضور آنها در دادگاه برای پاسخگویی به شکایت «سعد الجبری» از آنها شد.

«مایکل کلاگ» وکیل ولیعهد عربستان‌سعودی قبلا در نامه‌ای به دادگاه مستقر در واشنگتن ضمن رد اتهام‌های وارده در این پرونده گفته، دادگاه باید این پرونده را مختومه اعلام کرده و بایگانی کند. وکیل بن سلمان در نامه خود به دادگاه واشنگتن اعلام کرد که ولیعهد عربستان‌سعودی مصونیت دارد و این دادگاه دارای اختیار قانونی و قضایی برای محاکمه او نیست. در این نامه آمده است: «صرف‌نظر از ادبیات موجود در شکواییه، این شکواییه هیچ اساس قانونی ندارد.

سعد الجبری می‌تواند هر چه می‌خواهد در روزنامه‌ها بگوید اما این پرونده هیچ جایی در دادگاه فدرال ندارد.» وکیل بن سلمان افزود: «ولیعهد عربستان‌سعودی از هرگونه پرونده شکایت در دادگاه‌های امریکایی مصونیت دارد.» واشنگتن‌پست به نقل از خالد الجبری، فرزند مقام امنیتی سابق نوشت: «در صورت تایید خبر اعطای مصونیت، ایالات‌متحده متعاقبا به بن سلمان درخصوص اقداماتش در ترور جمال خاشقجی و تلاش برای ترور پدرم مصونیت خواهد داد.» او این اقدام را به مثابه چراغ سبزی به ترورهای بعدی توسط بن سلمان دانست. به نوشته این روزنامه پس از به قدرت رسیدن جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب اخذ مصونیت دشوارتر خواهد بود زیرا بایدن پیش از این متعهد شده بود که پس از ترور خاشقجی، روابط خود را با عربستان‌سعودی بازنگری کند و حمایت امریکا از عملیات نظامی به رهبری عربستان در یمن را پایان دهد.

کد خبر 574821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha