دوشنبه شب اول دی ماه می‌توانید سیاره‌های مشتری و زحل را در نزدیک‌ترین فاصله ظاهری به هم در آسمان شب به هم ببینید که برای نخستین بار پس از حدود ۸۰۰ سال رخ می‌دهد.

conjunction

به گزارش همشهری آنلاین سیاره‌های مشتری و زحل هر ۲۰ سال یکبار مقارنه پیدا می‌کنند یعنی فاصله ظاهری‌شان در آسمان نزدیک می‌شود. اما مقارنه دوشنبه شب بسیار نادر است، چرا که دو سیاره در نزدیکترین فاصله ظاهری از هم قرار می‌گیرند، آخرین باری که این دو سیاره در آسمان شب به همین میزان به هم نزدیک شدند یعنی به فاصله یک دهم درجه یا یک پنجم قطر ظاهری ماه کامل از یکدیگر رسیدند، در ۱۶ ژوئیه ۱۶۲۳ میلادی یعنی ۳۹۷ سال پیش بود. اما این مقارنه به علت درخشندگی نور خورشید قابل‌مشاهده نبود.

آخرین باری که مقارنه‌ای بسیار نزدیک  و در آسمان شب قابل‌مشاهده بود، مربوط به ۴ مارس ۱۲۲۶ می‌شود و دو سیاره فاصله‌شان از این هم کمتر حدود نصف مقارنه فعلی بود.

این مقارنه در فاصله کوتاهی پس از غروب آفتاب در بالای افق جنوب غرب و در صورتی که افق صاف باشد، تا ساعت ۱۹ دوشنبه شب در سراسر ایران قابل‌مشاهده است. نزدیک‌ترین فاصله ظاهری بین او دو سیاره در ساعت ۲۱ و ۵۴ دقیقه شب به وقت ایران رخ می‌دهد، اما در این هنگام این سیاره‌ها در افق ایران قابل‌مشاهده نیستند.

اگر به هر دلیلی این بیشترین مقارنه را در این ندیدید، در  سه‌شنبه و چهارشنبه شب هم فرصت دیدن مقارنه این دو سیاره عظیم گازی منظومه شمسی را دارید، هر چه که نزدیک شدن این دو سیاره به اندازه دوشنبه شب نیست.

«سیاره دوگانه»: مقارنه بزرگ زحل و مشتری پس از ۸۰۰ سال

کد خبر 574498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha