یک مقام ارشد بهداشتی آمریکا در حالیکه دومین واکسن کرونای مجوز گرفته در این کشور در حال توزیع است، گفت ممکن است ماه آینده سومین واکسن کرونا نیز در آمریکا مجوز بگیرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آدمیرال برت گیرویر، معاون وزارت بهداشت و منابع انسانی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت گرچه هنوز داده‌های مربوط به واکسن کرونای ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های جانسون‌وجانسون و جانسن هنوز منتشر نشده است، اما تایید آن سومین واکسن را پس از واکسن‌های فایزر و مدرنا در اختیار آمریکا قرار خواهد داد.

انتظار می‌رود نتایج کارآزمایی بالینی واکسن جانسون‌وجانسون به نام JNJ-78436735 یا Ad26.COV2.S در ماه ژانویه (اوائل دی) منتشر شود.

شرکت داروسازی جانسن که شعبه شرکت جانسون‌وجانسون در بلژیک است این واکسن را با همکاری پژوهشگران دیگر می‌سازد.

واکسن جانسون‌وجانسون هم حاوی دستورات ژنتیکی برای ساختن پروتئین گل‌میخی (spike protein) سطح ویروس است. اما این واکسن بر خلاف واکسن‌های فایزر-بیوان‌تک و مدرنا که دستورات ژنتیکی در RNA تک‌رشته‌ای قرار دارد، از DNA دورشته‌ای استفاده می‌کند.

پژوهشگران برای ساختن این واکسن ژن سازنده پروتئین گل‌میخی را به ویروس دیگری به نام آدنوویروس ۲۶ افزده‌اند. آدنوویروس‌ها ویروس‌های شایعی هستند که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شوند. پژوهشگران جانسون‌وجانسون از یک آدنوویروس تغییریافته استفاده می‌کنند که می‌تواند وارد سلول‌ها شود، اما توانایی تکثیر درون آنها یا ایجاد بیماری را ندارد.

واکسن جانسون و جانسون پس از دهه‌ها پژوهش درباره واکسن‌های بر اساس آدنوویروس ساخته شده است. در ماه ژوئیه (تیر ماه) امسال نخستین واکسن ساخته‌شده بر اساس آدنوویروس بوسیله همین شرکت جانسون و جانسون برای پیشگیری از بیماری ابولا ساخته شد. این شرکت همچنین کارآزمایی‌هایی را برای ساختن واکسن‌های بر اساس آدنوویروس برای بیماری‌های دیگر از جمله اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) و ویروس زیکا در دست انجام دارد. چند واکسن کرونای دیگر بر اساس آدنوویروس ساخته شده است، از جمله واکسن کرونای ساخته‌شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا که از یک آدنوویروس شمپانزه در آن استفاده شده است.

واکسن‌های کرونای بر اساس آدنوویروس پایدارتر از واکسن‌های mRNA ساخته شده بوسیله شرکت‌های فایزر و مدرنا هستند. DNA به اندازه RNA شکننده نیست و پوشش پروتئینی محکم آدنوویروس به محافظت مواد ژنتیکی داخل آن کمک می‌کند. در نتیجه واکسن جانسون‌وجانسون را می‌توان تا سه ماه در دمای معمولی یخچال یعنی ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری کرد.

شرکت جانسون اند جانسون واکسن کرونایش را در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال آزمایش می‌کند

کد خبر 574217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha