سالومه ابطحی: دیروز در حاشیه اجلاس جی8، سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا پیشنهاد داد که برای جلوگیری از احتکار در بازارهای نفت که به عقیده او به‌زودی به بشکه‌ای 200 دلار خواهد رسید، تقاضای جانبی بازار افزایش پیدا کند.

پس از آنکه قیمت هر بشکه نفت با حدود 50 درصد افزایش در یک سال به رقم بی‌سابقه 85/145 دلار در هفته گذشته رسید، دیروز با کاهشی اندک قیمت نفت به 143 دلار کاهش یافت تا بازار استراحت کوتاهی کند. بسیاری از تحلیلگران، رشد تصاعدی قیمت نفت را به کمبود عرضه نفت، افزایش تقاضا و دلار ضعیف وابسته می‌دانند. دلار ارزی است که بیشتر معاملات نفتی از طریق آن صورت می‌گیرد اما برلوسکنی اعتقاد دارد که احتکار نفت نیز یکی از عواملی است که بر آینده بازار نفت جهانی تاثیر‌گذار است.

برلوسکنی در حاشیه نشست سالانه جی 8 در جزیره شمالی هوکایدو ژاپن به رسانه‌ها گفت: گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش بیشتر قیمت نفت وجود دارد، اما عده‌ای می‌ترسند که نفت به بشکه‌ای 200 دلار هم برسد.

این رقم پیش‌بینی آرجون مورتی تحلیلگر اقتصادی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن بود که با پیش‌بینی آن‌که قیمت نفت طی دو سال آینده به 200 دلار می‌رسد، باعث تعجب بسیاری شد. برلوسکنی اظهار داشت که دولت ایتالیا برای جلوگیری از خرید محتکرانه نفت با سیاست افزایش تقاضاهای جانبی در بازار نفت جهانی موافق است و گفت: این پیشنهاد ماست. درباره این پیشنهاد نشست‌های گوناگونی گذاشته‌ایم و آن‌را بررسی کرده‌ایم. بازارهای بورس باید ذخایر جانبی بازارهای آینده را که اکنون تنها 5 درصد است، افزایش دهند. بعضی‌ها اعتقاد دارند که این ذخایر جانبی باید به 50 درصد برسند.

اما این برنامه هنوز در مرحله گپ و گفت‌وگو است. افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی سایه سنگینی بر اولین روز اجلاس سالانه جی8 انداخت. آنجلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان در کنفرانس خبری‌ای در حاشیه اجلاس گفت: برای مبارزه با افزایش قیمت نفت باید به‌دنبال راه‌های مختلفی باشیم. سؤال اول این است که برای مبارزه با احتکار نفت چه کنیم؟ سؤال دوم آنکه چگونه به پیش‌بینی صحیح‌تری از میزان توسعه تقاضای نفت برسیم و چگونه به پیش‌بینی دقیق‌تری از میزان تولید نفت برسیم؟ مدیران عامل شرکت‌های تولید نفت نیجریه و الجزیره در میان 7 رهبر آفریقایی بودند که در اجلاس جی 8 شرکت کردند.

یک مقام عالی رتبه کانادایی هم که در اجلاس شرکت کرده بود گفت که آنها متوجه شده‌اند  باید مسئولیت کمک به کاهش قیمت سرسام آور نفت را به‌عهده بگیرند. این مقام کانادایی گفت: کشورهای تولید‌کننده نفت باید متوجه شوند که در قبال بالارفتن قیمت نفت و اثر این افزایش بر دیگر کشورها به خصوص کشور‌های در حال توسعه، مسئول هستند.

اما آنجلا مرکل باور دارد که اقتصادهای نوظهور که برای رشد و توسعه بیشتر و بیشتر نفت مصرف می‌کنند نیز باید در این روند درگیر شوند.

کد خبر 57409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز