معیشت بیش از ۴ هزار صیاد مازندرانی به دریا وابسته است و آنان بعد از چشم‌انتظاری ۶ ماهه چشم به آبی بیکران دوختند تا از دل دریا روزی خود را تامین کنند اما با گذشت بیش از ۶۰ روز لحظه‌شماری نگرانی‌هایشان بیشتر شده است.

صید ماهی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، فصل صید ماهی‌های استخوانی امسال از ۲۰ مهر آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت؛ البته فصل صید ماهی‌های استخوانی در منطقه میانکاله از ۱۵ مهر امسال آغاز شد و ۱۳ تعاونی همزمان با این روز صید را شروع کردند. ۴ هزار صیاد پرتلاش مازندرانی در ۳۳۸ کیلومتر از سواحل خزر تورهای خود را با دلی پرامید و بعد از چشم‌انتظاری ۶ ماهه در دریا پهن کردند ولی با گذشت بیش از دو ماه از فصل صید تورهای خالی آنان را نگران کرده است. با توجه به رهاسازی بچه‌ماهی‌ها و وضعیت اقتصادی و از طرفی افزایش چندبرابری ادوات صیادی انتظار ماهیگیران این بود که سبد جامعه صیادی پررونق باشد اما در بیش از دو ماه اخیر این اتفاق نیفتاد و چشم‌انتظاری صیادان همچنان ادامه دارد.

حسرت ماهیگیران از تورهای خالی

حسین محمدیان، مدیر یکی از شرکت‌های تعاونی پره در شهرستان بابلسر گفت: امسال وضعیت صید از نصف هم کمتر شد و همین موضوع با توجه به افزایش قیمت تورها و ادوات صیادی نگرانی ما را بیشتر کرده است. صیادی شغلی بسیار سخت است و در این روزهای سرد سخت‌تر هم شده اما نکته جالب اینجاست که جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود. از سختی کارمان هر چه بگویم کم گفتم اما مجبوریم ۶ ماه چشم‌انتظاری کنیم تا چنین روزی برسد و با نگاه به تورها باید حسرت بکشیم. افزایش چندبرابری تورهای صیادی، پرداخت بیمه با نرخ ۲۷ درصدی، خرید بنزین آزاد و از همه مهم‌ترین تورهای خالی از ماهی نگرانی ما را بیشتر کرده است اما با این وجود امیدمان را از دست ندادیم و امیدواریم در زمان صید ماهی سفید با صید پررونق نگرانی‌ها کمتر شود.

ورشکستگی در انتظار ۶۰ درصد شرکت‌های تعاونی پره

خشایار نوایی، مدیر عامل اتحادیه پره مازندران در این‌باره گفت: باید بگوییم کاهش صید دلایل مختلف دارد و اغلب شرکت‌های تعاونی با کاهش ۵۰ درصد مواجه هستند که با رهاسازی که داشتیم اما این موضوع در سبد جامعه صیادی خودش را نشان نداده است. اگر این وضعیت پیش رود ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت‌های تعاونی ورشکسته خواهند شد؛ چراکه قبل از آغاز فصل صید به امید صید ماهی خرید انجام دادند و چک دادند ولی با آغاز فصل صید نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و در حال حاضر نیز درگیر مراجع قضایی هستند.

مدیر عامل اتحادیه پره مازندران با اشاره به افزایش چندبرابری لوازم صیادی، تصریح کرد: در مقابل رشد لوازم و ادوات صیادی، قیمت ماهی چندان رشدی نداشته البته صید ماهی نیز پررونق نبوده که بتواند این هزینه‌ها را پوشش دهد. صیادان مازندران در پرداخت حق بیمه با کارمزد ۲۷ درصدی که بیش از ۵۰۰ هزار تومان در طول ماه می‌شود ماندند و تمام شرکت‌های تعاونی بیمه عقب‌افتاده دارند. بسته حمایتی که دولت برای استان‌های شمالی گیلان و گلستان محقق شده ولی هنوز این موضوع برای استان مازندران محقق نشده است. موضوع مهم دیگر سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی است که تامین اجتماعی زیر بار نرفته است. همه این مسائل موجب شده جامعه صیادی کوچک‌تر و سفره صیادان تنگ‌تر شود که امیدواریم در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

صیادانی که در ۶ ماه یک میلیون درآمد هم ندارند

سیدمحمد رضوی، رئیس اتحادیه ماهیگیران مازندران گفت: حوزه فعالیت بیش از ۴ هزار صیاد مازندرانی از رامسر تا ۵۰ کیلومتر در شرق میانکاله است. بحث سخت و زیان‌آور بودن کار صیادی در همه دنیا تصویب شده ولی متاسفانه صیادی در ردیف کار سخت قرار نگرفته است. با توجه به سرمای هوا و حضور صیادان از سحر تا پاسی از شب در آب سرد دریا که موجب بروز بیماری‌های مفصلی و استخوانی می‌شود، نرخ بیمه آنان همچنان ۲۷ درصد است.موضوع مهم دیگر افزایش چندبرابری قیمت ادوات صیادی و کاهش ۵۰ درصدی صید موجب شده صیادان در تامین معاش خود بمانند. شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد ولی برخی شرکت‌های تعاونی پره به‌ویژه در میانکاله در ۶ ماه یک میلیون تومان هم درآمد نداشته باشند. بر اساس مصوبه سال ۹۲ قرار بود دولت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعدیل پره‌ها و صیادان اختصاص دهد که این مهم سال ۹۵ برای گیلان و سال ۹۸ برای گلستان محقق شد ولی چشم‌انتظاری مازندران همچنان ادامه دارد.

کاهش ۵۰ درصدی صید در مازندران

قاسم کریم‌زاده، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران درباره وضعیت صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران اظهار کرد: از آغاز فصل صید ماهی‌های استخوانی تا روزهای گذشته میزان صید به ۴۲۱ تن رسیده که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد کاهش داشته است. ارزش اقتصادی ماهی‌های صیدشده در این مدت ۲۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کم شده است. سرانه صید هر تعاونی پره در استان ۸ تن بوده که ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و کاهش دمای آب دریای خزر از دلایل مهم کاهش صید است. با سرد شدن آب ماهی‌ها به اعماق مهاجرت می‌کنند و ابزار صیادی در عمق در دسترس نیست. موضوع دیگر کولاکی بودن دریای مازندران است که عملیات صیادی و دفعات پره‌کشی را ۲۲ درصد کم کرده است.

با توجه به پیگیری از اداره‌کل شیلات مازندران پیگیری‌ها در ارتباط با کاهش نرخ حق بیمه صیادان و همچنین دریافت اعتبار برای تعدیل شرکت‌های تعاونی پره به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد خبرهای خوشی برای جامعه صیادی استان در روزهایی باشیم که تورهای ماهیگیری آنان کم‌رونق است تا امیدواری آنان بیشتر شود و با مشکلات جدی‌تری مواجه نشوند.

کد خبر 573280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha