گروه اقتصادی: کلیه بانک‌ها در مناطق آزاد ملزم شدند تا تنها با شرایط بانک مرکزی درخصوص پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

بر پایه بخشنامه جدیدی که بانک مرکزی به بانک‌های عامل در این مناطق ابلاغ نموده است پرداخت هر نوع تسهیلات تنها از محل منابع جمع آوری شده در مکان استقرار امکان پذیر است که تنها بر پایه شرایط تعریف شده قابل پرداخت است.این بخشنامه که در کمیته سیاستگذاری و نظارت بانک مرکزی تصویب شده به کلیه مدیران عامل محترم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و مدیران شعب بانک‌های استاندارد چارترد، ایران و اروپا و فیوچر بانک ارسال شده است.

بر این اساس واحدهای بانکی در مناطق آزادتجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران فقط مجاز به اعطای تسهیلات در مناطق ازمحل منابع جمع‌آوری شده در مناطق آزاد هستندونرخ سود تسهیلات در عقود مبادله‌ای فروش اقساطی، سلف، جعاله، خرید دین و نیزحداقل سود احتمالی تسهیلات در سایر عقود رأسا توسط مسئولین مربوطه تعیین می‌شود.  همچنین سود علی الحساب انواع سپرد ه‌های مدت دار رأسا توسط واحدهای بانکی تعیین و به‌طور قطعی تسویه خواهد شد. واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد نمی‌توانند واحدهای بانکی در سایر نقاط کشور راخود جهت جمع آوری منابع تعیین نمایند. (Agent) به‌عنوان کارگزار یا نماینده واحدهای بانکی سایر نقاط کشور نیز مجاز نیستند به نمایندگی از طرف واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد نسبت به جمع آوری منابع اقدام نمایند.

بر پایه این بخشنامه انتـقـال مـنـابـع بین واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد مجاز است و واحدهای مذکورمجاز نیستند منابع جمع آوری شده در مناطق آزاد را در خارج از مناطق در سایر نقاط کشوربه مصرف برسانند. بر این اساس بانک‌های مستقر در مناطق آزاد درصورت داشتن منابع مازاد بر نیازمناطق آزاد این منابع را به ادارات مرکزی خود منتقل نمایند. منابع مازادی که از شعب موجود هر بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی در هر منطقه آزاد به ادارات مرکزی بانک /مؤسسه‌ اعتباری غیربانکی مربوط منتقل می‌گردد باید تابع قرارداد و توافق مشخص فی مابین شعبه مربوطه و بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی باشد تا شناسایی هزینه ودرآمدهای مربوط به‌صورت شفاف امکان پذیر گردد.در این صورت برگشت این منابع ازمفاد این ماده مستثنی است.

این گزارش می‌افزاید: درخصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی، خرید، احداث و تعمیر مسکن انفرادی به اشخاص حقیقی بومی مناطق آزاد، شعب بانکهای مستقر در مناطق مذکور می‌توانند به‌عنوان عامل بانک مادر و با استفاده از منابع متعلق به بانک مادر اقدام نمایند.در این راستا نرخ سود این قبیل تسهیلات و سایر شرایط آن باید همانند موارد مشابه در سایر نقاط کشور باشد. همچنین مجموع مانده تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذی‌نفع واحد نزد کلیه واحدهای هر واحد بانکی تابع حدود مقرر در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان است.

بر پایه این بخشنامه کلیه سرپرستی شعب، مدیریت بانک‌ها/مؤسسات اعتباری و شعب مستقل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مستقر در مناطق آزاد باید آمار سپرد ه‌های جمع آوری شده در مناطق آزاد را در پایان هر ماه و برای هر شعبه به‌طور جداگانه به تفکیک هر یک از مناطق و به تفکیک انواع سپرده‌ها و نرخ سود منظور شده و همچنین آمار مصارف را براساس نوع عقود و نرخ سود دریافتی به اداره اطلاعات بانکی این بانک ارسال نمایند. چندی پیش شرایطی تعیین شده بود که براساس آن بانک‌ها در مناطق آزاد نیز ملزم به پرداخت تسهیلات در غالب بنگاه‌های زود بازده شده بودند.

کد خبر 57276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز