نعمت احمدی به اتهام نشر اکاذیب به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

نعمت احمدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، این حقوقدان مهر ماه ۹۸، وقتی که دادگاه‌های مفاسد اقتصادی پس از استجازه مقام معظم رهبری تشکیل شدند، در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی از برخی جوانب این دادگاه‌ها گفته بود که در نتیجه آن سازمان بازرسی از این وکیل دادگستری شکایت کرد. احمدی در آن مصاحبه که در میانه انتشار خبرهایی درباره بازداشت تعدادی از مدیران سازمان بازرسی انجام شده بود، به‌جای به‌کار بردن «مدیران» از واژه «معاونان» استفاده کرده که بر این اساس سازمان بازرسی کل ‌کشور علاوه ‌بر ارسال تکذیبیه به روزنامه آرمان که این گفت‌وگو را منتشر کرده بود، از نعمت احمدی هم شکایت می‌کند.

۲۴ مهر ماه بود که دادستان تهران خبر داد برای اولین‌بار قرار است دادگاه‌های جرم سیاسی در کشور برگزار شود و در حال حاضر برای ۵ نفر از متهمان کیفرخواست جرم سیاسی صادر شده است. پیگیری‌های همان زمان روزنامه اعتماد از این حکایت داشت که یکی از این ۵ نفر، نعمت احمدی، وکیل دادگستری و حقوقدان است که قرار است به‌ خاطر شکایت سازمان بازرسی به عنوان یکی از اولین متهمان دادگاه‌های جرایم سیاسی حاضر شود. 

دادگاه رسیدگی به اتهام نعمت احمدی به عنوان دومین متهم جرم سیاسی، چند روز بعد و در روز ۲۷ مهر ماه برگزار شد؛ دادگاهی که اگرچه براساس قانون باید با حضور هیات منصفه و البته «علنی» برگزار شود اما از حضور خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در آن جلوگیری شد و تنها چند رسانه وابسته یا نزدیک به دستگاه قضایی در آن حاضر شدند. به هر تفسیر، دادگاه رسیدگی به اتهام نعمت احمدی درحالی که این حقوقدان تاکید داشت هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی باید متفاوت از هیات منصفه دادگاه‌های مطبوعات باشند، پشت درهای بسته و با حضور هیات منصفه برگزار شد. 

ساعاتی بعد از اتمام جلسه دادگاه، سخنگوی هیات منصفه اعلام کرد که به پرونده نعمت احمدی با اتهام نشر اکاذیب در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی رسیدگی شده و هیات منصفه با شنیدن دفاعیات این وکیل دادگستری به اتفاق آرا نعمت احمدی را مجرم و همچنین با اکثریت آرا در عین حال مستحق تخفیف دانسته‌اند. رایی خلاف تصور نعمت احمدی که انتظار داشت باتوجه به اینکه در آن گفت‌وگوی مطبوعاتی، نامی از شخصیتی حقیقی نبرده، تبرئه شود. 

به هر تفسیر، بنابر قانون اگر هیات منصفه، متهم را مجرم بداند، پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد تا حکم صادر شود و برهمین اساس هم روز گذشته شعبه ۹ دادگاه کیفری، نعمت احمدی را به اتهام نشر اکاذیب به ۶ ماه حبس محکوم کرد. البته با این توضیح و موخره ضروری این محکومیت به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس تبدیل شده است.

کد خبر 572562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha