سوال مجری صداوسیما درباره شغل پدر شرکت‌کننده خانم برنامه تلویزیونی «دستپخت» دردسرساز شد. شرح ماجرا را در این مطلب بخوانید.

برنامه دستپخت

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی مجازی هشتگ راننده تاکسی را که می‌زدی به موجی از اعتراضات و کنایه‌ها می‌رسیدی که تمامی نداشت. ماجرا از این قرار بود که مجری معروف صداوسیما در برنامه «دستپخت» درباره شغل پدر یکی از شرکت‌کنندگان سوالش را طوری مطرح کرد که به مخاطب حس اهانت دست داد و موجب اعتراضات گسترده در شبکه‌های مجازی شد.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

► این بخش از حرف‌های مجری را که دست به دست می‌چرخید در ویدئو زیر ببینید.

سوالِ «سید وحید حسینی» مجری برنامه، صدای «علیرضا وهاب‌زاده» مشاور «سعید نمکی» وزیر بهداشت را نیز درآورد؛ طوری که وی هم در صفحه توییتری و هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بسم‌الله... ‏اذیت نمیشی با نون حلال بزرگ شدی؟ ‏اذیت نمیشی پدرت دزد نیست؟ ‏شما اذیت نمیشید این‌طور معیارهای انسانیت و شرافت را تغییر می‌دید؟ ‏چرا از یک آقازاده سوال نمی‌کنین که واقعا اذیت نمیشه با اختلاس و پول ملت زندگی میکنه و پورشه سوار میشه؟ ‏حواستان به سلامت ‌روان این نوجوان و این قشر زحمتکش و خانواده‌های اون‌ها هست؟ جلوی پدر خانواده این سوال رو از دخترش می‌پرسید؟! و دختر با تعجب! و اضطراب! که مگه پدرم چیکار کرده که باید خجالت بکشم!»

«کیانوش جهانپور» نیز از این توییت مشاور وزیر بهداشت استقبال و آن را در صفحه خود بازنشر کرد. 

«حجت نظری» عضو شورای شهر تهران نیز در این زمینه نوشت: «حضور یک به‌اصطلاح مجری در صداوسیما که این شغل را ناراحت‌کننده بداند و با تکبر، فرزند این راننده را درباره شغل پدر مورد پرسش قرار دهد، برای همه ما ناراحت‌کننده است. از رییس رسانه ملی می‌خواهم که عذرخواهی کند.»

«سعید بیابانکی» شاعر نام‌آشنا و منتقد ادبی هم در اعتراض به این پرسش مجری در صفحه توییتری خود نوشت: «مجری برنامه دستپخت از یک دختر خانم شرکت‌کننده سوال می‌کند: این‌که پدرت راننده‌ تاکسی است، پیش دوستانت ناراحتت نمی‌کند؟
من به جای آن دختر خانم بودم می‌گفتم: از این‌که تو و امثال تو مجری رسانه ملی هستید خجالت می‌کشم.»

  • در صورت تکرار صداوسیما باید برخورد کند

«حسین فردرو» هم که تولید مسابقه‌های تلویزیونی در این باره به ایسنا گفت: فکر می‌کنم مجری نتوانسته است منظورش را به‌درستی بیان کند. این‌طور که در این ویدئو به نظر می‌رسد، انگار ایشان خواسته بگوید کار راننده تاکسی قابل احترام نیست. این رویکرد را نباید به کل سازمان صداوسیما تعمیم داد؛ زیرا صداوسیما می‌داند در حال حاضر اغلب قشر عام و یا کم درآمد بیننده‌اش هستند. آدم‌هایی که تحملشان زیاد است و از بیشتر حرف‌هایی که از صداوسیما می‌شنوند بدون تحلیل می‌گذرند. او گفت: در این ماجرا باید به نفس ماجرا و خود گوینده توجه کنیم و فرض را بر این بگذاریم که این نظر شخصی خودش بوده و در صورت تکرار باید صداوسیما جلوی او را بگیرد.

  • واکنش سازمان تاکسیرانی به پرسش پرحاشیه مجری برنامه «دستپخت»

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز این پرسش پرحاشیه مجری برنامه دستپخت را بی‌پاسخ نگذاشت و به آن واکنش نشان داد و اطلاعیه‌ای بدین شرح منتشر کرد: «به عنوان نماینده خانواده بزرگ تاکسیرانی شهر تهران بر آن شدیم تا در مواجهه با سوال پرحاشیه مجری برنامه دستپخت با مضمون: «بابات راننده تاکسی است پیش دوستات ناراحت نمی‌شی؟» با انتشار این متن از منزلت و جایگاه شریف تاکسیرانان خدوم پایتخت و خانواده محترم آنها دفاع کنیم، چراکه شایسته نیست این قشر خدوم و زحمتکش از سوی رسانه ملی که باید مروج فرهنگ اسلامی ایرانی باشد مورد توهین قرار بگیرند.

ناوگان عظیم و گسترده تاکسیرانی گزینه اول در امر جابجایی و سرویس‌دهی به شهروندان به‌خصوص در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا به شمار می‌آیند و طی یک سال گذشته به عنوان قشر آسیب‌پذیر متحمل دغدغه‌های معیشتی و همچنین از دست دادن عزیزان شده‌اند. خودروی تاکسی و شغل شریف تاکسیرانی ضمن فعالیت در شرایط سخت کاری، همواره تداعی اعتماد و اطمینان خاطر در شهروندان بوده و این مهم ارزشمند و قابل ستایش است. این اطلاعیه برای دفاع از تاکسیرانان خدوم، مسئولیت‌پذیر و باوجدان صادر شده است و به‌حق، تمامی شهروندان خود شاهد تلاش متعهدانه تاکسیرانان تهرانی هستند.» (خبرگزاری تسنیم)

پس از همه این سر و صداها و واکنش‌ها، این برنامه تلویزیونی در صفحه رسمی اینستاگرامی خود ویدئویی با عنوان «دلجویی و توضیح مجری برنامه دستپخت» منتشر کرد و قضایا را فیصله داد. مجری برنامه در این پیام ویدئویی نیت و هدف خود را از سوال مذکور بیان کرده است.

وی در بخشی از توضیحاتش می‌گوید: «پدر خودم راننده تاکسی بوده و قصد داشتم جواب افتخارآمیز فرزند یک پدر را به گوش همه برسانم. حضور مشاغل در دستپخت برای تکریم و تجلیل آنهاست.»

► صحبت‌های کامل «سید وحید حسینی» را در فایل زیر بشنوید:

به هر روی، درست است که دست آخر با یک دلجویی ساده همه‌چیز حل و فصل می‌شود؛ همان‌طور که ماجرای پنیر لیقوان شد اما بهتر است برای تکرار نشدن این دست مسائل تغییر رویه داد و فکری اساسی کرد تا کسی این‌گونه  با پرسش‌ها و اظهارات غیرحرفه‌ای در بند سخن درنیاید...

کد خبر 572550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha