فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با نحوه انتخاب داوطلبان واجد شرایط تزریق واکسن ساخت داخل کووید ۱۹، توضیحاتی ارائه داد.

واكسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، محمد رضا صالحی، در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که شب گذشته روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه به علت مرگ و میر بالای ناشی از بیماری کووید ۱۹ با شرایط اضطراری مواجهیم، گفت: این موضوع موجب شده است همه کشورها از جمله کشور ما، گروه‌ها و شرکت‌های مختلف علمی و دارویی تلاش کنند تا برای کنترل این مرگ و میر، به واکسن دست یابند.

وی افزود: در کشور ما از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی بر روی ساخت واکسن کار کردند و از حدود ۶ ماه پیش کارهای اولیه این واکسن آغاز شده است.

صالحی با اشاره به اینکه واکسن کرونا ساخت داخل بر مبنای واکسن کشته شده است، اضافه کرد: این روش تهیه واکسن، سال‌ها و دهه‌ها امتحان خود را از جهت علمی و عارضه‌ها پس داده است.

وی ادامه داد: این واکسن کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته و حدود ۱۰ روز پیش موفق شد کد اخلاق شروع کارآزمایی بالینی را بگیرد.

آغاز آزمایش دو واکسن کرونای ایرانی روی انسان | شرایط داوطلبان برای شرکت در آزمایش

استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: قرار است لینکی در فضای مجازی قرار داده شود و داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ ساله در این لینک نام نویسی کنند و بر اساس شرایط، تعدادی را مشمول دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان نباید سابقه ابتلاء به کووید ۱۹ را داشته باشند، افزود: آنها تحت معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرند. اگر فرد، قبلاً به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشد نمی‌توانیم ارزیابی‌های دقیقی در مورد پیگیری عملکرد واکسن داشته باشیم.

صالحی تاکید کرد: تیمی که بر روی این واکسن در حال کار است بسیار قوی و از بهترین دانشگاه‌های کشور هستند و موفق شدند واکسن را با کیفیت بسیار بالا تولید کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: به شرایط علمی، قوانین و مقررات و اصول کارآزمایی بالینی، مقید هستیم و اگر شرایط آماده باشد و با ایمنی قابل توجهی بتوانیم این دوره را سپری کنیم، وارد مراحل بعدی خواهیم شد.

وی اضافه کرد: همه واکسن‌ها ممکن است یک در هر چند هزار، عوارضی را داشته باشند که در مقایسه با مزایای استفاده از آن ناچیز است.

کد خبر 572287
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha