اظهاراتی از حجت الاسلام محمد علی زم درباره دلایل اعترافات فرزندش و احتمال مبادله او منتشر شده بود که یک منبع آگاه این ادعا را تکذیب کرد.

روح الله زم

به گزارش همشهری آنلاین، روح‌الله زم اعدام شد. حکم اعدام زم ۴ روز پس از اعلام تأیید در دیوان‌عالی کشور به اجرا درآمد. سه‌شنبه گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: «دادگاه ۱۳مورد از عناوین ریز اتهامات زم را از مصادیق افسادفی‌الارض دانسته و حکم اعدام برای او صادر شده و برای مابقی مجازات‌ها حکم حبس گرفته است.» حکم غیرقطعی اعدام زم تیرماه گذشته اعلام و برای تجدیدنظر به دیوان‌عالی کشور ارجاع شده بود. 

مدیر سابق کانال تلگرامی «آمدنیوز» در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در یکی از کشورهای همسایه، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد؛ این سازمان طی اطلاعیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که زم را به داخل کشور «هدایت» و بازداشت کرده‌ است. در این اطلاعیه، بدون اشاره به جزئیات زمان و مکان و نحوه بازداشت آمده بود که این سازمان در یک عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح‌الله زم، سرشبکه سایت ضدانقلاب را بازداشت کرد. زم طی ۶ جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. نخستین جلسه دادگاه در ۲۱بهمن ۱۳۹۸ و آخرین آن هم در ۲۰خرداد ۹۹ برگزار شد. 

افسادفی‌الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به‌طور گسترده، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی‌ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات زم بود.

زم در یکی از جلسات دادگاه، درباره همکاری خود با دولت فرانسه اقرار کرده بود که «تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر ۲ ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند و به من گفتند که بعد از مکرون، سنگین‌ترین تیم حفاظت برای توست. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و درخصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.»

یکی از اتهامات زم، «تحریک مردم در اعتراضات دی‌ماه ۹۶» بود که وی در دفاعیات خود در این‌باره گفته بود: «مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟ البته نمی‌گویم که اشتباهی در این خصوص نکردم و اگر اشتباهی کردم از دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم.»

وی در پاسخ به اتهام خود مبنی بر اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: «من کار مطبوعاتی می‌کردم. اگر کاری از دستم در رفت، اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم.»

زم در آخرین جملاتش در دادگاه گفته بود: «با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.»

واکنش پدر

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم از چهره‌های شناخته‌شده روحانی در کشور است. او طی سالیان گذشته سمت‌های فرهنگی مختلفی را در کشور عهده‌دار بوده است؛ جانشین و قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، عضو شورای سیاستگذاری صداوسیما، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی ویدئو رسانه و مالک یک مؤسسه سینمایی. او سال‌ها ریاست حوزه هنری را بر عهده داشت. محمدعلی زم همچنین نامزد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در اردیبهشت ۱۳۹۶ بود.

محمدعلی زم روز گذشته در واکنش به اجرای حکم فرزندش، با انتشار تصویری از کودکی روح‌الله نوشت که غروب جمعه به همراه خانواده با او ملاقات کرده و دسته‌جمعی نماز خوانده‌اند.

اظهاراتی از حجت الاسلام محمد علی زم درباره دلایل اعترافات فرزندش و احتمال مبادله او منتشر شده بود که یک منبع آگاه در گفت و گو با تسنیم این ادعا را تکذیب کرد.

منبع: همشهری

کد خبر 572269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha