اهمیت احتمال احتکار واکسن‌های کرونا توسط برخی کشورها سبب شد تا این موضوع را از سازمان جهانی بهداشت (WHO) و اتحادیه جهانی واکسن (Gavi) که برنامه توافق‌نامه توزیع جهانی واکسن به نام«کواکس» را دنبال می‌کند، پیگیری کنیم. ابتدا با WHO ارتباط گرفتیم و درباره این احتمال و همچنین مشکلات تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای خرید واکسن پرسیدیم.

واکسن - بیماری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، اگرچه WHO از اظهارنظر درباره این سوالات خودداری کرد، اما ما را این‌گونه راهنمایی کرد تا پاسخ آن را از اتحادیه بین‌المللی واکسن دریافت کنیم: «بهتر است Gavi به عنوان اتحادیه همکار ما در این زمینه، به سوالات شما پاسخ بدهد». پس از آن ارتباط ما با اتحادیه جهانی واکسن برقرار شد که آن‌ها به سوالات ما پاسخ دادند:

۱. آیا درست است که برخی کشورها در حال خرید واکسن‌های کرونا، بیش از میزان موردنیاز خود هستند؟ این اقدام برای دیگر کشورها نگران‌کننده است، واکنش اتحادیه بین‌المللی واکسن و توافق‌نامه کواکس به این اقدام چیست؟
سخنگوی اتحادیه بین المللی واکسن: با تعهد شرکت های تولیدکننده و کشورهای حامی کواکس، می توانیم دسترسی به موقع جهان به واکسن کرونا را تضمین کنیم، تا همه کشورها از آن بهره مند شوند نه فقط کشورهایی که توان مالی خرید آن را دارند. با همکاری یکدیگر می‌توانیم برنامه حمایتی خودمان را برای تامین یک‌میلیارد دوز واکسن کرونا، برای کشورهای کم درآمد عضو کواکس محقق کنیم و در نهایت به همه‌گیری بیماری پایان دهیم.

۲. ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، برای خرید واکسن‌های کرونا با مشکل مواجه شده است. آیا سازمان جهانی بهداشت و اتحادیه بین‌المللی واکسن برای حل این مشکل به ایران کمک خواهند کرد؟
سخنگوی اتحادیه بین‌المللی واکسن: مجوز اوفک (OFAC) اقدامات مالی در این زمینه را تضمین کرده است و طبق این مجوز، ایران هیچ مانع قانونی برای خرید واکسن، طبق برنامه کواکس نخواهد داشت.

هم امیدواری، هم نگرانی هرچند پاسخ سخنگوی اتحادیه جهانی واکسن (Gavi) به سوال اول ما، احتمال احتکار واکسن توسط برخی کشورها را نقض نمی‌کند، با این حال امیدبخش است از آن جهت که تضمین می‌دهد این اتحادیه طبق موافقت‌نامه کواکس، واکسن موردنیاز کشورهای عضو این برنامه، از جمله ایران را تامین خواهد کرد.

 اما پاسخ رسمی اتحادیه بین‌المللی واکسن به دومین سوال خراسان، همان پاسخ تکراری روزهای اخیر این اتحادیه است که بر نبود مانع قانونی برای خرید واکسن تاکید دارد؛پاسخی که شاید روی کاغذ و طبق توافقات بین‌المللی درست باشد اما حتی رسانه‌های خارجی هم نقض‌شدن آن توسط آمریکا را تایید می‌کنند. همان چیزی که رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس‌کل بانک مرکزی هم آن را اعلام کرده‌ و البته تاکید داشته‌اند که به هر شکل ممکن خرید این واکسن‌ها انجام و به زودی وارد کشور می‌شود.

کد خبر 571985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha