آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با گلایه از رشد ملی‌گرایی در تولید واکسن بیماری «کووید-۱۹ » در برخی کشورهای ثروتمند، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد.

آنتونیو گوترش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری «افه» گزارش داد، دبیر کل سازمان ملل دیروز (چهارشنبه) در نشستی مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از ملی‌گرایی در تولید و دسترسی به واکسن ویروس کرونا گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم، تلاش فراوان برخی کشورها برای دستیابی و تامین واکسن برای شهروندانشان است.  

آنتونیو گوترش با گلایه از برخی کشورهای ثروتمند از حرکت به سمت ملی‌گرایی در تولید و دسترسی واکسن با نهایت سرعت، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان «کالایی عمومی» را یادآور شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر نیز در بیان لزوم دسترسی عادلانه دولت‌ها به واکسن کرونا اعلام کرد که در صورت تولید موفقیت‌آمیز واکسن ویروس کرونا، این واکسن باید در دسترس همگان در همه جای جهان قرار گیرد. گوترش با تاکید بر حفاظت از حقوق معنوی دانشمندانی که برای ساخت واکسن ویروس کرونا تلاش می‌کنند، گفت:ساخت واکسن برای مردم هر کشور و فراموش کردن دیگران، غیرقابل پذیرش و هرگونه تلاش کشورها برای سرقت جزئیات پژوهش‌ها در باره واکسن کرونا به نفع رقیبان، محکوم است.

«ریچارد هاوس» رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» در مقاله‌ای که در وبسایت تحلیلی «پروژکت سیندیکیت» منتشر کرده، توزیع واکسن کرونا را سخت‌ترین مساله سیاسی توصیف کرده است. به گفته او در شرایط فعلی که تمام دنیا برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کند، به نظر می رسد، «ملی‌گرایی واکسنی» بر «چند جانبه‌گرایی واکسنی» پیروز شود.  

واکسن کرونای شرکت‌های «فایزر و بایون تک» که توزیع و تزریق آن در بریتانیا آغاز شده، به زودی از آمریکا و اروپا نیز مجوز می‌گیرد و این بدین معنی است که این واکسن دیرتر به کشورهای کم‌درآمد خواهد رسید.

شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین پیشتر با تصویب قطعنامه‌ای در مورد مسئولیت‌ دولت‌ها در رسیدگی به مساله شیوع کرونا، بر لزوم دسترسی همه کشورها به واکسن کووید- ۱۹ تاکید کرده بود. در این قطعنامه همچنین بر اهمیت دسترسی برابر به معاینات، درمان و واکسن این بیماری تاکید شده و عنوان شد که تولید هر واکسن مربوط به بیماری کووید- ۱۹ باید به عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شود.

بر اساس آخرین آمارها از تارنمای «وُردو میترز» تا امروز پنجشنبه (بیستم آذر) بیش از ۶۹ میلیون و ۲۵۴ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر یک میلیون و ۵۷۶ نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 571707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha