طبق اعلام رسمی مسئولان استان سمنان ۸۸ درصد از دانش‌آموزان استان به شاد دسترسی دارند و این یعنی ۱۵ هزار دانش‌آموز هنوز از اینترنت و سامانه شاد محرومند.

محرومیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، محرومیت انگار قرار نیست دست از سر دانش آموزان استان سمنان بردارد آن هم استانی که مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعاتش ادعا می‌کنند در زمره سه استان برتر در پوشش اینترنت نسل جدید است. آمارها نشان می‌دهد ۱۵ هزار دانش‌آموز مناطق محروم استان سمنان و همچنین دانش آموزانی که نیاز مالی شدیدشان اجازه استفاده از ابزارهای هوشمند را به آنها و خانواده‌هایشان نمی‌دهد، از سامانه شاد استفاده کنند، اینترنت ندارند در حالی که در لسان مسئولان این استان همه چیز عالی است!

معلمان و دانش‌آموزان محروم

موضوع اما فقط دانش آموزان نیستند بلکه هشت درصد از معلمان استان یعنی جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ نفر نیز از اینترنت و برنامه شاد محروم هستند. این یعنی در بخش‌هایی از استان سمنان کمیت آموزش و پرورشمان در این روزها کرونایی لنگ می‌زند. دانش آموزان مناطق محروم استان سمنان فقیر نیستند بلکه مستضعف هستند. تفاوت بین این دو نشان از همه مسائل اتفاق افتاده در استان سمنان می‌دهد. فقیر یعنی کسی که هیچ چیز ندارد در نتیجه محروم است. مستضعف یعنی کسی که امکانات به او نرسیده وگرنه همه چیز دارد. برای مثال معدن دارد اما اجازه بهره برداری از آن را نداشته است. دانش آموزان با استعداد نقاط محروم استان نیز این گونه هستند. مستضعف نه فقیر…

برخورداری ۸۸ درصدی

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۱۱۸ هزار دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را آغاز کرده‌اند، گفت: ۸۸ درصد از این دانش آموزان تا نیمه آبان ماه ۹۹ به سیستم شاد دسترسی دارند که رقمی نزدیک به ۱۰۵ هزار نفر می‌شود. درس نامه‌هایی برای دانش آموزان که عمدتاً هم در میامی هستند، تهیه شده است، افزود: برای رفع مشکلات دانش آموزان نقاط محروم و عدم احراز هویت در شاد نیز نامه نگاری‌هایی به وزارت خانه شده که مشکل با همکاری والدین دانش آموزان و آموزش و پرورش حل خواهد شد.

میامی بیشترین محروم را دارد

بیشترین مشکلات دانش آموزان محروم از سامانه شاد در میامی است این شهرستان بافت عجیبی دارد به شکلی که ۸۵ درصد از جمعیت آن روستایی و ۱۵ درصد شهری هستند در نتیجه روستاها در این شهرستان نقش مهمی ایفا می‌کنند روستاهایی که غالباً نیز با محرومیت و استضعاف روبرو هستند حال آنکه بزرگترین و غنی‌ترین معادن فلزی استان سمنان و شاید شمال شرق ایران اسلامی در این شهرستان باشد. شرایط در این شهرستان کم جمعیت اما بسیار غنی از ذخایر ارزشمند اقتصادی بسیار نامساعد است و تعداد دانش آموزان محروم از اینترنت به نسبت دیگر شهرستان‌های استان سمنان بسیار بیشتر است. میامی را از این بابت می‌توان سیستان و بلوچستان استان سمنان نامید.

ارسال درسنامه برای محرومان

دستورانی با بیان اینکه تا مهرماه سال جاری ۶۸ مدرسه شهرستان دارای پوشش اینترنت بودند، گفت: ۱۷ روستای میزبان مدارس ما که عمدتاً هم در مناطق محروم است پوشش اینترنت ندارند که برای دسترسی دانش آموزان آموزش و پرورش مدارس این روستاها را تجهیز به مودم سیم کارتی کرده اما خانه‌ها متأسفانه هنوز پوشش اینترنت ندارند. در روستاهای فرومد، گزه، جهان آباد و…  یا خانواده‌ها توان نداشتند سیم‌کارت و اینترنت همراه بخرند یا اگر داشتند سواد استفاده از آن را ندارند لذا در رایزنی با استانداری، سهمیه ۷۰ وام پنج میلیون تومانی را برای میامی جذب کرده‌ایم تا به خانواده‌ها ارائه شود.

تلاش برای رساندن اینترنت

سید یاسر حسن پور، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان با بیان اینکه تا پایان شش ماهه نخست سال جاری ۸۹ درصد روستاهای استان سمنان تاکنون تحت پوشش اینترنت پهن باند قرار گرفته است، گفت: تمرکز بر روی نقاط محروم و تلاش برای برقراری پوشش کامل تلفن همراه و اینترنت پهن باند سیار ال تی ای، در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و برقراری پوشش مطلوب در جاده‌های بین شهری استان است. تا پایان شش ماهه نخست سال جاری از ۵۴۹ روستای استان سمنان ۵۳۸ روستا دارای پوشش ارتباطی است که در ۴۳۸ روستا بستر ارتباطی اپراتور ایرانسل و در ۵۳۵ روستا بستر اپراتور همراه اول وجود دارد که در برخی روستاها هر دو بستر ارتباطی وجود دارد.

وی با بیان اینکه هفت روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای عدم یا ضعف پوشش ارتباطی است که این موضوع در قالب طرح یو اس او به اپراتورهای ارتباطی به صورت پیمانکاری واگذار شده است، گفت: ارتقای فناوری ۶۲ روستای استان سمنان از نوع اینترنت دو جی به ۴ جی از محل اعتبارات پروژه یو اس او در برنامه قرار گرفته است.

سونامی و خطر ترک تحصیل

معصومی ، جامعه شناس گفت: سه ماه از سال تحصیلی گذشته و کیفیت مناسب آموزشی به دانش آموزان مناطق محروم نرسیده است.: به فرض رفع این مشکلات از همین امروز، بازهم شاهد هستیم که دانش آموزانی در استان وجود دارند که ۹۰ روز از تحصیلی درست و با کیفیت دور مانده‌اند و برای رسیدن آنها به حد مطلوب باید تلاش مضاعف کرد وگرنه درس را رها می‌کنند. دانش‌آموزان مناطق محروم برای دلایل کمتر از عدم دسترسی به شاد، اینترنت و تلویزیون و … نیز تحصیل را رها می‌کنند این موضوع که جای خود دارد و لذا باید کارگروهی از سوی امور اجتماعی استانداری، آموزش و پرورش و سپاه، بسیج و… ایجاد و به این مناطق رسیدگی عاجل شود وگرنه فاجعه‌ای رخ خواهد داد که می‌توان نامش را سونامی کم سوادی نامید موضوعی که ۴۰ سال است در نظام اسلامی با آن مبارزه می‌کنیم.

حال باید دید که شرایط برای دانش آموزان مناطق محروم استان چه طور پیش می‌رود و آیا اعتباراتی برای کمک به آنان مصوب خواهد شد تا مخابرات به جای استفاده از بخش خصوصی، خودش راساً ورود کرده و مشکل اینترنت روستاهای محروم را حل کند. 

کد خبر 571476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha