افتتاح راه‌آهن خواف - هرات از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی مهندسان ایرانی باعث اتصال افغانستان از طریق ایران به خلیج فارس و از غرب ایران به اروپا می‌شود و بار دیگر تجارت جاده ابریشم را زنده می‌کند.

راه‌آهن خواف - هرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با افتتاح غیررسمی راه‌آهن خواف - هرات نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۱۲ آذر سال جاری از طریق خط آهن وارد افغانستان شد البته موضوع احداث خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد، اما موانع متعددی مانع اجرای آن شدند. در سال ۱۳۸۲ و مطابق برنامه کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی افغانستان، این پروژه مجدداً مطرح و در نهایت پیرو تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و ترابری ایران با وزارت فواید عامه افغانستان آغاز شد. قصه راه‌آهن خواف - هرات، قصه دو خط موازی است که هرگز به همدیگر نمی‌رسند اما با افتتاح این مسیر ریلی تا چند روز دیگر اتحاد و همدلی دو ملت بیشتر شده و رابطه مردمانش با همدیگر عمیق‌تر و تجارت در خط ابریشم بار دیگر زنده‌تر خواهد شد.

زنده شدن جاده ابریشم در مسیر ریلی

با آغاز عبور قطار از روی ریل‌های راه‌آهن خواف - هرات خاطرات جاده ابریشم بار دیگر از شهر آسیاب‌های بادی در خواف تا شهر تاریخی هرات بیشتر شده و افغانستان از طریق اتصال به دریای عمان و خلیج فارس در جنوب ایران و اتصال از طریق غرب ایران به عراق و ترکیه به اروپا وصل خواهد شد. راه آهن خواف - هرات خطی است ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر که در چهار قطعه در حال ساخت است که سه قطعه آن توسط مهندسان ایرانی تا ایستگاه روزنک در افغانستان ساخته شده و خطی است طولانی که مبدا آغاز آن تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور شده است.

توسعه صادرات و ترانزیت به افغانستان

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به ترانزیت عمده کالای افغانستان از مسیر ایران، اظهار کرد: با افتتاح خط آهن خواف - هرات شاهد توسعه صادرات و ترانزیت به افغانستان که یکی از شرکای مهم تجاری ایران و البته خراسان رضوی است، خواهیم بود. با افتتاح این خط ریلی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، ابزارآلات، محصولات کشاورزی و … از جمله کالاهایی مورد نیاز افغانستان است و  با افتتاح راه‌آهن خواف - هرات، هزینه بالای حمل‌ونقل به این کشور نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت. یکی از مشکلات ترانزیت کالا از طریق جاده، ترافیک حاکم بر مرز و توقف طولانی مدت کالاها در مرز دوغارون است که این معطلی باعث افزایش هزینه صادرات و قیمت تمام شده کالاهای ایران در افغانستان می‌شود. سه قطعه از راه‌آهن خواف - هرات توسط ایران ساخته شده است، بخش نهایی این مسیر ریلی که مربوط به کشور همسایه، افغانستان می‌شود، از منطقه روزنک تا شهر هرات ساخته خواهد شد. وجود معادن بزرگ سنگ آهن، کنسانتره و گندله‌سازی استان در مسیر خط ریلی خواف - هرات، ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هزینه‌های کمتر ایجاد می‌کند.

حسین سنجرانی، فرماندار خواف با اظهار این‌که ۷۸ کیلومتر از طول سه قطعه اول راه‌آهن خواف - هرات در داخل خاک ایران است و ۶۴ کیلومتر بعدی در خاک افغانستان قرار دارد، گفت: این قسمت از پروژه نرسیده به هرات تمام می‌شود و قطعه چهارم توسط افغانستان در حال ساخت است. برای اتمام سه قطعه اول تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان توسط ایران هزینه شده است و از سال ۸۹ در حال ساخت هستند، با افتتاح این پروژه ریلی بزرگ آثار زیادی در بخش ترانزیتی بین دو کشور خواهد داشت و پیش‌بینی شده است در سال، سه میلیون تن کالا از طریق این ریل جابه‌جا شود. با راه‌اندازی این مسیر ریلی و قرارگیری قطار مسافربری بر روی ریل‌ها بخشی از مسافران جاده‌ای نیز از طریق راه‌آهن بین دو کشور تردد خواهند کرد، ایران متعهد شده بود سه قطعه اول را بسازد که ۲۰ آذر با افتتاح این سه قطعه، کلنگ‌زنی ساخت قطعه چهارم نیز همزمان در خاک افغانستان به طول ۶۷ کیلومتر آغاز خواهد شد.

انتقال بار ترافیکی به راه‌آهن و کاهش ترافیک جاده‌ای

وی با اشاره به این‌که باید بعد از راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه درباره آمارهای ایجاد شده برای اشتغال و دیگر مزایا سخن بگوییم، عنوان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی انتقال بار ترافیکی به راه‌آهن و کاهش ترافیک جاده‌ای و با ایمنی بالاتر خواهد بود.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد را از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی عنوان کرد و گفت:  این پروژه که به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند تعریف شده، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد.

احمد سعیدسادات، رایزن اقتصادی ایران و افغانستان نیز با اشاره به راهیابی ایران به بازارهای آسیای میانه از طریق راه‌آهن خواف - هرات، افزود: در آینده با گسترش راه‌آهن در خاک افغانستان و اتصال به شمال ریلی افغانستان، راه ایران برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه نظیر ازبکستان و تاجیکستان هموارتر می‌شود و افغانستان نیز از طریق ایران و چابهار و دریا به دیگر کشورها متصل می‌شود.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان درباره مزایای اقتصادی ریلی خواف - هرات بیان کرد: این خط ریلی از دو زاویه برای ایران سود دارد. هر کالایی که از این طریق به افغانستان صادر شود و یا از افغانستان به هندوستان و سایر کشورها منتقل گردد، به این علت که بخشی از خط آهن چابهار تا خواف در ایران است، باید در برابر هر کیلو بار، کرایه‌ای به ایران پرداخت شود.

درآمد قابل توجه ایران از راه‌آهن خواف - هرات

ملازهی درباره آثار این خط آهن برای کشورهای دیگر منطقه گفت: هندوستان نیز نیاز شدیدی به مواردی از قبیل سنگ آهن دارد که از طریق این خط از ایران و افغانستان قابل تأمین است و مجموعه این شرایط درآمد قابل توجهی را برای ایران در طول سال ایجاد خواهد کرد.

راه آهن خواف - هرات ترسیم آغاز ترسیم آینده‌ای بهتر با وحدت و یکدلی دو ملت ایران و افغانستان است که با احداث این جاده ریل، امیدی تازه در رگ‌های تجاری ایران و همسایه تاریخی‌اش جاری می‌کند. به خوبی می‌توان دریافت کریدور خواف – هرات برای افغانستان حائز اهمیت زیادی است و با توجه به دسترسی نداشتن این کشور به آب‌های آزاد، تجار افغانستان به راحتی می‌توانند کالاهای خود را با امنیت بالا از طریق ایران صادر کنند و مواد معدنی، نفت و تولیدات محصولات کشاورزی در افغانستان موقعیت مناسبی را برای این کشور در صادرات ایجاد کرده است. موقعیتی که زمینه اشتغال ۶۱ درصد از مردم این کشور را فراهم می‌کند.

در حالی که بر اساس آمارهای بیان شده افغانستان ۹۰ درصد مایحتاج و موارد مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و ایران در سال ۲۰۱۸ چهارمین کشور برای واردات به افغانستان به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار بوده، بنابراین راه‌اندازی راه‌آهن خواف-هرات موجب شتاب صادرات مواد غذایی و تولیدات ایرانی از طریق ایران به افغانستان شده و سهم ایران از بازار افغانستان را افزایش خواهد داد.

کد خبر 571165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار