مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

نخستین نشانه‌های دسترسی به محوطه اصلی شهر زیرزمینی تفرش در استان مرکزی در کاوش‌های کاوشگران آشکار شد.

تفرش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دستکند زیرزمینی تفرش در زیر بافت امروزی شهر تفرش واقع شده و با ٢٠٠ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران و خاورمیانه است. تاکنون یک فصل کاوش باستان شناسی در تابستان ١٣٩٨ در این محوطه انجام گرفته و دومین فصل کاوش آن اکنون در حال انجام است.

با استناد به داده‌های باستان شناسی، این محوطه در دوره سلجوقی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و پس از این دوره برای همیشه مسدود شده البته کشف شواهدی از دوره ایلخانی تا قاجار در طبقات فوقانی محوطه نشان می‌دهد احتمالا فضاهای فوقانی به صورت محدود در این ادوار مورد استفاده‌های گوناگونی قرار می‌گرفته است.

با وجود کاوش‌های باستان شناسی تا به امروز شاهدی قطعی از کاربری محوطه یافت نشده است با این حال وسعت محوطه و منطبق بودن فضاهای معماری که نیاز به نیروی کار فراوانی داشته است، نشان دهنده غایتی متعالی و کاربری ویژه‌ای در دوره سلجوقی بوده است.

دومین فصل کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی تفرش با هدف کشف طبقات اصلی محوطه و فهم ساختار معماری آن در کنار کشف شواهدی از کاربری محوطه در پاییز ٩٩ آغاز شد. در نتیجه بررسی‌ها و کاوش‌ها، شواهدی از طبقات اصلی محوطه به دست آمد که شامل فضاهای معماری مسکونی با اتاق‌هایی به ابعاد میانگین ٣ در ۴ متر، چاه‌ها، دسترسی فضایی به طبقات زیرین، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب‌انبار است.

کشف قطعه سفال‌هایی از دوره سلجوقی در بافت اصلی محوطه نیز نشان می‌دهد این دستکند در این دوره استفاده شده و با استناد به پرشدگی‌های پیشین در این دوره مسدود شده است. همزمان با کاوش‌های باستان شناسی، عملیات ساماندهی و آماده‌سازی محوطه برای بازدید عموم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

افتتاح همزمان دو بخش عمومی و اختصاصی از دیگر اقدامات در حال انجام در دستکند زیرزمینی تفرش است که در فاز عمومی با دسترسی راحت، بخشی از محوطه به منظور بازدید عموم افتتاح خواهد شد و در فاز اختصاصی بخشی از محوطه به منظور بازدید تخصصی‌تر فضاها و چالش زیست در فضاهای دستکند افتتاح می‌شود.

کد خبر 571087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha