عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش شیوع کرونا در صورت برگزاری دورهمی های خانوادگی و تجمعات، گفت: به محض اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیخیال شوند، دوباره بیماری اوج خواهد گرفت.

مينو محرز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در همه جای دنیا ثابت شده که عملکرد مردم در کنترل بیماری کووید-۱۹ بسیار مهم است، در حال حاضر که مردم به خوبی رعایت و همراهی کرده‌اند، شرایط بیماری کمی بهتر شده است، اما اگر رعایت‌ها مجددا کاهش یابد و تجمعات دوباره برگزار شود، با توجه به اینکه در آستانه فصل زمستان هستیم، بیماری مجددا اوج می‌گیرد و در زمستان هم با سایر ویروس‌ها همراه می‌شود و وضعیت دوباره وحشتناک خواهد شد.

وی گفت: در صورتیکه مردم رعایت نکنند و بر همین اساس یک پیک زمستانه داشته باشیم، اوضاع بدتر می‌شود، بنابراین عملکرد مردم بعد از این بسیار مهم است. این تجربه‌ای است که در اردیبهشت ماه هم داشتیم. عملکرد مردم می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهند کووید-۱۹ کنترل شود یا می‌خواهند بیماری مجددا اوج بگیرد. اگر می‌خواهند بیماری کنترل شود، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و اقداماتی را که بارها و بارها تاکید کرده‌ایم انجام دهند؛ یعنی ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند، تجمع نکنند، دستهاشان را مرتب بشویند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند.

کاهش موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها 

به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر تعداد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است: البته هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم. اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. در عین حال ثابت شده که بیشتر دورهمی‌ها باعث افزایش کرونا در خانواده شده است. با توجه به اینکه قدرت و سرعت سرایت ویروس در جهشی که داشت، بیشتر شده بود، کافی است یک نفر در خانواده مبتلا شود تا سایر افراد هم مبتلا شوند. بنابراین دورهمی‌ها نباید برگزار شود.

دکتر محرز گفت: اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها هم کنترل شود و برگزار نشود، می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل و ... نخواهد بود.

وی با تاکید بر عدم برگزاری دورهمی شب یلدا نیز اظهار کرد: در عید نوروز هم مردم به دیدن بزرگترها نرفتند و هرکس در خانه خودش ماند. شب یلدا هم همین روند را پیش بگیرند تا سلامت بمانند. ثابت شده که بدترین موضوع برای کرونا دورهمی است. گرفتاری با همین دروهمی ها شروع می‌شود و بیماری به سرعت شیوع و توسعه پیدا می‌کند. فعلا مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و ... را کنار بگذاریم. چون اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو.

کد خبر 571081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha