گروهی از فعالان و دوستداران محیط زیست با راه‌اندازی کارزاری مجازی خواستار ثبت روز ملی محیط‌بانان در تقویم رسمی کشور شده‌اند.

محیط بان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در متن این کارزار که تا امروز بیش از ۴ هزار ۲۴۳ نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست ایران (محیط‌بانان) در خط مقدم حفاظت از عرصه‌های طبیعی و منابع ارزشمند خدادادی هستند اما هیچ ‌یک از روزهای سال به صورت رسمی به نام این زحمتکشان خدوم در تقویم ملی کشور ثبت نشده است. یکی از مطالبات اصلی ما محیط‌بانان جهت ارج نهادن به مقام محیط‌بان و احترام به شهدای محیطبانی است که تاکنون جان خود را در این راه از دست داده‌اند و حتی عده‌ای در این راه جانباز شده‌اند.

بر همین اساس امضاکنندگان این نامه از رئیس جمهور خواسته‌اند یک روز را به نام محیط‌بان در تقویم رسمی کشور ثبت کنند و پیشنهاد داده‌اند که این روز می‌تواند روز تولد امام هشتم شیعیان به عنوان ضامن آهو روز محیط‌بان نامیده شود.

پیشتر هم تلاش‌هایی برای ثبت روز محیط‌بان در تقویم رسمی کشور شده بود که به سرانجام نرسید. سازمان محیط زیست چندی پیش در نامه‌ای به وزارت ارشاد خواستار نامگذاری یک روز به نام محیط‌بان شده بود که به این نامه پاسخی داده نشده است.

در حال حاضر به ازای هر ۱۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی در ایران یک محیط‌بان در حال انجام وظیفه است. در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان وجود داشته باشد. همچنین نبود قوانین حمایت‌کننده از محیط‌بان‌ها باعث شده کار محیط‌بانی در ایران به شدت سخت و دشوار باشد.

حالا فعالان محیط زیست امیدوارند با حمایت مردمی از این کارزار و تعداد زیاد امضاهای این کمپین بتوانند مسئولان را قانع کنند که روزی را به نام محیط‌بان در تقویم رسمی کشور جای دهند تا از قسمت کوچکی از زحمات این پاسداران محیط زیست قدردانی شود.

این کارزار همچنان در آدرس https://www.karzar.net/forester-day در حال جمع‌آوری امضا است.

کد خبر 570930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha