شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

در میان تمام بیماری‌های مختصر و مفید، تبخال تجربه دردناکی محسوب می‌شود.

بر خلاف باور بیشتر مردم ظهور مجدد تبخال به خاطر آلوده شدن با ویروس‌های جدید نیست بلکه به خاطر عود و فعالیت مجدد همان ویروس‌های قبلی است که برای مدتی در عصب‌های پوستی مخفی شده بودند.

اما گروه پزشکی دانشگاه دوک می‌گویند آنها پی برده‌اند که چطور ویروس هرپس در بدن به حالت نهفتگی  می‌رود  و چگونه دوباره فعال می‌شود.

چیزی که در حالت معمول بدن را علیه ویروس‌ها تحریک به مبارزه می‌کند وجود پروتئین اختصاصی ویروس است که از نظر سامانه ایمنی بدن غریبه محسوب می‌شود.

ویروس تبخال با توقف کامل تولید این پروتئین خودش را از تیررس سیستم ایمنی مخفی می‌کند.

در فرایند ساخت پروتئین رشته DNA که بانک اطلاعات ژنتیک ویروس محسوب می‌شود یک بار رونویسی شده و رشته دیگری به نام RNA تشکیل می‌شود که این رشته همچون سندی برای تولید پروتئین به کار می‌رود.

نیرنگ ویروس تبخال این است که رشته RNA را به رشته‌های کوچکتری که microRNA نامیده می‌شوند شکسته و به این ترتیب با متوقف کردن فرایند تولید پروتئین از چشم سیستم ایمنی پنهان می‌شود.

از نظر تئوری دارویی که بتواند جلوی این رشته‌های کوچک RNA را بگیرد، ویروس‌های خاموش تبخال را وادار به فعالیت مجدد کرده و این ویروس‌های فعال شده را می‌توان با دارو‌های ضد‌ویروس حذف کرد. تحقیقاتی که اگر به نتیجه برسد به درمان قطعی تبخال ختم خواهد شد.

کد خبر 57075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز