شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

مزدک میرزایی: تابستان، فصل نقل‌و‌انتقال بازیکنان است. طبق سنت قدیمی تیمها در این روزها در فکر بازسازی خود هستند و در تلاشند که نقاط ضعف خود را برطرف کنند.

در این میان بعضی نامها بیش از سایرین در بازار نقل و انتقالات سروصدا ایجاد می‌کنند. این‌طور به‌نظر می‌رسد که در هر فصل باید یک نام بزرگ در صدر فهرست بازیکنان باشد. در سالهای گذشته لوئیس فیگو در انتقال از بارسلونا به رئال مادرید، زیدان در انتقال از یوونتوس به رئال مادرید، پاتریک ویرا در انتقال انجام‌نشده از آرسنال به رئال مادرید، دیوید بکام در انتقال از منچستر یونایتد به رئال مادرید و آندری شوچنکو در انتقال از میلان به چلسی بیشترین اخبار بازار نقل و انتقالات را به‌خود اختصاص داده بودند.

 سال گذشته هم موضوع انتقال رونالدینیو از بارسلونا به میلان همه را سرگرم کرده بود که این تغییر باشگاه شکل نگرفت. در کنار آن انتقال کاکا از میلان به رئال مادرید هم مطرح شد که با مخالفت میلان و خود بازیکن خیلی زود سروصدا فروکش کرد.

امسال اما همه راه‌ها به کریستیانو رونالدو ختم می‌شود. انتقال احتمالی این بازیکن به رئال مادرید در دو ماه اخیر بخش پرحجمی از اخبار را به‌خود اختصاص داده است. این موضوع به قدری جذاب بود که خبرنگارها در هنگامه برگزاری یورو 2008 هم از آن غافل نبودند. به هر حال در این صفحه، آخرین وضعیت نقل و انتقالات لیگ برتر انگلیس را که معرفی‌کننده دو تیم در فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته بود، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ونگر در پی جایگزینی جوانان

در جزیره، آرسنال یکی از تیمهای پر سروصداست. با توجه به درخشش بازیکنان جوان آرسن و‌نگر در فصل گذشته، مشتریان زیادی برای به‌دام‌انداختن آنها کمین کرده‌اند. آلکساندر گلب، هافبک باتکنیک و بلاروسی آرسنال مدنظر اینتر ایتالیا است. قبل از او میتو فلامینی راه دیگر تیم شهر میلان را در پیش گرفته بود و شاگرد کارلوآنچلوتی در میلان شده بود.

آرسنال دروازه‌بان 38 ساله خود، ینس لمن را دراختیار اشتوتگارت قرار داد. لمن عملاً در اندیشه‌های ونگر جایی نداشت و در فصل گذشته هم نیمکت‌نشین آلمونیا شده بود.
آرسن ونگر مثل همیشه به‌دنبال بازیکنان جوان است. او کارلوس آلبرتو ولا بازیکن جوانش را که به‌طور قرضی برای اوساسونا بازی می‌کرد بازپس گرفت. آرون رمزی بازیکن جوان کاردیف‌سیتی دیگر بازیکنی بود که به آرسنال منتقل شد و در کنار آن سمیر نصری، هافبک ریزجثه مارسی فاصله زیادی با رسیدن به ورزشگاه امارات ندارد.

آرامش قبل از طوفان

در غرب لندن اوضاع برای چلسی متفاوت است. ماجرا از تغییر مجدد سرمربی شروع شد. آورام گرانت که نام بزرگی در حد و اندازه چلسی نداشت و نتوانسته بود مقامی کسب کند، شش ماه بعد از انتصابش جای خود را به لوئیس فیلیپه اسکولاری سپرد. بعد از پایان یورو 2008 همه در انتظارند که نتیجه مذاکرات اسکولاری و آبراموویچ را در بازار نقل و انتقالات متوجه شوند. فعلاً بزرگترین خبر، رفتن فرانک لمپارد از استامفورد بریج و پیوستن او به مربی موردعلاقه‌اش، ژوزه مورینیو در اینتر است. تجربه نشان داده بازیکنان انگلیسی در فوتبال ایتالیا نمی‌توانند خود را نشان دهند. در سالهای گذشته، پل گاسکوین، دیوید پلات و ایان‌راش که اصلیتی ولزی داشت، هرگز نتوانستند خود را با محیط کالچو تطبیق دهند و مجبور به بازگشت شدند. اکنون باید دید لمپارد که با قراردادی 9 میلیون پوندی به ایتالیا رفته با پیراهن نرآتزوری چه خواهد کرد.

مذاکراتی جهت انتقال دیدیه دروگبا با اینتر یا میلان انجام شده ولی نتیجه هنوز مشخص نیست. قبل از شروع یورو 2008 مسئولان چلسی بوسینگوا، مدافع راست پورتو و تیم ملی پرتغال را به خدمت گرفتند تا بعد از مدتها نقطه ضعفشان در این پست را برطرف کنند و مجبور نباشند مایکل اسین را در این منطقه زمین به‌ کار گیرند.

روزهای آرام قرمزها و شیاطین سرخ

لیورپول به گفته تام هیکس-سهامدار آمریکایی‌اش- امسال قصد دارد با خریدهای بزرگ و فروختن بازیکنان مازاد روزهای خوبی پیش روی داشته باشد. به‌خدمت‌گرفتن فیلیپ دگن یار سوئیسی بوروسیا دورتموند اولین تحرک تیم مرسی‌سایدی بود. فروختن یان آرنه ریسه بعد از آن گل به‌خودی کمرشکنش در بازی با چلسی خیال هواداران لیورپول را راحت کرد. ریسه به رم پیوست. در اطراف لیورپول شایعه فعلاً زیاد نیست. تنها فروش پیتر کراوچ قطعی به‌ نظر می‌رسد ولی مقصد او هنوز تعیین نشده است. کراوچ در اندیشه‌های رافائل بنیتس برای فصل آینده جایی ندارد.

منچستر یونایتد هم که فعلاً باید در فکر حفظ کریستیانو رونالدو باشد. فرگوسن هنوز بازیکن جدیدی به ترکیب تیمش اضافه نکرده ولی جرارد پیکه را به بارسلونا واگذار کرد. تامی هیتن بازیکن جوان شیاطین سرخ هم به‌طور قرضی به کاردیف نقل مکان کرد. هدف اصلی فرگوسن گرفتن یک مهاجم نوک کارآمد است که شاید دیمیتری برباتوف مهاجم بلغاری تاتنهام باشد.

سایر انتقال‌ها

این آخرین وضعیت چهار قدرت برتر جزیره بود. سایر تیمها هم به فراخور موجودی جیبشان وارد بازار نقل و انتقالات شده‌اند. بولتون، امسال ایوان کمپو و استلیوس جیاناکوپولوس را که یاران کهنه‌کارش بودند، دراختیار نخواهد داشت. قرارداد آنها با بولتون به پایان رسیده و باشگاه بولتون قصد تمدید کردنش را ندارد. آندرانیک تیموریان به فولام پیوست و دانیل براتن هم به تولوز فرانسه منتقل شد. یوهان المندر هافبک – مهاجم تیم ملی سوئد در جام ملتهای اروپا که عضو تولوز بود - مسیر عکس حرکت کرد و به بولتون پیوست.

تاتنهام برخلاف همیشه هنوز تحرک زیادی در بازار نقل و انتقالات نداشته است. آنها در دو سال گذشته باوجود خرجهای زیاد به جایی نرسیدند ولی با وجود مربی کاردانی چون خوانده‌راموس نباید نگران بخش سفیدرنگ لندن باشیم. مهم‌ترین خرید تاتنهام جووانی دوس‌سانتوس مهاجم جوان و سریع بارسلونا و تیم ملی مکزیک است.
گومز دروازه‌بان برزیلی تیم آیندهوون دیگر خرید تاتنهام است که نشان می‌دهد راموس دیگر احتیاجی به پل رابینسون پراشتباه ندارد.

نیوکاسل مثل تاتنهام دیگر تیمی بود که معمولاً در بازار تابستانی بازیکنان بسیار فعال بود. این تیم شمالی که فصل را با مربیگری کوین‌کیگان شروع می‌کند، هنوز خریدی نداشته ولی با فروش روزنال به لاتزیو و امره بلوز اوغلو به فنرباغچه موافقت کرده است.
اورتون تیم شگفتی‌ساز فصل گذشته هم هنوز خرید جدیدی را به ثبت نرسانده ولی دیوید مویس لی کارسلی کهنه‌کار را به بیرمنگام سقوط‌کرده واگذار کرده است. قرارداد این هافبک تدافعی به پایان رسیده بود و تمدید نشد.

دیگر انتقال مهم تیمهای انگلیسی، رفتن مارکوس بنت از ویگان اتلتیک به چارلتون بود. پاتریک برگر بازیکن کهنه‌کار اهل جمهوری چک هم بعد از مدتها به کشورش برگشت. او عضو استون ویلا بود و به‌دلیل نیمکت‌نشینی‌های مداوم در تیم مارتین اونیل به اسپارتا‌پراگ پیوست. اولاف ملبرگ مدافع باتجربه استون‌ویلا دیگر بازیکنی بود که از این تیم جدا شد. وی راه یوونتوس را در پیش گرفت.

مارک شوارتزر، دروازه‌بان استرالیایی میدلزبورو بعد از سال‌ها از این تیم جدا شد و به فولام پیوست. کاتیجرزها برای اینکه مثل فصل قبل  با خطر سقوط مواجه نباشند، دیوید استوکدیل  از دارلینگتون و زولتان گرا هافبک تهاجمی خلاق و مجاری تیم وست بروم را به خدمت گرفتند.
البته این فقط نقل و انتقالات ثبت‌شده تا به اینجای فصل نقل و انتقالات است.

 هم‌اکنون بازار چانه‌زنی بر سر مبلغ انتقال بازیکنان گرم است. مثل سال‌های پیش اکثر بازیکنان بزرگ و صاحب‌نام در روزهای آخر فصل نقل و انتقالات جابه‌جا می‌شوند. در حال حاضر به موضوع انتقال کریس رونالدو به رئال مادرید، وضعیت انتقال دیدیه دروگبا و امانوئل آدبایور به دیگر تیمها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 57031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز