رئیس مرکز روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو از احتمال ورود دو واکسن مدرن ایرانی کرونا به مرحله آزمایشات بالینی خبر داد.

vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ کیانوش جهانپور در واکنش به گزارش دیروز همشهری‌آنلاین در توییتی نوشت: ‏«نخستین واکسن ایرانی ⁧‫کرونا‬⁩ مبتنی بر فناوری ویروس غیرفعال شده یا Inactived است.  ‏دو واکسن ایرانی دیگر همزمان با فناوری mRNA که تکنولوژی مورد استفاده در واکسن مادرنا و فایزر است اینک در مرحله مطالعه حیوانی و پیش بالینی  هستند که احتمالا بزودی به مرحله مطالعه بالینی خواهند رسید.»

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

روز چهارشنبه جهانپور خبر از مجوز آزمایش بالینی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا داده بود. نکته‌ای که در مجوز صادر شده برای تست بالینی واکسن کرونا در ایران صادر شده، استفاده از تکنولوژی شناخته شده، رایج و قدیمی تولید واکسن است؛ ویروس کشته شده یا غیرفعال (Inactivated). هرچند که این شیوه ظاهرا در تولید واکسن چینی و روسی کرونا هم استفاده شده است. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت دراین‌باره به همشهری‌آنلاین می‌گوید: «این واکسن با تکنولوژی ویروس کشته شده تولید می‌شود. در برخی کشورها هم واکسن کرونا با همین شیوه ساخته شده است و به هر حال استراتژی مشابه دیگر واکسن هاست.»

البته این واکسن به طور قابل توجهی، ارزانتر از واکسن‌های مدرنا و فایزر و حتی آکسفورد تهیه می‌شود. اما تکنولوژی mRNA که واکسن‌های مدرنا و فایزر استفاده می‌کنند، اغواکننده و جذاب و احتمالا کارایی بیشتری دارد.

اما آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری‌آنلاین گفته، چند شرکت ایرانی مشغول تولید واکسن با همان تکنولوژی  mRNA هستند که در واکسن‌های پیشرفته فایزر/بایون‌تک و مدرنا استفاده می‌شود: «حداقل دو شرکت در حوزه تولید واکسن برای واکسن کرونا مشابه با واکسن شرکت مدرنا کار می کنند. واکسن آنها با تکنولوژی mRNA در مطالعات آزمایشگاهی است.»

درباره نخستین واکسن ایرانی کرونا گزارش‌های همشهری‌آنلاین را بخوانید؛

کد خبر 570117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha