دختر ۱۵ ساله آمریکایی که از فناوری‌های پیشرفته برای مواردی چون تشخیص آب آلوده، مواد افیونی و قلدری مجازی بهره برده، نخستین «کودک سال» هفته‌نامه تایم لقب گرفت.

گیتانجالی رائو كودك سال تايم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هفته‌نامه معتبر تایم که از ۱۹۲۷ «مرد سال» و سپس «چهره سال» را برمی‌گزیند، امسال نخستین بار با همکاری گروهی از دانشمندان جوان با همکاری ترور نوح (مجری و کمدین سیاهپوست) دست به انتخاب «کودک سال» زد. گیتانجالی رائو، دانشمند ۱۵ ساله اهل دنور در ایالت کلرادو که چند اختراع تحسین‌شده در شاخه‌های مختلف علوم دارد، توانست نخستین «کودک سال» تایم شود.

از جمله اختراع‌های کاربردی این نوجوان آمریکایی طراحی اپلیکشینی است که می‌تواند وجود سرب و آلودگی را در آب آشامیدنی تشخیص و هشدار دهد. رائو یک اپ هم طراحی کرده که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به قربانیان قلدری و آزار در فضای مجازی کمک کند. ۵۰۰۰ نوجوان آمریکایی نامزد دریافت عنوان کودک سال تایم بودند که در مرحله دوم به پنج نفر کاهش یافتند و سرانجام از میان آنها رائو این عنوان را از آن خود کرد. قرار است هر پنج نامزد نهایی روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی معرفی و تقدیر شوند.

رائو مدتی پیش در گفتگویی مجازی و آنلاین با آنجلینا جولی گفت: «من از آن دانشمندان نیستم که همه در تلویزیون می‌بینند؛ یک مرد میانسال سفیدپوست. هدف من نه صرفا طراحی ابزار برای حل مشکل مردم، که انگیزه دادن به دیگران برای ورود به این دنیاست. نکته این است که باید کسی شبیه خودت را ببینی تا ترغیب شوی. حالا وقتی دیگران ببینند من می‌توانم، درمی‌یابند که خودشان هم می‌توانند.»

سال گذشته گرتا تونبرگ، فعال ریست‌محیطی از سوئد چهره سال هفته‌نامه تایم شد. او که آن زمان فقط ۱۶ سال داشت، تا امروز جوان‌ترین چهره سال تایم است.

کد خبر 570004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha