جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اینگرید بتانکورت، سیاستمدار فرانسوی - کلمبیایی روز گذشته پس از 6 سال اسارت توسط شورشیان فارک به پاریس رفت تا مانند یک قهرمان از او استقبال شود

خبرگزاری فرانسه گزار ش داد بتانکورت در حالی در میان ازدحام استقبال‌کنندگان به فرودگاه پاریس رسید که نمی‌توانست اشک‌های خود را از حس آزادی پس از سال‌ها اسارت پنهان کند.

او پس از6 سال در فرودگاه بوگوتا توانست دختر و پسرش که در زمان گروگان گرفته شدن او 16 و 13 ساله بودند ببیند و آنها را در آغوش بکشد. او در اولین گفت‌وگو در این فرودگاه گفت: می‌خواهم فرزندانم را حس کنم، آنها را در آغوش بگیرم و به آنها نگاه کنم.

با وجود اینکه دوستان بتانکورت همیشه از روحیه او تعریف می‌کردند اما وی اعتراف کرد که اخیراً  ناامید شده و در فکر خودکشی بوده است. ارتش کلمبیا در یک عملیات باورنکردنی و با نفوذ در میان اعضای گروه شورشیان فارک توانستند حتی بدون شلیک یک گلوله در روز چهارشنبه بتانکورت را به همراه 14 گروگان دیگر از جمله 3 پیمانکار آمریکایی آزاد کنند.

نیروهای اطلاعاتی ارتش کلمبیا در عملیات خاکه (در زبان اسپانیایی به معنای کیش در شطرنج است) با نفوذ در میان نیروهای فارک این تصور را در ذهن فرماندهی که مسئول نگهداری گروگان‌ها بود، پدید آوردند که قرار است گروگان‌ها با یک بالگرد برای دیدار با  الفونسو کانو رئیس گروه فارک به مقر وی منتقل شوند.

اینگرید بتانکورت که دارای تابعیت دوگانه فرانسوی و کلمبیایی است، سال 2002 و در حالی که در جنوب کلمبیا به مبارزات انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مشغول بود، از سوی اعضای گروه فارک(نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) ربوده شد.

او ساعاتی پس از آزادی اعلام کرد به‌زودی به فعالیت‌های سیاسی بازمی‌گردد و خود را متعهد به انجام تلاش‌ها برای آزادی سایر گروگان‌های در بند فارک می‌داند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز 700 گروگان از جمله 40 خارجی در اسارت نیروهای فارک به سر می‌برند. در این میان مقام‌های آمریکا و فرانسه تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که با وجود عدم‌دخالت در این عملیات خود را عامل این موفقیت نشان دهند.

بلافاصله پس از انتشار خبر آزادی بتانکورت سارکوزی  از تلاش‌های برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در این مورد تشکر کرد و از چریک‌های فارک خواست که از این اقدامات پوچ دست بردارند.  وی گفت: فرانسویان و دولت فرانسه آماده‌اند از تمام کسانی که از اقدام مسلحانه پشیمان شده‌اند استقبال کنند.

ویلیام براونفیلید، سفیر آمریکا هم مدعی شد که همکاری بسیار نزدیکی از سوی عوامل اطلاعاتی آمریکا و همچنین ارسال تجهیزات از سوی آمریکا و ارائه‌ پیشنهادات و تجربه‌های عملیاتی از سوی واشنگتن در این آزادی دخیل بوده است.

استقبال جهانی از آزادی بتانکورت

جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا آزادی گروگان‌ها را تبریک گفت و آلوارو اوریبه همتای کلمبیایی‌اش را یک رهبر قوی خواند.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که وی از آزادی گروگان‌ها به گرمی استقبال کرده و از شورشیان خواسته است که بدون هیچ قید و شرطی بقیه گروگان‌های خود را آزاد کنند.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای با ابراز خرسندی از خبر آزادی گروگان‌های فارک به کسانی که برای آزادی آنها تلاش کرده‌اند تبریک گفت.

هوگو چاوز با تبریک این موفقیت به رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد ونزوئلا برای کمک به آزادی تمامی گروگان‌ها از حبس شورشیان چپگرای فارک، آماده خواهد بود.

کد خبر 56970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز