بنیامین صدر: عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در «پاتوق اینترنتی» باشگاه خوانندگان همشهری که به‌دلیل قطع برق سراسری در فضای تاریک برگزار شد، گفت:

در شرایطی که برای تأمین و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم همچون تولید انرژی با مشکل روبه‌رو هستیم، می‌خواهیم زندگی آسان‌تری را با بهره‌گیری از اینترنت برای شهروندان فراهم کنیم!

دکتر علی‌اکبر جلالی در گردهمایی باشگاه خوانندگان همشهری افزود: هرچند قابلیت کاربری اینترنت در دنیای تکنولوژیک امروز بدون برق هم فراهم است، اما در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که از حجم مشکلات شهروندی چندان کاسته شود.

این استاد دانشگاه و کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در نظرسنجی که از پدر و مادرهای ۴۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی در سطح یکی از مدارس نمونه تهران انجام دادم، متوجه شدم که متأسفانه آشنایی اولیای دانش‌آموزان با قابلیت‌های دنیای مجازی بسیار اندک و غیرکاربردی است.

به گفته جلالی، در کشوری که زندگی مجازی و به‌کارگیری قابلیت‌های اینترنت به ضرورت تبدیل نشده، نمی‌توان انتظار داشت مشکلاتی همچون حجم طاقت‌فرسای ترافیک شهری، بیکاری و تحول آموزشی در آن انجام شود. او گفت: امروز پهنای باند هر کشور مرز و وسعت آن است.

به گفته جلالی، در آمریکا ۱۰۰ دانشگاه برتر، کاربری پایگاه‌های آموزشی و اکتشافی را به شهروندان آموزش می‌دهند، در حالی که اغلب این پایگاه‌های آموزشی در کشور ما فیلتر شده است!

جلالی در بخش دیگر از سخنان خود یادآورشد: هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها در برابر بازی‌های رایانه‌ای موضع انتقادی و حتی بازدارنده دارند، در حالی که بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین مشوق‌های خلاقیت و نوآوری است و تنها باید آن را مدیریت کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: ما باید گنج‌های پنهان خود را که همان نیروی انسانی جوان و پویاست بشناسیم و برای ارتقای سطح توانمندی آنان با کمک اینترنت سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته او، امروز جوانان در قیاس با گذشته تمایل بیشتری به گذران اوقات فراغت نشسته دارند تا فعال، به این معنی که جوانان دوست دارند بدون اتلاف وقت و با کمترین هزینه از لحظه‌های خود استفاده تفریحی کنند و این تنها با به‌کارگیری ظرفیت‌های مجازی امکان‌پذیر است.

پاتوق اینترنتی همشهری در راستای فعالیت‌های باشگاه خوانندگان همشهری و با هدف آشنایی با کاربردهای هدفمند اینترنت در زندگی و توانمندسازی اعضای خود در تولید محصولات فرهنگی تشکیل شده است.

پس از آغاز به‌کار باشگاه خوانندگان همشهری در سال گذشته، ضرورت راه‌اندازی یک پاتوق اینترنتی نیز برای کمک به برقراری فرایند ارتباط و تقویت سازمان یافته ارتباط بین بخش‌ها و نشریات مختلف مؤسسه همشهری با مخاطبان احساس می‌شد که نخستین نشست آن صبح جمعه، در فرهنگسرای دانشجوی تهران برگزار شد.

پارادوکس فناوری در ۲ جامعه

جلالی:  وقتی در کشور انگلستان برای هر نفر ۲۵۰۰ دلار در بخش آی.تی سرمایه‌گذاری می‌شود یا شرکت آی.بی.ام ۷۰ درصد کارکنان خود را به فعالیت مجازی و از راه دور واداشته است، چرا ما باید این حجم بالای سفرهای درون‌شهری را برای کارهایی که با فشار دادن چند دکمه امکان‌پذیر است، انجام دهیم؟!

کد خبر 56960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز