سخنگوی دولت گفت: بنابر بر گزارش مطرح شده در دولت، در جریان حادثه شهادت شهید گرانقدر فخری زاده، وزارت اطلاعات با اشرافی که داشته از چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب «هشدار انجام عملیات تروریستی» به صورت دقیق، با جزییات و ذکر مکان‌های احتمالی و اهداف عملیات در اختیار سازمان‌ها و نهادهای حفاظتی مربوطه قرار داده بود.

ترور خودرو محسن فخری زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با اشاره به حادثه تروریستی که منجر به شهادت شهید فخری زاده شد، اظهار کرد: روز جمعه حادثه تلخ به روشی بزدلانه جامعه ایران را متاثر کرد. دولت شهادت فرزند جامعه علمی ایران را به مقام معظم رهبری، مردم شریف و صبور، جامعه علمی کشور و خانواده ایشان تبریک و تسلیت عرض می کند.

 با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی می توانستیم مانع ترور شویم

وی ادامه داد: این ترور وحشیانه پدری را از خانواده خود، دانشمندی را از جامعه دانشگاهی و شهروندی افتخار آفرین را از ملت ما گرفت اما هرگز نخواهد توانست به هدفی فراتر از این دست بیابد.

وی ادامه داد: قطعاً تروریستها به اهداف خود نخواهند رسید. دانش هسته ای -دفاعی ما ترور شدنی و برگشت پذیر نیست. مردم ما هم نه تنها متاثر از عملیات روانی این ترور قرار نگرفتند بلکه هوشمندتر و متحدتر نسبت به منافع ملی و در برابر دشمنان واقعی ملت ما شده اند.

ربیعی گفت: این ترور نشان داد که کاملا حساب شده و با برنامه ریزی قبلی برای دستیابی به چند هدف طراحی و اجرا شد. اول؛ به هم زدن آرامش روانی جامعه، ناامید کردن مردم از دستیابی به پیروزی در به عقب راندن فشار حداکثری. دوم؛ ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمین دشمن .سوم؛ برهم زدن امنیت منطقه و مسدود کردن روزنه های صلح و آرامش. و چهارم؛ به هم خوردن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات پیش رویی که فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران فراهم می آورد و این تروریست ها خود را بازنده آن می بینند.

وی یادآور شد: تروریست ها به ضعف بنیادی خود آگاهند و می دانند موتور پیشرفت های علمی ایران را نمی توانند متوقف کنند و در مقابل عزم و اراده ایران و ایفای نقش موثر در صلح، امنیت و جامعه جهانی و باز داشتن ایران از برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای، اقدامی زبون و حقیرانه سامانه دادند.

سخنگوی دولت گفت: تروریست ها با شگرد شیطانی سعی در جبران ضعف خود دارند. آنها در همراهی با پادوهای رسانه ای خود می کوشند با بزرگنمایی اقدام حقارت آمیزشان و لاپوشانی نیات سیاسی پلیدشان به ذهن و اراده ما رخنه کنند که البته چنین اجازه پیدا نکرده و نخواهند کرد.

تمام تلاش خود را بکار می گیریم ترور شخصیت ها تکرار نشود

وی تصریح کرد: برخلاف آنچه گاهی در رسانه های بیگانه شنیده می شود، در این مورد خاص، سازمانهای جاسوسی و تروریستی به رغم همه ادعاهای زیاد خود، زیر پوشش ما قرار داشتن و محل وقوع و هدف ترور پیش بینی شده بود و با کمی دقت و رعایت پروتکل های حفاظتی می توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم. در همین حال، دستگاه های امنیتی مثل همیشه، برای بهبود هرچه بیشتر رویه های امنیتی و اطمینان از عدم تکرار این اتفاق های ناگوار تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

ربیعی گفت: دولت از همان نخستین ساعت های انتشار بیانیات مقام معظم رهبری، بر اساس دو رهنمود ایشان، خود را متعهد کرد که دستور کار خود را در این رابطه بر اولاً بسیج تمام قوای خود را برای پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنابت و ثانیاً اطمینان از تداوم راه پرفروغ شهید فخری زاده و مجموعه ای بزرگ از دانشمندان ما در صنایع گوناگون با شتابی توقف ناپذیر و اراده ای راسخ تر از قبل، سامان بدهد. در راستای این تعهد، این حق برای ملت ایران محفوظ هست که پاسخی قاطع که خود، کیفیت، ابعاد، زمان و مکان آن را تعیین خواهد کرد داشته باشد.

وی در ادامه به اقدامات دولت در حوزه کنترل پاندمی کرونا پرداخت و یادآور شد: همچنین پس از اعمال تعطیلی های گسترده و رعایت رضایت بخش مردم آمارها نشان می‌دهد تعداد بستری ها کاهش پیدا کرده و روند نزولی دارد. با این روند پیش بینی می‌شود مرگ و میر در آینده کاهش خواهد داشت. گزارشها حاکی است اکثر استانها نسبت به هفته های قبل وضع بهتری را دارد. نگرانی این روزهای ما در استانهای جنوبی است. به خاطر زمستان دیررس در این استانها همراه با روشن شدن وسایل گرمایشی و بسته شدن پنجره‌ها، جابجایی هوا و تهویه مناسب با مشکل روبرو خواهد شد. بنابراین به شهروندان استانهای جنوبی توصیه می‌کنیم از اجتماعات فامیلی و غیر ضرور در منازل و محل های سربسته خودداری کنند.

ربیعی گفت: در این مرحله برنامه اصلی برای قطع شیوع تمرکز بر روی قطع حرکت ویروس بوسیله مبتلایان می باشد. مجموع مبتلایان حدود ۳ درصد جامعه می‌باشد. شناسایی آنها را شروع کرده‌ایم و ردیابی ها برای قطع انتقال و تسری ویروس با شدت ادامه خواهد داشت کنیم. از هموطنان مبتلا می خواهیم با مراعات، عدم تماس و خود قرنطینه کردن به مسئولیت خود در قبال دیگران عمل کنند.

جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

وزارت اطلاعات  نسبت به ترور شهید فخری زاده به دستگاه های حفاظتی هشدار داده بود

سخنگوی دولت در پاسخ خبرنگاری درباره اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی که گفته است سیستم اطلاعاتی ترور فخری زاده را پیش بینی کرده بود؛ گفت: مطالب مربوط به اظهارات آقای شمخانی را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری کنید. بنابر بر گزارش مطرح شده در دولت، در جریان حادثه شهادت شهید گرانقدر فخری زاده، وزارت اطلاعات با اشرافی که داشته از چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب "هشدار انجام عملیات تروریستی" به صورت دقیق، با جزییات و ذکر مکان های احتمالی و اهداف عملیات در اختیار سازمان ها و نهادهای حفاظتی مربوطه قرار داده بود.

وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی هم اشاره کردند که چون در ۲۰سال اخیر به صورت دائمی خبر ترور ایشان آمده بود شاید علت عادی گرفته شدن خبر باشد. رییس جمهور محترم نیز دستور بررسی و پیگیری این موضوع را داده اند و با دلسوزی و دقت همه نهادهای اطلاعاتی در کشور این موضوع آسیب شناسی خواهد شد.

شهید فخری زاده از سال ۸۰ به نوعی در مذاکرات هسته ای شرکت داشت

وی همچنین درباره اظهارات افرادی که مدعی شده بودند شهید فخری زاده به اصرار دولت با آمانو دیدار داشته است گفت: ما عادت کرده ایم عده ای همیشه از آب گل آلود برای منافع جناحی و سیاسی خود ماهی بگیرند. چه بر سوار شدن بر رنج و درد مردم و چه مصادره از داغ های ملی. معلوم نیست به چه قیمتی از مصالح ملی می خواهند از این نمد کلاهی برای خود ببافند.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این مسئولان سازمان انرژی اتمی رسما گفته اند، شهید فخری زاده هیچگاه با هیچ مقامی از آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیدار و مذاکره نکرده است. شهید فخری زاده از ابتدای دهه ۱۳۸۰ و در جریان مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپایی به نوعی در مذاکرات شرکت داشت و چهره ای شناخته شده بود. سوءاستفاده سیاسی از شهدا و آغشته کردن نام آنها به دروغ و تهمت با انگیزه های سیاسی نگران کننده است و نوعی جفا در حق آنهاست.

وزارت اطلاعات در هشدار نسبت به ترور وظیفه خود را انجام داد

ربیعی خاطر نشان کرد: حادثه ترور با همه ابعاد و جزییات آن توسط دبیرخانه شعام در حال بررسی است و ما همه را دعوت می کنیم که از قضاوت های شتابزده به ویژه درباره عملکرد نهادهای امنیتی مسئول خودداری کنند. متاسفانه برخی انتقادها از عملکرد این دستگاه ها به خصوص در روزهای اول از وزارت اطلاعات و دولت بدون دانش و آگاهی از جزییات بوده و درست نبودند. آنچه مسلم است و نیز مسئولان ارشد در جریان قرار گرفته اند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع رسانی و هشدار قبل از حادثه انجام داده است، ولی این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل های حفاظتی با دقتی که انتظار می رود رعایت نشده باشد. اما در هر حال ما اطمینان داریم که دستگاه های امنیتی در رفع نواقص و اصلاح و بهبود مداوم عملکردهایشان مصمم و کارآزموده هستند و همچنان با قاطعیت به انجام وظیفه خود ادامه خواهند داد.

قطعا ترور شهید فخری زاده با هدف مانع تراشی در روابط ایران وآمریکا شکل گرفت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا یکی از اهداف ترور شهید فخری زاده و مانع تراشی برای رابطه بین ایران و دولت جدید آمریکا بوده؛ گفت: می دانستیم که با وقوع تغییرات سیاسی در واشنگتن و باز شدن روزنه ای به روی تنش زدایی و عادی سازی رفتار آمریکا، افراد، گروه ها و رژیم هایی هستند که از چنین تغییرات مثبتی برای صلح و امنیت جهانی نگرانند. ما می دانیم کسانی وجود دارند که می خواهند با دامن زدن به خشونت و اقدامات افراطی، به هر قیمتی تنش ها را افزایش دهند. قطعا ترور با چنین هدفی صورت گرفته است. علاوه بر اینکه آنها را به مجازاتی که سزاوار آن هستند می رسانیم بلکه آنها را در رسیدن به این هدف جنگ طلبانه هم ناامید خواهیم کرد. البته مجازات سختی در انتظار تروریست ها هست.

کد خبر 569391

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha