مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

مرد جوان هنگامی که با پسر خردسالش برای سرکشی به خانه باجناقش رفته بود، غافل از اینکه گاز نشت کرده، کلید برق را زد و همین اشتباه ناخواسته موجب انفجاری هولناک و تخریب دست‌کم ۱۴ خانه شد.

حوادث

به گزارش همشهری آنلاین، این حادثه پیش از ظهر دیروز (۹ آذر) در خانه‌ای سه‌طبقه در شهرک شاهد شهرستان بجنورد واقع در استان خراسان شمالی اتفاق افتاد. صاحب این خانه از مدتی قبل به تهران سفر کرده و کلید را به باجناقش سپرده بود تا به خانه سرکشی کند.

باجناق در این چند روز بارها به آنجا رفته بود اما دیروز آخرین مرتبه‌ای بود که راهی آنجا شد. او این‌بار پسر ۲ساله‌اش را هم با خود برده بود. این خانه در طبقه سوم ساختمانی سه‌طبقه قرار داشت. مرد جوان کلید را در قفل چرخاند و آن را باز کرد. دستش را به طرف کلید برق برد تا چراغ‌ها را روشن کند و بدون اینکه متوجه بوی غیرعادی شده باشد، کلید برق را زد و در همین لحظه انفجار مهیبی رخ داد. شدت انفجار به حدی بود که خانه دچار آتش‌سوزی شد و علاوه بر آن موج انفجار دیوارها را نیز ویران کرد.

ساکنان شهرک که با صدای انفجار از خانه‌هایشان بیرون آمده بودند، شعله‌های آتش را می‌دیدند که از این ساختمان زبانه می‌کشید. ۲ واحدی که در طبقه سوم قرار داشت، در آتش می‌سوخت اما این، همه خسارت این انفجار نبود. چراکه به ساختمان مجاور و ۲ واحد طبقه دوم نیز خسارت سنگینی وارد شده بود. مردم سراسیمه از آتش‌نشانی کمک خواستند و دقایقی بعد آتش‌نشانان راهی محل حادثه شدند.

این حادثه ساعت ۱۲:۱۸ رخ داد و تنها ۴ دقیقه بعد نخستین گروه از آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. سریع‌ترین راه رسیدن به کانون آتش‌سوزی و انفجار در طبقه سوم، استفاده از نردبان بود اما در استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد نردبانی که ارتفاع آن تا طبقه سوم برسد، وجود ندارد و نردبان‌ها فقط برای ساختمان‌هایی تا ۲طبقه کافی هستند.

در این شرایط اولویت آتش‌نشانان نجات افراد گرفتارشده در حادثه بود. هیچ‌کس نمی‌دانست افرادی که در طبقه سوم ساختمان حضور داشتند، بعد از انفجار چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند. نبود نردبان از یک‌سو و گستردگی آتش‌سوزی از سوی دیگر نجات آنها را برای آتش‌نشانان دشوار می‌کرد. آنها قصد داشتند از راه پله‌ها خود را به طبقه سوم برسانند اما شعله‌های آتش راه را مسدود کرده بود. با این حال دقایقی بعد آتش‌نشانان با شجاعت از میان شعله‌های آتش گذشتند و خود را به ۲نفری که در طبقه سوم گرفتار شده بودند رساندند. مرد جوان و پسر خردسالش بر اثر انفجار اولیه به‌شدت مصدوم شده بودند و شرایط وخیمی داشتند. به این ترتیب آنها با دشواری زیادی به پایین ساختمان منتقل شدند و توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافتند.

جان ۲۸۰هزار نفر در خطر است
مجید خوش‌رفتار، معاون عملیات آتش‌نشانی بجنورد درباره این حادثه به همشهری گفت: در این حادثه ۱۴ واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند. ۲ واحد طبقه سوم اطراف ساختمان حادثه‌دیده هم به‌طور کامل تخریب شدند. واحدهای طبقه اول و دوم دیوار و پنجره‌هایشان به‌دلیل شدت انفجار فرو ریخت و دیوار ساختمان‌های مجاور نیز دچار ریزش شد و در مجموع به ۱۲ واحد خسارت سنگین وارد شد.

او درباره علت وقوع این حادثه توضیح داد: صاحبخانه چند روزی در خانه‌اش نبود و باجناقش به خانه او سر می‌زد. هنگام وقوع حادثه نیز او همراه پسرش برای سرکشی به آنجا رفته بود و در شرایطی که گاز از اجاق گاز نشت کرده بود، او هنگام ورود کلید برق را زد و با جرقه کلید، انفجار اتفاق افتاد.

خوش‌رفتار با بیان این که ظاهرا مدت‌زمان زیادی گاز در آنجا نشت کرده و متراکم شده بود. چراکه انفجار قدرت بسیار زیادی داشت، گفت: ۲ مصدوم حادثه به بیمارستان منتقل شدند و ۶ نفر دیگر هم که در ساختمان گرفتار شده بودند، نجات داده شدند.

معاون عملیات آتش‌نشانی بجنورد درباره خطراتی که در این عملیات جان آتش‌نشانان و حادثه‌دیدگان را تهدید می‌کرد، اظهار کرد: بجنورد با اینکه مرکز استان است و ۵ ایستگاه آتش‌نشانی و ۸۸ آتش‌نشان دارد اما فاقد نردبان مناسب است. نردبان‌های ما فقط برای ساختمان‌های دوطبقه کارایی دارد و برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بیشتر هیچ نردبانی نداریم. در سال‌های اخیر ساختمان‌های بلند زیادی در شهر ساخته شده که اگر در هر کدام از آنها حادثه‌ای اتفاق بیفتد ممکن است شاهد یک فاجعه باشیم.

او گفت: ما در مانورهایمان تلاش زیادی برای کم‌کردن زمان رسیدن به محل حادثه انجام می‌دهیم اما بدون نردبان کار دشوار است و همکارانم در چنین حوادثی با ازجان‌گذشتگی از طریق راه‌پله‌ها برای خاموش کردن آتش و نجات افراد گرفتار شده اقدام می‌کنند. این یعنی به‌خاطر فقدان امکانات، جان ۲۸۰ هزار نفر ساکنان بجنورد در خطر است.

کد خبر 568915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha