هفته گذشته سخنان توهین آمیز عیسی کلانتری که یکی از مدعیان تقلید و پیروی از رهبر فقید انقلاب است در فضای مجازی منتشر شد و ضمن اندوهگین ساختن یاران دور و نزدیک بنیانگذار جمهوری اسلامی، خوراک زیر سوال بردن آرمان‌ها و اهداف هزاران مجاهد راه خدا توسط بوق‌های رسانه‌ای غرب را فراهم کرد؛ البته این اظهارات کلانتری بی‌پاسخ نماند.

عيسي كلانتري

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا؛ در حالی که مولای متقیان علی بن ابیطالب در سخنی حکیمانه فرمودند «زبان معیار انسان است» و «خوب فکر کردن و بعد حرف زدن، از لغزش‌ها نگاه می‌دارد» آقای عیسی کلانتری در مصاحبه ای که بخشهایی از آن به تازگی منتشر شد گفت که «حضرت امام فرزند ناخلفی برای اونا (آمریکاییها) بود» و با این سخن خواسته یا ناخواسته به بنیانگذار انقلاب اسلامی انگ دست نشاندگی به غرب زد و سالهای سخت و طاقت فرسای دوران نهضت و انقلاب را در قلبها و ذهنهای بیمار زیر سوال برد.

روزهای آغازین آذرماه ۱۳۹۹ سخنانی توهین آمیز و جسورانه از یکی از مدعیان تقلید و پیروی از رهبر فقید انقلاب اسلامی  در فضای مجازی منتشر شد که از یک سو موجب اندوه عمیق دوستداران و یاران دور و نزدیک بنیانگذار جمهوری اسلامی شد و از سوی دیگر خوراک تمسخر و زیر سوال بردن آرمانها و اهداف هزاران مجاهد راه خدا توسط بوق های رسانه ای غرب و دشمنان و مخالفان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد. گوینده این سخنان با وجودی که خود در مکتب فکری خمینی کبیر پرورش یافته و طی چهار دهه گذشته در نظام سیاسی ایشان پستهای مدیریتی ریز و درشتی داشته به دلیل بی توجهی به فرمایش صدرالاشاره امیرالمومنین،  دچار لغزشی هولناک شد.

در حالی که سمبل تقوای الهی علی (ع) چندین قرن قبل متذکر شدند: «مرد باید زبانش را حفظ کند، زیرا این زبان سرکش صاحبش را به هلاکت می اندازد.»  اما سخنان معاون رییس جمهور این سفارش اکید را مورد توجه قرار نداد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

در خلال سالروز گرامیداشت چند واقعه تاریخی از جمله دستگیری حجت الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش، کشتار زائران حرم رضوی به دست ماموران ساواک، صدور فرمان تاسیس ارتش ۲۰ میلیونی توسط امام(ره) و به رفراندوم گذاشته شدن قانون اساسی جمهوری اسلامی، ناگهان خبر از انتشار گسترده مصاحبه ای ۴۰ ثانیه ای از عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست رسید. او در این مصاحبه که به قول خودش ۱۲۰ دقیقه طول کشیده بود در مقابل دوربین خبرنگار می گوید: «خالی کردن پشت شاه در خارج از کشور عامل سقوط رژیم پهلوی شد.»

خبرنگار به سرعت از کلانتری پرسید: «آیا فکر می‌کنید بین آمریکایی‌ها و امام مذاکره ای صورت گرفت؟ او پاسخ داد: «نمی‌دانم من خبر ندارم چون». رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بعد از چهار ثانیه مکث و با پوزخند ادامه داد: «شاید به این صورت  بشه راحتتر گفت که  حضرت امام فرزند ناخلفی برای اونا بود. اونا پشت شاهُ خالی کردن و از این فرصت هم انقلابی ها با فرماندهی و رهبری امام از فرصت حداکثر استفاده را کردند و ...»

واکنش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به توهین

پس از بازتاب گسترده اظهارات توهین آمیز عیسی کلانتری، حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی این سخنان را سخیف، نسنجیده و توهین آمیز دانست و گفت: حقیقتا این اظهارات موجب تعجب و تأسف شد و شدیدا محکوم می باشد. سرنگونی نظام ستمشاهی در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران با رهبری بی مانند حضرت امام خمینی (ره) در حالی به وقوع پیوست که تلاش جبهه وسیع حامیان رژیم شاه به رهبری آمریکا تا آخرین دقایق فروپاشی ارکان نظام سلطنت در روز ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ ادامه داشت.

وی ادامه داد: به استناد خاطرات و اعترافات منتشر شده از رجال وقت سیاسی آمریکا و اروپا، دو ماه قبل از پیروزی انقلاب، کاخ سفید و هم پیمانان اروپایی آن بر اساس تصمیمات کنفرانس گوادلوپ با اعزام تیمی بلندپایه از فرماندهان سازمان ناتو به تهران و استقرار در ستاد مشترک ارتش شاه، با مأموریت حفظ نظام سلطنت و جلوگیری از سقوط رژیم و در آخرین مرحله اجرای کودتای خونین نظامی و دستگیری امام خمینی و دیگر سران انقلاب آنچه را که در توان داشتند به کار گرفتند اما رهبری شجاعانه و قاطع امام خمینی و هوشیاری ملت ایران و البته نصرت الهی، نقشه آمریکا را با شکست مواجه کرد و در آخرین سناریوی آمریکا نیز فرمان کوتاه امام خمینی مبنی بر نادیده گرفتن ساعات حکومت نظامی و فراخوان مردم برای حضور در خیابانها در بعد از ظهر ۲۱ بهمن، کاروان ماشین جنگی کودتاگران در دقایق اولیه اجرای طرح کودتا در امواج خروشان انقلابیون و پیروان امام خمینی زمینگیر شد و ساعاتی بعد با فروپاشی ارکان نظام شاه، حسرت ادامه حیات نظام وابسته به بیگانه بر دل آمریکا نشست و انقلاب به پیروزی رسید.

انصاری خاطرنشان کرد: فروکاستن عظمت ابعاد انقلابی که حاصل دهها سال مبارزات بی وقفه ملت ایران بر علیه دخالتها و جنایتهای آمریکا و بیگانگان در کشور و وابستگی خفت بار رژیم پهلوی بوده است و انتساب این پیروزی به عامل موهوم و غیر واقعی «خالی کردن پشت شاه توسط آمریکا» در اظهارات نامربوط آقای کلانتری نشانه بی اطلاعی گوینده از حقایق تاریخ انقلاب و عدم مراجعه ایشان به صدها کتاب وخاطرات و مدارک منتشره در این رابطه است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یادآور شد: امام خمینی را نه تنها ملت ایران بلکه بخش وسیعی از مسلمانان و بسیاری از دیگر ملتهای جهان به عنوان سمبل رهبری موفق دینی و نماد مقاومت در برابر سلطه طلبی غرب و آمریکا می شناسند. امام خمینی فرزند خلف اسلام ناب محمدی (ص)، میراث دار انبیاء و اولیای الهی و صدای رسای حق طلبی و استقلال خواهی ملت بزرگ ایران است. متأسفانه تعبیر بسیار ناروایی که آقای کلانتری درباره این شخضیت الهی به کار برده است، صرف نظر از اینکه گوینده چنین قصدی نداشته است، توهین و اسائه ادب به ساحت امام است. بی پروایی در بکار بردن تعابیر نابه جا و واژگان بی مبنا، هنر نیست، صیانت کلام و رعایت ادب به ویژه از چهره هایی که دارای مسئولیت های بالا در نظام جمهوری اسلامی هستند بیش از دیگران انتظار می رود.

وی با اشاره به وظیفه مدعی العموم در برخورد با مطالب توهین آمیز، گفت: به موجب قوانین، انتشار مطالب توهین آمیز ممنوع است و هرگز حق آزادی بیان و حق اطلاع رسانی موجب جواز چنین اقدام مجرمانه ای نمی باشد. مراقبت و برخورد مناسب مراکز نظارت بر کانالهای اطلاع رسانی و مراجع ذیصلاح قضایی در اینگونه امور مورد انتظار است.

انصاری خواستار عذخواهی این مدیر دولتی شد و افزود: متأسفانه این اظهار نسنجیده نتیجه بی توجهی - چند باره - ایشان به سوالات جهت دار بعضی از رسانه ها و کانالهایی است که به قصد افزایش مخاطب و یا هر انگیزه دیگری فضا را برای اظهار نظرهای غیر تخصصی و عوام پسند فراهم می سازد. با توجه به اینکه این مطلب توهین آمیز که بر زبان ایشان جاری شده است نه به عنوان گفتار یک شخص عادی بلکه به عنوان معاون رئیس جمهور کشور و رئیس یکی از سازمانهای مهم نظام منتشر شده است حداقل اقدامی که می تواند آثار سوء آن را تقلیل دهد عذرخواهی از مردم ایران و روح بلند امام راحل و تصحیح گفتار ناصواب می باشد. ان شاء الله که چنین کنند.

برادر شهیدی که دل بسیاری را به درد آورد

از لحظه انتشار مصاحبه تا ظهر روز هشتم آذر هیچ واکنش یا توضیحی از سوی کلانتری یا دفتر ایشان در رسانه ها دیده نشد که این خود موجب آتش گرفتن احساسات و عواطف نیروها و دوستداران بنیانگذار جمهوری اسلامی به دلیل این سخنان ناروا شد.

غلامعلی رجایی از نزدیکان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به این اظهارات، گفت: حرف مناسبی زده نشده و به ساحت بنیانگذار جمهوری اسلامی اهانت شده و ایشان به عنوان برادر یک شهید و یک دولتمرد، دل بسیاری را به درد آورده است. به نظر من بهتر است در قدم اول عذرخواهی کند. همان جوری که امام فرمودند «به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگردید و اقرار به خطا کنید که آن کمال انسانی است.» (صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۷)

وی ادامه داد: سخنان دکتر کلانتری  به دلیل نامناسب بودنِ تعبیری که ایشان در مورد امام به کار گرفته بازتاب خاص خودش را داشته است. من در پی این نیستم که به نقد آن سخن بی پایه بپردازم اما معتقدم ایشان از روی آگاهی چنین حرفی که جنبه اهانت به حضرت امام داشته را به زبان نیاورده است.

ظاهرا کسی به فکر دفاع از روح خدا نیست

محمد صادق کوشکی از افراد نزدیک به جبهه پایداری نیز در واکشن به این اظهارات نوشت: عیسی کلانتری به شکل رسمی، علنی، به صراحت و بدون ترس به حضرت امام اهانت کرده و ایشان را فرزند آمریکا خطاب کرده است از افراد نزدیک به جبهه پایداری تا کنون نه کسی به او اعتراض کرده و نه صدایی از تریبونها، رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و شخصیت‌هایی که بودنشان را مدیون نام و قیام و نظام امامند برخواسته و ظاهرا همه به کار و زندگی خودشان مشغولند و برای کسی صرف نمی کند از ساحت مقدس روح خدایی زمان ما دفاع کند.

وی اظهار تاسف کرد: در این میان مدعی العموم هم مشغول اقدامات واجب‌تر است و یادش رفته که بر اساس قانون، توهین به حضرت امام جرم است!

چرا روسای قوا سکوت کردند؟

حجت الاسلام علی کمساری، معاون موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) نیز در واکنش به این اظهارات نوشت: این مدیر ارشد دولت تدبیر و امید، بدان پایه از سخافت و سستی ست که بی نیاز از پاسخ باشد، چرا که هر کسی کمترین شناختی از امام(ره) داشته باشد، می داند که مبارزه با آمریکا بعنوان نماد استکبار، بیت الغزل مبارزات سیاسی امام (ره) از سال ۱۳۴۲ تا هنگامه ی رحلت شان بود و بطلان ادعای رضایت آمریکا به شکست شاه هم به گواهی اسناد متواتر تاریخی، اظهر من الشمس است اما نکته ای که برای اینجانب قابل هضم نیست این است که چرا مسؤولان ارشد نظام به خصوص روسای محترم سه قوه و نمایندگان  مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه ی ملی، در برابر این صحبت های جسارت آمیز سکوت نموده و موضع گیری انقلابی نکرده اند؟ چرا این مدیر ارشد دولتی را وادار به اصلاح سخنان خود و عذرخواهی از پیشگاه امام و امت امام نکرده اند؟

درک امام از اوضاع سیاسی کشور به حساب آمریکا گذاشته شد

حجت الاسلام مهدی حاضری، معاون آموزشی موسسه تنظیم و نشر آثار موسسه امام(ره) دفتر قم هم گفت: هنر و درک صحیح حضرت روح الله از اوضاع سیاسی داخل ایران و شرایط حاکم بر جهان را نمی توان به حساب آمریکا گذاشت و کمال بی انصافی و نادانی است که بخواهیم آمریکا را در این پیروزی انقلاب و سقوط شاه، شریک حضرت امام قرار دهیم و این تعبیر زشت و ناصحیح را بکار ببریم.

وی ادامه داد: ایشان خدمات زیادی به نظام و انقلاب و کشور کرده اند ولی نسبت  ناروایی به حضرت امام داده اند که بسیار بی جاست و باید صریحا عذرخواهی کرده و توضیح دهند.  ایشان در تحلیلی از اوضاع سال های آخر رژیم محمدرضا  پهلوی حضرت روح الله را فرزند ناخلف آمریکا دانسته اند. آقای کلانتری با اشاره به مشکلاتی که شاه برای ادامه دیکتاتوری و بیدادگری بی حساب خود در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر که با شعار حمایت از حقوق بشر روی کار آمده بود با آن مواجه شده و مجبور شد تغییراتی در سیاست و حکومتداری خود داده و امیر عباس هویدا و نعمت الله نصیری را پس از ۱۳ سال به ترتیب از نخست وزیری و ریاست سازمان مخوف و جهنمی ساواک برکنار کند و مقداری آزادی نسبی در جامعه برقرار کرده و تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد و شکنجه در زندان ها را کم کند.

حاضری متذکر شد: از این موارد به تنها گذاشتن او و خالی کردن پشت شاه تعبیر کرده و به نحوی دولت آمریکا را موافق با حرکت امام و انقلاب اسلامی معرفی می کند. باید بگویم رژیم آمریکا تا آخرین روزهای انقلاب به شدت در صدد حفظ این رژیم بود و حمایت های بی قید و شرط آن ها از اقدامات گسترده و سرکوبی شدید مردم توسط شاه فراموش نشدنی است. سفر جیمی کارتر و همسرش به ایران در شب سال نو مسیحی و جزیره ثبات نامیدن ایران و موافقت با همه درخواست های تسلیحاتی شاه از نمونه های بارز این حمایت است که شاه را شیر کرده و بلافاصله پس از رفتن کارتر بود که دستور انتشار مقاله سراپا توهین به حضرت امام در روزنامه اطلاعات مورخ ۱۷ دی ۱۳۵۶  با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق را صادر کرد.

معاون آموزشی موسسه تنظیم و نشر آثار موسسه امام(ره) دفتر قم اظهار کرد: جیمی کارتر با فرستادن نمایندگان مستقیم و با واسطه دولت فرانسه به نوفل لوشاتو و تهدید حضرت امام از طرق مختلف در صدد جلوگیری از حرکت و قیام مردم به رهبری امام بود. با فرستادن ژنرال رابرت هایزر معاون ناتو به ایران برای حفظ انسجام ارتش و آماده کردن فرماندهان آن برای انجام کودتا از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

اظهارات کلانتری بدون‌ هزینه نماند

وبسایت جهان نیوز که نزدیک به جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است نیز حرف‌های کلانتری را "وقیحانه" و مسبوق به سابقه خوانده و صلاحیت او در جایگاه معاونت ریاست جمهوری را زیر سوال برده است.

این سایت خبری متذکر شده است: بسیار سخت و ساده انگارانه است که بخواهیم اظهارات وقیحانه کلانتری درباره حضرت امام و نحوه پیروزی انقلاب را به عنوان یک مقام مسئول در دولت جمهوری اسلامی که سابقه وزارت در دولت‌های هاشمی و خاتمی هم در کارنامه خود دارد را به «کج فهمی» تعبیر کنیم.

جهان‌ نیوز خواسته اظهارات کلانتری بدون‌ هزینه نماند.

این سایت ادامه داد: سوال اساسی اینجاست که چرا باید فردی در این سطح اعتقادی که مشغول به بازی های سیاسی تا حد هتک حرمت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است در جایگاه معاونت رئیس جمهور باقی بماند؟  و اینکه آیا اصلا چنین فردی صلاحیت حضور به عنوان یک کارشناس ساده در دولت را دارد؟ سوال مهم تر آن است که اساسا این رفتارهای گستاخانه کلانتری هزینه ای هم برای او دارد یا خیر؟

عذرخواهی بی فایده

پس از تاثیر منفی این سخنان غیرمنصفانه و توهین آمیز، عیسی کلانتری در توضیحاتی درباره مصاحبه اش نوشت:  اگر مشاهده کلیپ ۴۰ ثانیه‌ای و تقطیع شده از مصاحبه دو ساعته مربوط به سال ۱۳۹۶ با لغزش کلامی پیش آمده، موجب تکدّر خاطر دوستداران حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی شده است، از این موضوع عذرخواهی می‌کنم. اگر دوستانی که نسخه تقطیع شده مصاحبه مذکور را به ‌طور کامل ملاحظه فرمایند، قطعا مفهوم سخن و منظور صحیح اینجانب از عباراتی که استفاده شده به ذهنشان متبادر خواهد شد تا بهتر و دقیق تر بتوانند در مورد تعهد و ارادت خالص اینجانب نسبت به حضرت امام خمینی (ره) قضاوت فرمایند.

کلانتری ادامه داد: بنده مقلد حضرت امام بوده ام و در سال ۱۳۶۰ بر اساس وظیفه ملی و شرعی نسبت به ایشان، انقلاب اسلامی و شهدا تصمیم گرفتم از آمریکا به ایران بازگردم و در خدمت مردم و کشورم باشم و تا زمانی که نیاز است این خدمت را ادامه خواهم داد. نه منتی بر کسی داشته، نه اصراری برای مسؤولیت، که خود نیک می‌دانم چه وظیفه‌ای در خدمت به این نظام مقدس و مردم کشورم دارم.

شاهکارهای گذشته کلانتری

لازم به یادآوری است که عیسی کلانتری قبل از این نیز درباره تسخیر سفارت آمریکا در ایران گفته بود: من اصل این موضوع یعنی تسخیر سفارت را قبول ندارم چرا که ما  در جامعه جهانی زندگی می‌کنیم و یک اصولی را پذیرفته‌ایم. شما خیلی راحت می‌توانستید با امریکا قطع رابطه کنید. می‌توانستید سفیر امریکا را از کشور اخراج کنید، می‌توانستید سفارت امریکا را تعطیل کنید ولی اینکه یک مشت دانشجو بخواهند از دیوار بالا بروند و...  دانشجو که نماینده مردم نیستند، نماینده ملت نیستند. اگر در این سفارتخانه جاسوسی می‌کردند جاسوس‌ها را بیرون می‌کردید. ما حق نداریم به کشوری بگوییم بیایند در کشور سفارتخانه باز کنند و بعد بخواهیم بریزیم تسخیر کنیم، اشغال کنیم، گروگان بگیریم. این رسم کشورداری نیست. گروه‌های انقلابی خودسر ممکن است یک کاری بکنند. ولی حکومت باید با آن‌ها برخورد می‌کرد.

او همچنین به نقل از سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشورمان مدعی شده بود «امام آواز خواندن زنان را حرام نمی‌دانستند... خاتمی خودش گفت که امام برای استفاده از تک خوانی زنان به من دستور داد.»

کد خبر 568901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha