یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: کامل ترین نسخه قصه معروف حسین کرد شبستری با تصحیح ایرج افشار و مهران افشاری در 516 صفحه از سوی نشر چشمه به بازار کتاب راه پیدا کرد.

به گزارش همشهری آنلاین آنچه که تاکنون از این کتاب منتشر شده، بخشی کوچک از روایت اصلی آن است. اما اکنون برای نخستین بار متن جامع و کامل حسین کرد براساس نسخه خطی موسوم به حسین نامه با تصحیح دقیق و عالمانه به همراه فهرستهای کار آمد منتشر می شود.

قصه حسین کرد شبستری یکی از شاهکارهای ادبیات عامیانه ایران به سبک نقالی است که از کشمکش های دولت و مردم ایران در عهد صفوی با ازبکان و عثمانی ها سخن می گوید. شرح پهلوانی ها وعیاری ‌های قهرمانان قصه به حسین کرد جذابیتی خاص بخشیده  و سالها در ایران از کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ی پر خواننده و مردم پسند به شمار می آمده است .
به گفته دکتر ایرج افشار کتاب قصه حسین کرد شبستری از منابع مهم برای بررسی فرهنگ عامیانه ایران، لغات و اصطلاحات عامیانه فارسی و تاریخ اجتماعی ایران در دوره صفویه است.

قصه حسین کرد شبستری علاوه بر یادداشتی از ایرج افشار مقدمه ای تفضیلی از مهران افشاری درباره ویژگی های این نسخه و اهمیت این کتاب را درابتدای آن جای داده است.

کد خبر 5684

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز