مستند ۷۶ دقیقه‌ای «این فیلم نیست» به کارگردانی مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب که سال ۲۰۱۱ در جشنواره کن به نمایش درآمد، یکی از ۶۲ فیلم جریان‌ساز و تاثیرگذار دنیای مستند در یک قرن اخیر لقب گرفت.

مستند اين فيلم نيست

به گزارش همشهری آنلاین، نشریه معتبر نیویورکر در مطلبی که حدود یک ماه پیش منتشر شده، مستندهای اثرگذار و برتر سینمای جهان را از سال ۱۹۳۰ تا سال ۲۰۲۰ برگزیده است. در این فهرست نام یک مستند ایرانی هم به چشم می‌خورد که پناهی حدود یک دهه پیش آن را با همکاری میرطهماسب ساخت؛ زمانی که به دلیل محکوم شدن در دادگاه اجازه فیلم ساختن نداشت و نمی‌توانست از ایران هم خارج شود.

پناهی با گذاشتن یک دوربین در خانه خود ماجراهای زندگی روزمره‌اش را به تصویر کشید و آن را در قالب مستند «این فیلم نیست» آماده نمایش کرد. فایل اصلی فیلم روی یک فلش مموری درون یک کیک تولد از ایران خارج شد و مستقیم به جنوب فرانسه رفت؛ جایی که یک نمایش ویژه در بخش رسمی جشنواره کن ۲۰۱۱ داشت و سپس به جشنواره‌های نیویورک در آمریکا و بخش مسابقه ورشو در لهستان هم راه یافت. «این فیلم نیست»‌ در سایت معتبر راتن تومیتوز بر اساس نقدهای ۹۷ منتقد امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ گرفت.

از دیگر مستندهای تاثیرگذار و سینماگران سرشناس فهرست نیویورکر می‌توان به ژیگا ورتف، جان هیوستن، آلن رنه، پیر پائولو پازولینی، «ت مثل تقلب» اورسن ولز، «تاریخ‌های سینما» ژان-لوک گدار، «سواحل آنیس» آنیس واردا، «تصویر گمشده» ریتی پان، «فیلم خانگی نه» شانتال آکرمن و «فوتبال بیکران» کورنلیو پورومبوی اشاره کرد.

کد خبر 567841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha