نداشتن دسترسی به اینترنت و کمبود امکانات در برخی مناطق سبزوار بیانگر سختی‌های علم‌آموزی در زمانه کروناست و دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت مجبورند سر کوچه و بالای تپه بروند.

آموزش آنلاین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و قرمز شدن بسیاری از شهرها، با تصمیم مسئولان مدارس خراسان رضوی تعطیل شده و دانش‌آموزان مجبورند از طریق نرم افزار شاد یا بستر اینترنت از کلاس‌های مجازی استفاده کنند، اما نبود زیرساخت‌های لازم در برخی نقاط خراسان رضوی نظیر شهرستان‌های سبزوار و خوشاب از مشکلات دانش‌آموزان است.

خسروجردی، رئیس هنرستان پسرانه دولتی ایوب محمودی در جنوب سبزوار با انتقاد از رایگان نبودن اینترنت نرم‌افزار شاد برای همه دانش‌آموزان و کندی سرعت آن در حوالی ۱۰ صبح برای تدریس و ارسال فایل، ابراز کرد: با این‌که برخی دانش‌آموزان احراز هویت نیز شده‌اند، اما اینترنت آنها از طریق نرم‌افزار آزاد محاسبه می‌شود و با توجه به این‌که اکثر کلاس‌ها فنی است و دانش‌آموزان نیاز به دیدن فیلم آموزشی دارند، هزینه زیادی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

ترک تحصیل دانش‌آموزان از پیامدهای نبود امکانات

وی با بیان این‌که دو نفر از دانش‌آموزان از ابتدای سال تاکنون نتوانسته‌اند گوشی همراه تهیه کنند و عملاً از کلاس‌ها جا مانده‌اند و برخی بیان می‌کنند که ترک تحصیل کرده‌اند، اضافه کرد: وقتی با برخی از آنها صحبت کردم بیان کردند سر کار می‌روند و امیدوار هستند با پس انداز حقوقشان بتوانند یک عدد گوشی همراه تهیه کنند و سر کلاس حاضر شوند. بسیاری از خانواده‌ها در جنوب شهر از نظر اقتصادی ضعیف هستند و اگر بخواهیم فیلم این کلاس‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم هم امکانات مناسبی برای دیدن فیلم‌های آموزشی در منزل ندارند.

مسعود شاه‌نعمت‌اللهی، از اهالی ساکن روستای فوجی شهرستان خوشاب اظهار کرد: با تعطیلی مدارس، عملاً آموزش تعطیل شده و به دلیل مشکل اینترنت و نبود امکاناتی نظیر تبلت و گوشی همراه بسیاری از خانواده‌ها از آموزش محروم شده‌اند. برخی از روستاهای همجوار ما به غیر از نبود اینترنت، از دریافت شبکه‌های دیجیتال تلویزیونی نیز محروم هستند، خرید مودم، اینترنت همراه مخابرات و خرید گوشی، از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است و برخی از خانواده‌ها که چند دانش‌آموز و یا دانشجو دارند، عملاً توان خرید چند گوشی همراه را ندارند. در برخی از نقاط روستایی که برخی از ساکنین دسترسی به امکانات ADSL دارند، سرعت اینترنت خیلی کند و ضعیف است.

مریم زرقی از ساکنین روستای زرقی نیز با اظهار این‌که نه اینترنت داریم و نه دسترسی به کانال آموزش صدا و سیمای خراسان رضوی، اظهار کرد: فرزندم دانش‌آموز کلاس چهارمی است که فعلاً مدارس تعطیل شده و در خانه نشسته است.

علی بیات، رئیس آموزش و پرورش خوشاب نیز با انتقاد از کمبود امکانات و نبود اینترنت در تمام نقاط شهرستان برای استفاده دانش‌آموزان در روزهای قرمز کرونایی بیان کرد: از آنچه نگرانی داشتیم، این روزها رخ داده و به دلیل وضعیت قرمز شهرستان خوشاب، مدارس تعطیل شده‌اند. بسیاری از معلمان با جانفشانی و ایثار، تمام نیرو و تلاششان را به کار گرفته‌اند تا آموزش دانش‌آموزان عقب نیفتد و دانش‌آموزان از درس و مشق جا نمانند.

۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت و فضای مجازی دسترسی ندارند

بیات با ابراز این‌که ۲۴ مدرسه شهرستان خوشاب به اینترنت دسترسی ندارند، اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت و امکانات استفاده از فضای مجازی دسترسی ندارند. آموزش و پرورش بودجه خاصی برای خرید تبلت و ارائه گوشی همراه به دانش‌آموزان ندارد و باید بقیه ارگان‌ها نظیر کمیته امداد و بهزیستی حداقل به افراد تحت پوشش خودش امکاناتی برای یادگیری دانش‌آموزان ارائه دهد و یا از طریق خیرین برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت تجهیزات خریداری شود.

مخابرات: اینترنت نداریم، مردم از بسته‌ها استفاده کنند

اسماعیل نصرآبادی، رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار نیز با اظهار این‌که حدود ۵ درصد از دانش‌آموزان در این شهرستان دسترسی به اینترنت ندارند و حدود ۲۰ درصد نیز تجهیزات کافی یا مناسب برای استفاده از کلاس‌های آنلاین و امکان استفاده از بستر نرم افزار شاد برخوردار نیستند، گفت: در برخی از نقاط سبزوار مانند منطقه قلعه نو سبزوار امکان استفاده از ADSL وجود ندارد و وقتی مشکلات به اداره مخابرات و مسئولان انعکاس دادیم، بیان کردند که از بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل استفاده کنید.

وی افزود: در برخی از روستاها و مناطق عشایری سبزوار نیز، برخی از دانش‌آموزان مجبورند سر کوچه و بالای تپه‌ها و مناطقی که اینترنت در دسترس هست، حضور یابند! تلاش شده آموزش‌ها در این نقاط از طریق بسته‌های ترکیبی به صورت جزوه و اینترنت ارائه شود تا در صورت فراهم نبودن یکی از آنها، از دیگری بتوانند استفاده کنند. فلش‌هایی برای برخی از دانش‌آموزان نیازمند تهیه و اهدا شده تا بتوانند جزوه و مطالب درسی که به صورت فیلم و جزوه الکترونیکی آماده شده در اختیارشان قرار بگیرد و از طریق تلوزیون و لوازم صوتی تصویری داخل منزل استفاده کنند. همچنین با کمک خیرین ۱۳۰ تبلت توسط آموزش و پرورش سبزوار تهیه شده که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

باز هم سرقت سیم تلفن ۲۰ هزار مشترک و قطع اینترنت

کاظم نیکومنش، رئیس اداره مخابرات سبزوار با تأیید برخی از مشکلات دانش‌آموزان در مناطق شهری و روستایی گفت: مشکل آنتن‌دهی موبایل و اینترنت در روستاهای بلوک تکاب با نصب دکل مخابراتی به زودی رفع می‌شود و در چاهک، رود سراب و زرقی با افتتاح سایت مخابراتی مشکلات رفع خواهد شد. در برخی از نقاط به دلیل کوهستانی بودن آنتن‌دهی با مشکلاتی روبرو است که با گزارش مردمی و بازرسی‌های انجام شده به مرور رفع خواهد شد. در منطقه صالح‌آباد مشکل خاصی نداریم ولی در منطقه قلعه‌نو سبزوار به دلیل استاندارد نبودن برخی از ساخت‌وسازها، در برخی از نقاط دسترسی به ADSL وجود ندارد.

نیکومنش یکی دیگر از مشکلات عدم دسترسی مردم به اینترنت خانگی را سرقت سیم‌های تلفن خانگی توسط سارقان بیان و افزود: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون سیم تلفن خانگی بیش از ۲۰ هزار نفر در سبزوار و روستاهای اطراف به سرقت رفته که عملاً جایگزینی این حجم از سرقت سیم‌ها زمان بر و هزینه بر است.

در شرایطی که با تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان از کمبود تجهیزات آموزشی و نبود زیرساخت‌های مخابراتی برای بهره گرفتن از مطالب درسی رنج می‌برند، بهتر است مشکلات هر چه زودتر حل شود تا دانش‌آموزان ترک تحصیل را در شرایط فعلی انتخاب نکنند.

کد خبر 567466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha