با اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید از اول آذر و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی و بدون مجوز از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، خیابان‌های شهرهای کشور به شکل محسوسی خلوت شده و تردد در آنها به حداقل ممکن رسیده است؛ تجربه‌ای که نشان می‌دهد برقراری قرنطینه از نظر زیرساخت‌ها و بحث ثبت تخلفات شدنی بوده و در ۹‌ماه گذشته سیاستگذاران درواقع تمایلی برای اجرای آن نداشته‌اند.

پلیس - جریمه

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل موفقیت اجرای طرح جدید پیش‌بینی جرایم مشخص به‌عنوان ضمانت اجرایی برای آن است. درواقع این جرایم بازدارنده بوده و احتمال خروج از خانه و تردد در شهرها و مشخصا در تهران را در ساعت‌های اعلام شده به حداقل رسانده است.

گرچه محدودیت‌های اعمال شده تا حدود بسیاری موفق بوده است، اما در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوهای روزمره برخی شهروندان معتقدند پلیس جرایم منع تردد خودروها را اعمال نمی‌کند و موضوع جریمه شدن خودروها اجرایی نیست.

چند قبض جریمه صادر شد؟

رئیس پلیس راهور ناجا، چنین موضوعی را رد می‌کند و می‌گوید، تمام دوربین‌های نظارتی در شهرها به شکل مکانیزه تخلف منع تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد را ثبت می‌کنند: «پلیس راهور از اول آذر در شهرها خودروهایی را که از قوانین مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تخطی کرده‌اند ثبت کرده است. ثبت تخلفات عموما به شکل مکانیزه اتفاق افتاده است . بخشی از این جرایم نیز به شکل دستی صادر شده است.»

سردار کمال هادیانفر با اشاره به اینکه از ابتدای طرح ۵ ‌هزار قبض جریمه در مبادی ورودی و خروجی استان های قرمز،زرد و نارنجی صادر شده است، می‌گوید افرادی که برای آنها پیامک جریمه ارسال نشده اما از قانون تخطی کرده‌اند نیز جریمه شده‌اند، ولی هنوز جریمه‌هایشان را دریافت نکرده‌اند: «ممکن است برخی افراد شماره تلفن خود را در سامانه‌های راهور ثبت نکرده یا تلفن ثابت ارائه نداده باشند؛ بنابراین صرف ارسال نشدن پیامک جریمه به‌معنای جریمه نشدن این افراد نیست.»

او با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی در کنار حافظان سلامت بر اجرای دقیق مقررات تصویب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا نظارت می‌کند، به همشهری می‌گوید: «عوامل پلیس راهور در ساعت ۲۴ بامداد ۳۰ آبان، در هزار و ۱۸۱ نقطه اعم از ورودی و خروجی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد مستقر و به ۱۵۶ هزار وسیله‌نقلیه تذکر داده و زمینه‌ساز بازگشت ۱۱۰هزار خودرو به مبدأ اولیه شدند.»

رئیس پلیس راهور ناجا از به‌کارگیری همه ظرفیت این نیرو در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «۷هزار نفر از پرسنل راهور در این طرح به‌کار گرفته شده‌اند و تاکنون گزارشی از تنش بین رانندگان و پلیس نداشته‌ایم.»

هادیان‌فر با تأکید بر اینکه این جرایم هم توسط دوربین‌ها و هم توسط مأموران راهور، انجام می‌شود، می‌گوید: «اغلب جرایم در مبادی ورودی شهرها اعمال شده است. دوربین‌های راهور، ۲شب ابتدایی اجرای طرح در محورهای جاده‌ای فقط به تذکر به رانندگان خاطی بسنده کردند و این تذکرات باعث کاهش تردد در جاده‌ها شده، اما از روز گذشته در محورهای جاده‌ای برای پلاک‌های غیربومی در مبادی ورودی شهرهای قرمز، زرد و نارنجی جریمه اعمال می‌شود.» رئیس پلیس راهور ناجا همچنین گفت: اجرای محدودیت‌ها منجر به کاهش ۳۳درصدی تردد خودروها در جاده‌های کشور شده است.

اسباب‌کشی شبانه تنها با مجوز فرمانداری

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سؤال همشهری درباره اینکه ممکن است برخی افراد محل زندگی خود را از شهری به شهر دیگر تغییر داده باشند، تکلیف این افراد برای جلوگیری از جریمه شدن در زمان اسباب‌کشی و نقل و انتقالات چیست، می‌گوید: «پیشنهاد اولیه ما این است که این دسته از شهروندان جابه‌جایی خود را به زمان بعد از اجرای طرح موکول کنند.

وی می‌افزاید: اگر اضطراری در این جابه‌جایی وجود دارد، افراد باید حتما درخواست خود را همراه با مدارک به فرمانداری شهر محل سکونت ارائه کرده و پس از دریافت مجوز فرمانداری و قرار گرفتن پلاک خودرو در لیست مجاز راهور، در بازه زمانی مشخص شده فرمانداری جابه‌جایی خود را انجام دهند تا مشمول جریمه نشوند.»

جریمه اشتباهی پیگیری می‌شود

سردار هادیان‌فر درباره برخی شبهات درمورد اعمال اشتباهی جریمه منع تردد در شهرها و نحوه رسیدگی به اعتراض افرادی که مدعی داشتن مجوز برای تردد هستند نیز می‌گوید: «امکان اینکه خودرویی مجوز تردد از فرمانداری داشته باشد، اما دوربین‌های نظارتی پلاک خودرو را جریمه کرده باشند، وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: در صورت وجود چنین مشکلی، افراد بعد از پایان اجرای طرح باید مدارک و مجوزهای دریافتی از فرمانداری را به واحد اجراییات پلیس راهور در هر شهر ارائه کنند تا درصورت تطبیق مدارک و اشتباه بودن جریمه، نسبت به برطرف کردن مشکل و حذف جریمه اعمال شده اقدام شود.»

منبع: روزنامه همشهری، حمیدرضا بوجاریان

کد خبر 567368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha