سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

الهام اناری: در جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، چهره‌های برتر سی سال سینمای انقلاب اسلامی معرفی شدند.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز میهمانان ویژه این مراسم بودند،همچنین انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی ایران به پاس فعالیت‌های فرهنگی از شهردار تهران تقدیر کردند.

در این جشن که شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد «آژانس شیشه‌ای»، «بچه‌های آسمان»، «مادر»، «ناخدا خورشید» و «هامون» به‌عنوان فیلم‌های برتر 30 سال گذشته، همچنین عزت‌ا... انتظامی، پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی، رضا کیانیان و فاطمه معتمد‌آریا به‌عنوان بازیگران برگزیده  معرفی شدند.  در بخش پایانی مراسم، شهرام ناظری به همراه گروه نوازندگانش قطعاتی از آلبوم اخیر خود را برای حاضران اجرا کرد.

در ابتدای این مراسم نشریات برگزیده سینمایی جایزه گرفتند. بانی فیلم، جهان سینما، صنعت سینما و فیلم از نظر 200 منتقد به‌عنوان بهترین نشریات سینمایی معرفی شدند و مسعود داوودی، حسین وخشوری، عباس تهرانی و شهرام جعفری‌نژاد تندیس و تقدیرنامه این جشن را دریافت کردند.

بهترین‌های جشنواره فجر

 این انجمن برترین‌های بیست و ششمین دوره جشنواره فجر را نیز معرفی کرد. در بخش فیلم کوتاه،«بومرنگ» ساخته داریوش قریب زاده، در بخش فیلم‌های مستند «سیانوزه» به کارگردانی رخساره قائم مقامی، در بخش بهترین مستند بلند «تینار» ساخته مهدی مدیری جوایزی را دریافت کردند.

در بخش بهترین بازیگر زن از میان کاندیداها که شامل گل‌شیفته فراهانی «دیوار»، هنگامه قاضیانی«به همین سادگی»، ترانه علیدوستی«کنعان»، فاطمه معتمد‌آریا«خواب زمستانی» و مهتاب نصیر‌پور« فرزند خاک» بود، این جایزه به مهتاب نصیر‌پور تعلق گرفت.
نصیر‌پور در هنگام دریافت این جایزه از دو منتقد همیشگی کارهایش یعنی مادرش و همسرش محمد رحمانیان تشکر کرد و گفت: آنها همیشه با دقت و صراحت به تماشای کارهای من می‌نشینند و ضعف‌هایم را گوشزد می‌کنند.

از میان کاندیداهای بهترین بازیگر مرد شامل محمدرضا فروتن«کنعان»، محسن طنابنده «استشهادی برای خدا»، امین حیایی«شب»، علیرضا آقاخانی «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» و رضا ناجی « آواز گنجشک‌ها»، ناجی موفق به دریافت این جایزه شد. ناجی پس از تشکر از انجمن منتقدان، با لهجه آذری گفت: مجید مجیدی عزیز همیشه می‌گفت ناجی بالاخره نتیجه‌شو می‌بینی.

محمدرضا گوهری«فرزند خاک»، بهنام بهزادی «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، محمد علی طالبی«دیوار»، رضا میرکریمی«به همین سادگی»، اصغر فرهادی و مانی حقیقی«کنعان» کاندیداهای بهترین فیلمنامه بودند که از این میان بهنام بهزادی جایزه را گرفت. او بعد از دریافت جایزه از منتقدان تقاضا کرد که اگر تا 4و یا 5 سال آینده مجال فیلمسازی پیدا نکرد، آنها جایی برای نوشتن به او بدهند.

در بخش بهترین کارگردانی نیز از میان فیلم‌های «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»، «فرزند خاک»، «ریسمان‌باز»، «دیوار» و «به همین سادگی»، محمد علی باشه آهنگر برای فیلم «فرزند خاک» جایزه گرفت.از میان نامزدهای بهترین فیلم شامل «به همین سادگی»، «دیوار»، «ریسمان‌باز»، «فرزند خاک» و «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»، این جایزه به رضا میر‌کریمی برای فیلم «به همین سادگی» تعلق گرفت.

تقدیر از شهردار فرهنگی

بخش بعدی مراسم به تقدیر از چهره‌های فرهنگی کشور اختصاص داشت. دکتر قالیباف شهردار تهران یکی از این چهره‌های فرهنگی بود و به‌عنوان شخصی که سهم بسزایی در عرصه فرهنگ و به‌ویژه سینما داشته تقدیر شد. کامران ملکی مجری این مراسم به نمایندگی از منتقدین و نویسندگان سینمایی در تقدیر از شهردار تهران گفت: باعث خوشحالی سینماگران است که در زمان تصدی ایشان در سمت شهردار تهران، ساخت سالن‌های سینما سرعت بالایی گرفته و همچنان ادامه دارد. کمک‌های ایشان به عرصه فرهنگ در ذهن اهالی سینما خواهد ماند. شهردار تهران جایزه خود را از دستان علی لاریجانی گرفت.

در این مرحله همچنین از محمد رضا جعفری‌جلوه به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه فرهنگ، چه با اجرای برنامه‌های سینمایی در رسانه ملی در سالهای گذشته و چه با تصدی پست‌های مدیریتی در سالهای اخیر، تقدیر به عمل آمد. محمد خزائی که دبیری جشن دیشب را نیز بر عهده داشت دیگر تقدیر شده این بخش بود.

تقدیر منتقدان از منتقدان

در مرحله بعدی این مراسم از دو منتقد پیشکسوت زاون قوکاسیان و تهماسب صلح‌جو تقدیر شد و در ادامه ده منتقد برتر سی سال اخیر، به انتخاب منتقدان معرفی شدند. جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، تهماسب صلح‌جو، شهرام جعفری‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاریان، سعید مستغاثی، محمد تقی فهیم، مهرزاد دانش و امیر قادری برگزیدگان این بخش بودند.

سی سال بازی ماندگار

جذاب‌ترین بخش این مراسم به تقدیر از بهترین بازیگران سی‌سال اخیر سینمای ایران اختصاص داشت. عزت‌ا... انتظامی اولین کسی بود که برای دریافت این جایزه به روی سن آمد. او با صدایی بغض کرده ضمن تشکر گفت: از خدا می‌خواهم کمکم کند تا درست حرفم را بزنم. باور نمی‌کردم این جایزه به من برسد، چون فکر می‌کردم هستند کسانی بهتر از من، اما حالا خوشحالم. از گرفتن این جایزه لذت می‌برم و دست شما را می‌بوسم.
پرویز پرستویی دیگر برگزیده این بخش بود. او هم از منتقدان به‌عنوان رابط بین سینماگر و مخاطب تشکر کرد و در ادامه به ذکر یک خاطره پرداخت: چند سال پیش متوجه شدم که برای دو سال است که به‌عنوان مشاور هنری با یک مجله همکاری می‌کنم و با مخاطبین پرسش و پاسخ دارم بدون اینکه خودم خبر داشته باشم.

خسرو شکیبایی سومین هنرمند برگزیده این بخش تنها به گرفتن جایزه از دستان شهردار تهران بسنده کرد و حرفی نزد.
رضا کیانیان اما بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم و از همگی شما خیلی ممنونم. دیر آمدم ولی آمدم که با شما باشم. درود بر همه شما.

اما تنها زن بازیگری که در این بخش تقدیر شد فاطمه معتمدآریا بود. او با اعلام اینکه این جایزه برایش بسیار پر اهمیت است گفت: این جایزه مثل آشتی بعد از دعواست که به من خیلی می‌چسبد. چند سال پیش در جشن خانه سینما وقتی از عکاسان و خبرنگاران خواستم جلوی سن را خلوت کنند آنها ناراحت شدند و مرا تهدید به بایکوت کردند حالا خوشحالم که آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه امروز به من جایزه هم می‌دهند. دوست دارم در همین جا از سه دوست همیشگی که بسیار از آنها آموختم یاد کنم. علیرضا خمسه، حمید جبلی و اکبر عبدی.

در ادامه معرفی بهترین‌های سی سال اخیر، فرهاد توحیدی و علی حاتمی به‌عنوان بهترین‌ فیلمنامه نویسان از نگاه منتقدان معرفی شدند. مرتضی شایسته، منوچهر محمدی و مجید مدرسی نیز بهترین تهیه‌کنندگان بودند.

کارگردان‌های برگزیده

در این بخش، ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان بهترین کارگردان سینمای دفاع مقدس معرفی شد.
 مجید مجیدی و رضا میرکریمی نیز به‌طور مشترک به‌عنوان کارگردان برگزیده سینمای دینی و معناگرا به روی سن رفتند. مجیدی بعد از دریافت تندیس این جشن به نقل یک خاطره پرداخت: زمانی که فیلم اولم «بدوک» را ساخته بودم کاندیدای دریافت جایزه توکیو بودم. قرار بود از میان 25فیلم بخش مسابقه، 5‌فیلم جایزه بگیرند من لحظه شماری می‌کردم که این جایزه 200 هزار دلاری را بگیرم، اما متأسفانه برای من پوچ درآمد. ولی امشب به برکت منتقدین، آنقدر اینجا جایزه هست که من مطمئن بودم بالاخره یک جایزه هم به من می‌رسد.
کمال تبریزی نیز در این مراسم بهترین کارگردان سینمای کمدی لقب گرفت. کمال تبریزی بعد از آمدن روی سن و دریافت جایزه از دستان شهردار تهران، گفت: از دکتر قالیباف به خاطر حضور در این مراسم تشکر می‌کنم و هم عذر خواهی می‌کنم به نمایندگی از طرف همه، که ایشان را این قدر سرپا نگه داشتیم.

در بخش سینمای ملودرام رسول صدر عاملی و در بخش سینمای کودک کیومرث پور‌احمد به‌عنوان برگزیدگان معرفی شدند.
پور‌احمد نیز بعد از دریافت جایزه بسیار پرانرژی پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: امروز حال من خوب نبود ولی حالا چقدر حالم خوب شد که از دکتر قالیباف تقدیر شد، که از رضا کیانیان تقدیر شد، از زاون قوکاسیان تقدیر شد، حالم خوب است که 200 نفر به من جایزه دادند.
مسعود کیمیایی نیز از سوی منتقدین بهترین کارگردان سینمای اجتماعی لقب گرفت.

سیروس الوند که در غیاب کیمیایی برای دریافت جایزه به روی سن آمد با شوخی گفت: تنها شکلی که می‌شد من از منتقدین جایزه بگیرم مطمئنا همین شکل بود. زمانی که من برای اولین بار کیمیایی را روی صحنه دیدم به خاطر «گوزن‌ها» بود. ما تصور می‌کردیم بعد از آن او را زیاد روی صحنه می‌بینیم ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد. این جایزه حق او بود و من از منتقدین به خاطر این جایزه تشکر می‌کنم.

فیلم‌های ماندگار

محمد حسن پزشک و فخرالدین انوار هم در بخش پایانی این مراسم در کنار دکتر قالیباف قرار گرفتند تا جایزه فیلم‌های برگزیده سی سال سینمای ایران را به صاحبان فیلم‌ها بدهند.
در این بخش مهدی کریمی برای «آژانس شیشه‌ای»، مجید مجیدی برای «بچه‌های آسمان»، مرتضی شایسته برای تهیه «مادر»، هارون یشایایی تهیه‌کننده «ناخدا خورشید» و داریوش مهرجویی و هارون یشایایی برای فیلم «هامون» تقدیر شدند.

آواز ناظری در نیمه شب

بخش پایانی این مراسم که راس نیمه شب، یعنی در ساعت 24 آغاز شد اجرای برنامه توسط شهرام ناظری و گروهش بود. در این بخش شهرام ناظری به اجرای قطعاتی از آلبوم اخیر خود پرداخت. در زمان اجرای این برنامه تنها یک سوم صندلی‌های سالن پر بود چون بسیاری از میهمانان به خاطر طولانی شدن این مراسم، پیشتر سالن را ترک کرده بودند.گفتنی است دکتر قالیباف تا دقایق پایانی این مراسم هنرمندان و برگزارکنندگان جشن را همراهی کرد.

 با وجود اصرار برگزار‌کنندگان جشن، مبنی بر شروع مراسم راس ساعت اعلام شده، این جشن با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، ضمن اینکه روند شماره زدن کارتها در گیشه‌های تالار وحدت از نبود یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم حکایت داشت.

کامران ملکی و مهدی سلوکی اجرای این برنامه را بر عهده داشتند، بخش عمده مراسم دیشب به اهدای جوایز اختصاص داشت، 60 جایزه آنقدر زیاد بود که تقریبا مجالی برای سخن گفتن برگزیدگان فراهم نشد. هر چند که تقریبا همه هنرمندان حاضر در سالن جزو جایزه بگیرها بودند و به‌نظر می‌رسد شب گذشته هیچ هنرمندی دست خالی به خانه نرفت. در بین اهدای جوایز وله‌، کلیپ و تیزرهایی نیز پخش می‌شدند که البته هیچ کدام خالی از نقص‌ فنی از جمله قطع شدن صدا و... نبود.

کد خبر 56700

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز