معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تعطیلی ها و محدودیت های فعلی کرونایی تاثیر در فعالیت های دانشگاه ها ندارد، دانشگاه ها به روال سابق فعالیت خود را انجام خواهند داد و ما تعطیلی سراسری در دانشگاه ها نداریم.

آموزش مجازي دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق امروز در نشست خبری مجازی که به منظور تشریح برنامه های آموزشی دانشگاه ها در شرایط فعلی برگزار شد، گفت: محدودیت های فعلی ناشی از شیوع کرونا در بخش آموزش دانشجویان تاثیری ندارد و فعالیت دانشگاه ها به همان روند سابق یعنی مجازی ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در حوزه پژوهش، وزیر علوم اخیرا بخشنامه‌ای به دانشگاه ها ابلاغ کرد که بر این اساس دانشجویانی که در دوره تحصیلات تکمیلی هستند و پروژه های های عملی دارند، منعی برای ادامه پروژه ندارند و می‌توانند این فعالیت ها را با حفظ رعایت پروتکل‌های مربوط ادامه دهند.

معاون آموزشی وزارت  علوم تاکید کرد:  تعطیلی سراسری در خوابگاه ها در برنامه وزارت علوم نبوده  است و دانشجویان در تعطیلی های فعلی ناشی از شیوع کرونا نیز می‌توانند در خوابگاه ها بمانند.

خاکی صدیق افزود: از نظر پرژوهشی اوایل ترم قبل وقفه ای در برخی دانشگاه ها ایجاد شد بر این اساس چند ماه گذشته خیلی از دانشجویان نیاز مند کار عملی با رعایت پروتکل ها برگشتند و به کار خود ادامه می دهند و به صلاح نیست در کار آنها خللی ایجاد کنیم و برنامه دانشگاه ها به همان صورت ادامه می یابد.

وی در خصوص نحوه حضور کارکنان دانشگاه‌ها نیز گفت: کارمندان، مستخدمان دولت هستند آنها هم مطابق مقررات دولت باید سر کار باشند و حداکثر تا یک‌سوم کارمندان و کارشناسان می توانند با اولویت پشتیبانی فعالیت های جاری در حوزه آموزش یادگیری الکترونیک و پژوهش ها و حفاظت از دانشگاه ها و تاسیسات حضور خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت  علوم تاکید کرد:جلسات دفاع ما نیز در شرایط فعلی متوقف نخواهد بود دانشجویان می توانند از پروپزال دکتری و ارشد را مطالبق قبل و به صورت الکترونیکی انجام بدهند.

  • وضعیت آموزش مجازی دانشگاه ها

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت آموزش مجازی دانشگاه ها در شرایط شیوع کرونا ویروس نیز تاکید کرد: همه گیری بیماری کرونا تجربه نادری برای نظام آموزش عالی در جهان بود، علیرغم تمام مشکلات این بیماری باعث شد تجربیات نابی بدست آوریم و همچنین برکاتی هم برای آموزش عالی داشت که یک سری بازنگری‌هایی را در مقررات آموزشی داشتیم که عمدتاً با محوریت یادگیری آموزش الکترونیکی بود.

وی با بیان این که مقررات آموزشی ترم گذشته همچنان برقرار است، گفت: با توجه به استمرار وضعیت بیماری کرونا هر آنچه در ترم قبل از مقررات و آیین نامه‌ها داشتیم کماکان به وقت خود باقی است. در ابتدای سال جاری پیش‌بینی می‌شد بخشی از ترم اول را به صورت حضوری و بخشی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم و دانشگاه‌ها نیز بر این اساس برنامه ریزی داشتند. خصوصاً برای دانشجویان نوورود این برنامه ریزی ها صورت گرفته بود اما متاسفانه با توجه به وضعیت پیش‌آمده محقق نشد. با توجه به وضعیت پیش‌آمده و با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تمام آموزش‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

خاکی صدیق همچنین با اشاره به اینکه کلاس های آموزشی دروس عملی حضوری برگزار نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: درس‌های عملی و کارگاهی و آزمایشگاهی در ترم تابستان برگزار شدند، اما با توجه به وقفه‌ای که ایجاد شد، دروس کارگاهی و عملی به صورت حضوری انجام نمی‌شود. برای اولین بار در کشور تعدادی از کارگاه‌ها و دروس آزمایشگاهی به صورت الکترونیک انجام گرفت که البته این کار به زیرساخت نیاز دارد.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، پس از بحران دوران کرونا یادگیری الکترونیک جزئی از آموزش عالی خواهد بود تا دستاوردهای این چندماه که با سختی به دست آمده است را از دست ندهیم. البته یادگیری در کلاس درس مزایای خودش را دارد که بسیاری از صاحب نظران معتقدند با هیچ چیزی قابل جایگزینی نیست، اما برای اینکه از آموزش عقب نیافتیم از آموزش الکترونیکی استفاده می‌کنیم.

  • آموزش حضوری بعد از بحران کرونا چگونه خواهد بود؟

خاکی صدیق گفت: آموزش حضوری بعد از عبور از بحران حتماً با یادگیری الکترونیک همراه خواهد بود؛ یعنی به صورت ترکیبی و این تجربه یک تجربه اثبات شده و مورد پذیرش در تمام آموزش عاای دنیا است.آزمون‌های این ترم با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته به صورت مجازی خواهد بود مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

وی تاکید کرد: در ترم گذشته تجربه برگزاری امتحانات را نداشتیم و خیلی از اساتید هم تجربه ارزیابی مستمر داخل ترم را نداشتند اما در این ترم از قبل شروع ترم در نامه‌ها و جلسات اعلام شد که باید از ابتدای ترم بحث ارزیابی و سنجش عملکرد دانشجویان در دستور کار قرار گیرد. این امر می‌تواند به صورت کوییز، تمرین و تماس‌های چهره به چهره الکترونیکی و پروژه باشد که این نمرات با امتحانات پایان ترم جمع خواهد شد. وزن امتحانات در پایان این ترم، کمتر از ترم‌های گذشته خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: در جلسات با معاونان درخواست ما از دانشگاه‌ها این بوده که ترم دانشجویان نوورود حتماً برقرار شود و از این جهت لطمه نبینند اما چون یک ماه از ترم را از دست دادیم، از دانشگاه‌ها درخواست کرده‌ایم دانشجویان تعداد واحد کمتری داشته باشند و درس را بتوانند به صورت مناسب بخوانند و لذت ترم را با واحدهای بیش از اندازه از آنها نگیریم. دانشگاه‌ها مجاز هستند ترم را طبق آیین نامه دو هفته تا سه هفته برحسب ضرورت تمدید کنند. لذا امیدواریم با برنامه‌ریزی فشاری به دانشجویان جدید نیاید و ترمشان را با امید و انگیزه بگذرانند.

کد خبر 566746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha