سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در شیلی به بیشترین مجازاتی که تاکنون برای جنایتکاران دوره دیکتاتوری آگوستو پینوشه اعمال شده است، رای داد.

خبرگزاری سوئیس از سانتیاگو گزارش داد، قاضی این دادگاه روز گذشته (دوشنبه 10 تیر) مانوئل کونترراس (Manuel Contreras)، رییس سابق پلیس مخفی دینا را به جرم قتل رییس سابق ارتش و همسرش به تحمل دو بار حبس ابد محکوم کرد.

کونترراس که امروز 79 سال دارد، پیش از این به خاطر یک سلسله اقدامات به تحمل مجموعا بیش از 200 سال حبس محکوم شده است.

کارلوس پراتس (Calros Prats)، رییس سابق ارتش شیلی و سوفیا کوتبرت (Sofia Cuthbert)، همسرش در سال 1974 در یک بمب‌گذاری در بوینوس آیرس، پایتخت آرژانتین به قتل رسیدند. علاوه بر کونترراس هشت تن دیگر از کارکنان سابق دینا هم به تحمل دوره‌های مختلف حبس محکوم شده‌اند.

یکی از دختران مقتول از این حکم ابراز رضایت کرد. کارلوس مالدونادو (Carlos Maldonado)، وزیر دادگستری هم این حکم را پیروزی مهمی برای حقیقت و عدالت خواند.

در سال‌های 1973 تا 1990 میلادی، در دوره حاکمیت پینوشه که در سال 2006 جان باخت، حدود 3000 تن کشته و 28 هزار تن کشته شدند. حدود 200 هزار تبعه شیلی هم در آن دوره از این کشور گریختند.

تا امروز فقط 24 مسوول امنیتی به خاطر جنایت‌های‌شان در دوران دیکتاتوری محکوم شده‌اند و تحقیقات در مورد 500 تن در جریان است. در بزرگ‌ترین موج بازداشت جنایتکاران عصر پینوشه در ماه مه 98 سرباز و پلیس مخفی بازداشت شدند.

کد خبر 56654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز