سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

ساعت ۶ عصر است اما نه‌تنها کرکره مغازه‌ها هنوز رو به پایین نیست، بلکه مردم همچنان اصرار به خرید دارند و فروشنده هم می‌گوید نمی‌تواند مشتریانش را بیرون کند.

خیابان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حدود یک هفته از اجرای محدودیت ساعت کاری برای مشاغل غیرضروری در اصفهان می‌گذرد اما هنوز شاهدیم برخی واحدهای صنفی به خصوص در خیابان‌های فرعی شهر حتی تا بعد از ساعت ۱۸ نه‌تنها همچنان بازند، بلکه مردم بی‌توجه به این محدودیت در شهر پیاده یا با خودرو در حال رفت و آمدند و در مغازه‌ها دیده می‌شوند. اگر چه خاموشی مغازه‌ها از ساعت ۶ عصر به بعد در خیابان‌های اصلی بیشتر نمود دارد اما همچنان شاهد خرید و فروش بعد از این ساعت هستیم.

ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر، نزدیک اجرای ساعت محدودیت طرح جدید هستیم و همچنان تردد در خیابان آمادگاه بالاست. گویی مردم بی‌توجه به این محدودیت همراه خانواده‌هایشان مانند شب‌های قبل در پی گشت و خرید هستند. صحبت‌های بعضی فروشنده‌ها را می‌خوانید.

کتابفروش: تا حدود ساعت ۶ و ربع تا ۶.۵ باز هستیم اما مردم همچنان بعد از ساعت ۶ برای خرید مراجعه می‌کنند. در این شرایط نمی‌توانیم مشتری را رد کنیم و به خودمان ضرر بزنیم. اکنون تنها چند روز از اجرای طرح گذشته و شخصا خبری از بازرسی و پلمب مغازه همکاران ندارم. البته ما مغازه‌داران به یکدیگر نگاه می‌کنیم. تا یکی-دو تا مغازه تعطیل نکنند، بقیه نیز تعطیل نخواهند کرد.

یک فروشنده خانم: به اعتقاد من تعطیلی از ساعت ۶ عصر تصمیم خوبی نبود. در این شرایط کارفرما مغازه را از صبح تا ساعت ۶ عصر یکسره باز گذاشته، با این حال محال است راس ساعت ۶ تعطیل کنیم، چرا که هنوز مشتری داریم. در کل تا این چراغ‌ها خاموش نشود، مردم همچنان در خیابان در رفت و آمدند.

فروشنده: اگر چه دولت می‌خواست تردد شبانه را کمتر کند اما تردد و شلوغی در شهر به ساعات صبح و ظهر منتقل شده است. برای مثال، دیروز حوالی ساعت ۲ تا ۳.۵ بعد از ظهر این مغازه پر از مشتری بود و اگر چه مشتریان ماسک داشتند اما به دلیل تجمع برای خرید، به نوعی بمب ساعتی کرونا در مغازه فعال بود.

فروشنده: طی چند روز گذشته، مغازه را بین ساعت ۶ تا ۶ و ربع تعطیل کردم و با اینکه کرکره مغازه نیمه‌پایین بود برخی مشتریان اصرار به خرید دارند. البته تا امروز به ما تذکر نداده‌اند اما مغازه روبه‌رویی که دو شب پیش تا ساعت ۷ شب باز بود اخطار دریافت کرده است.

کفش‌فروش خیابان چهارباغ: تا امروز نه خبری از بازرسی بوده نه پلمب اما مغازه‌های آن طرف خیابان که بیشتر لباس‌فروشی هستند تا نزدیک ساعت ۷ یا بیشتر بازند. معتقدم تعطیلی ساعت ۶ عصر مغازه‌ها اشتباه بود و نه تنها به ضرر کسبه است، بلکه تاثیری در مهار کرونا ندارد. اگر دولت به جای این طرح، سفت و سخت ۱۰ روز تمام فعالیت‌ها را تعطیل می‌کرد، امیدی برای مهار کرونا وجود داشت، به طور قطع کسبه از تعطیلی دو هفته‌ای کمتر از تصمیم تعطیلی بعد از ساعت ۶ عصر متضرر می‌شوند، چرا که اوج کار هر فروشنده از ساعت ۵ و ۶ عصر به بعد است.

نقره‌فروش: سرشب یا سرچراغی اوج کار کسبه است و با این تصمیم و تعطیلی مغازه‌ها زمان بیشتری را به ماندن افراد در خانه و دورهمی‌ها داده‌ایم.

فرش‌فروش: موافق این طرح هستم، چون اولویت اول هر شخص سلامتی است. البته از لحاظ کسب، تمام تصمیم‌های چند ماه اخیر به مغازه‌داران لطمه زده است.

کفش‌فروش: سئوال این است که از صبح تا ۶ بعد از ظهر کرونا وجود ندارد و از ۶ عصر به بعد کرونا می‌آید؟ بنابراین پاساژها و مغازه داران باید تعطیل کنند.

فروشنده: با اینکه ۹ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد اما دولت یکباره بدون کارشناسی و نظرخواهی از اصناف، تصمیم به تعطیلی مغازه‌ها از ساعت ۶ عصر گرفته است. مثلا اگر دولت تنها اجازه فعالیت از صبح تا ظهر می‌داد، قطعا نسبت به طرح تعطیلی از ساعت ۶ عصر به بعد قابل هضم‌تر است، چرا که رفت و آمد همچنان بعد از ساعت ۶ عصر در جریان است، با اینکه کسبه کار نمی‌کنند.

لباس‌فروش: شرایط هیچ فرقی نکرده و هنوز همان شلوغی‌ها را در خیابان شاهدیم. فقط ساعت کاری اصناف را کمتر کرده‌اند. شاید اگر تمام اصناف را به مدت ۲ هفته تعطیل می‌کردند بهتر بود، با اینکه هر دو حالت به ضرر اصناف است. در مجموع این طرح برای مهار کرونا فایده‌ای ندارد.

کد خبر 565766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha