کشف چوب قاچاق از موتور، سواری و شاسی‌بلندها در مناطق مختلف مازندران حکایت از آن دارد که زیرساخت‌های غارت جنگل‌های خزری به راحتی فراهم است و درختان غارت می‌شوند.

قاچاق درخت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پرونده قاچاق دیروز و امروز در دل جنگل‌های سبز هیرکانی گشوده نشده است، سال‌هاست که قاچاقچیان با این پدیده آشنا هستند و شیوه‌هایشان در گذر زمان نو و به روز شده است. در گذشته‌های دور برداشت از جنگل برای تأمین سوخت فسیلی مرسوم بود و اکنون دیگر جنبه تجارت و اقتصادی پیدا کرده و هر بار از این باغ خبری می‌رسد. پیش‌ترها اسب و قاطر، بعدها کامیون و نیسان‌های آبی جاده‌های شمال و اینک از پیک موتوری گرفته تا مینی‌بوس و خودروهای لوکس و حاملان مواد غذایی و بهداشتی، چوب آلات درختان نادر جنگلی را حمل می‌کنند.

بررسی سیر قاچاق در جنگل‌های شمال نشان از شدت و حدت آن در سال‌های اخیر دارد و اگر چه طبق قانون، جنگل‌های خزری دوران تنفس را پیمایش می‌کنند اما قاچاق چوب آرامش جنگل‌های هیرکانی را برهم زده و سکوت کوهستان‌های شمال را شکسته است. تا دیروز صدای اره‌موتوری‌ها سکوت جنگل را می‌شکست و درختان بیگناه نمدار، بلوط و سرو را از قامت می‌انداخت و امروزه تجهیزات نوین و مدرن، درختان جنگل را قطع می‌کنند و جنگل‌های شمال را بی صدا به تاراج کشانده‌اند. همزمان با فصل پاییز قاچاق چوب از جنگل‌های مازندران روندی روبه رشد گرفته است.

سرهنگ مهدی عسگری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر با بیان اینکه قاچاق چوب پدیده مذموم جنگل‌های شمال به شمار می‌رود، گفت: پدیده شوم قاچاق چوب عرصه‌های جنگلی را تهدید می‌کند. به دلیل مشکلات اقتصادی که در جامعه رخ می‌دهد، شاهد بروز و ظهور جرایمی نظیر قاچاق چوب در استان‌های شمالی هستیم، یکی از اولویت‌های مأموریتی، پیشگیری از قاچاق چوب به شمار می‌رود و با توجه حساسیت ویژه‌ای که نسبت به قاچاق چوب انجام شده است، کوچک‌ترین مسائل مربوط به قاچاق چوب توسط منابع محلی به یگان حفاظت اطلاع‌رسانی می‌شود. سختگیری‌های اعمال شده منجر به کاهش قاچاق چوب شده است بطوریکه قبلاً در قالب کامیون‌ها و نیسان‌ها چوب قاچاق می‌شد و امروز قاچاق‌ها به صورت خرد در خودروهای سواری انجام می‌شود.

وی یکی از راهکارها و برنامه‌های کاهش قاچاق چوب را کنترل کارخانجات چوب‌بری بیان کرد و گفت: در حال حاضر در غرب استان کارخانه نئوپان در حریم جنگل واقع شده است و در ورود جنگل یگان حفاظت مستقر است و نسبت به پایش شبانه روزی اقدام می‌کنند. مدام از کارگاه‌های چوب‌بری منطقه بازرسی و بازدید می‌شود، ناظر فنی در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، این ناظران چوب‌های وارده به کارگاه‌ها را بررسی و بازدید می‌کنند و این تلاش‌ها در پیشگیری از قاچاق چوب تأثیر بسزایی دارد. درباره بازدارندگی احکام و برخوردهای قضائی با متخلفان، یکی از ایرادات این است که بحث قاچاق چوب و ماده ۴۸ تعزیراتی محسوب می‌شود و متخلفان حمل چوب قاچاق با پرداخت جریمه مجازات می‌شوند اما با قطع اشجار به صلاحدید مقام قضائی و بر اساس قانون برخورد می‌شود. از لحاظ آماری، طی هفت ماه سال جاری، حمل چوب قاچاق با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده است، در همین راستا برای کاهش پدیده قاچاق نیازمند همکاری و مشارکت ویژه مردم و جوامع محلی هستیم.

در حالی متولیان امر از کاهش قاچاق چوب خبر می‌دهند که هر روز مقادیر قابل توجهی چوب جنگلی قاچاق توسط مأموران انتظامی در مناطق مختلف مازندران کشف و ضبط می‌شود و در عین حال مقادیر قابل توجهی از چوب‌ها بدون کشف شدن به زغال تبدیل می‌شوند. در حال حاضر اره‌های موتوری بی محابا ثروت ملی جنگل را غارت می‌کنند و پدیده قاچاق با اجرای طرح تنفس جنگل و تنگ‌تر شدن حلقه‌های نظارتی، تغییر رویه داده و به صورت خرد در جریان است.

اسحاق عطایی، مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری درباره کشفیات قاچاق چوب بیان کرد: طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزه‌های تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات انجام شده است. قاچاق چوب در گذشته با خودروهای نیسان و خاور حمل می‌شد، در حال حاضر چوب جنگلی در خودروهای پراید و یا توسط موتورسواران حمل و جابجا می‌شود. متخلفان با خردکردن چوب تلاش می‌کنند با خودروهای سواری آن را جابجا کنند. افزایش قیمت چوب سبب رغبت به قاچاق شده است و اگر جریمه‌ها افزایش پیدا کند، از قاچاق چوب کاسته خواهد شد. قبلاً اجرای طرح‌های جنگلداری و فعالیت مجریان در کاهش قاچاق و صیانت از عرصه تأثیرگذار بود، با تعطیلی طرح‌های جنگلداری قرار شد طرحی جایگزین اجرا شود. تا آماده شدن طرح‌های جایگزین یکسری قراردادهای حفاظتی با مجریان طرح‌های جنگلداری بسته شد و این مجریان با بهره‌گیری از نیروهای حفاظتی مسئولیت صیانت از جنگل‌ها را در بخش قاچاق چوب و تصرف اراضی عهده‌دار هستند.

مازندران ۵۴ درصد عرصه‌های جنگلی شمال کشور را به وسعت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در اختیار دارد و قاچاق پدیده شوم جنگل‌های شمال همچنان ادامه دارد. علاوه بر قاچاق چوب که تن جنگل‌های شمال و مازندران را به لرزه درآورده است، حریق نیز کابوس درختان نادر این عرصه‌ها است و طی سال جاری فقط ۴۵ هکتار از جنگل‌های مازندران طعمه آتش شده است و بروز این پدیده نیز تراژدی دیرینه جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

کد خبر 565493
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha