مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز گفت: برای ارتقای کیفی معابر بازار تاریخی تبریز، طرح کف‌سازی معبر قانلی‌دالان (دالان خونی) با مشارکت اصناف به صورت کامل اجرا شد.

بازار تبریز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین اسمعیلی سنگری اظهار کرد: با توجه به اینکه کف‌سازی پیشین در این دالان با معماری و ارزش‌های تاریخی بازار جهانی تبریز همخوانی نداشت، با مشارکت اصناف فعال در این دالان اقدام به کف‌سازی مناسب با محیط برای جلوگیری از انتقال رطوبت کف به ستون‌ها و طاق‌ها و آسیب زدن بر بافت آجری بازار شد.

وی با اشاره به جنس سنگ‌های مورد استفاده در کف‌سازی قانلی دالان بازار تبریز گفت: در کف‌سازی این دالان تاریخی از سنگ اسپراخون استفاده شده که با توجه به بومی بودن این نوع سنگ، مقاومت لازم در برابر سرما و گرما حفظ می‌شود.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و سال ۲۰۱۰ نیز با شماره ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز است.

کد خبر 565159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha