عضو کمیته اخلاق توزیع واکسن در سازمان جهانی بهداشت ضمن ارائه جزئیاتی از واکسن کرونای آمریکاییِ «فایزر» و وضعیت رسیدن آن به ایران در عین حال اعلام کرد که پروتکل مطالعه بالینی واکسن‌های کرونای ایران در دو مورد آماده شده و در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر احسان شمسی‌کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت و عضو کمیته اخلاق توزیع واکسن در سازمان جهانی بهداشت درباره واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکاییِ فایزر که اعلام شده تا ۹۰ درصد ایمنی دارد، گفت: نتایج این واکسن امیدوارکننده است. البته برای کسانی که به آن دسترسی دارند.

وی افزود: دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند که اگر واکسن کرونایی در دسترس قرار گیرد، برای کشور ما هم خریداری شود. سازمان بهداشت جهانی هم برای این کار مکانیزمی را ایجاد کرده است.

  • نتایج در مورد فایزر خیلی امیدوارکننده است

شمسی کوشکی گفت: نتایجی که در حال حاضر از سوی شرکت فایزر که یک شرکت آمریکایی بوده و یک شرکت آلمانی هم شریک آن است، منتشر شده، نتایج امیدوارکننده‌ای بوده و این شرکت‌ها هم معتبر هستند، اما به هر حال مساله اصلی این است که دسترسی به آن برای ما چه زمانی خواهد بود. به نظر می‌رسد که امید و اتکای ما باید به واکسن کرونای تولید داخلی‌مان باشد. زیرا به هر حال از زمانی که یک واکسن تولید می‌شود، مدت‌ها طول می‌کشد که به دست کشورهای دیگر برسد. چراکه تولید و انتقال واکسن آسان نیست.

شمسی کوشکی گفت: به عنوان مثال زنجیره سرد انتقال واکسن کرونایی که در حال حاضر از سوی شرکت فایزر تولید شده است، به یخچال‌های با دمای منهای ۷۰ درجه نیاز دارد و اصلا انتقال این واکسن و استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممکن نیست. بر این اساس ما باید منتظر واکسن‌های دیگری باشیم و به ویژه باید امیدوار باشیم که متخصصان داخلی کشور بتوانند برای کرونا واکسنی تولید کنند.

  • واکسن فایزر تا ۹۰ درصد ایمنی دارد، اما ...

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق آخرین نتایج تحلیلی این واکسن ۹۰ درصد ایجاد می‌کند، تاکید کرد: البته باید مدتی بگذرد تا اثرات میان‌مدت و بلندمدت آن بررسی شود و اکنون برای اظهارنظر قطعی درباره اثربخشی و ایمنی این واکسن زود است و ممکن است مباحثی که در حال حاضر در این باره گفته می‌شود، بعدا تغییراتی کند. علم همین است و به تدریج پیش می‌رود.

شمسی‌کوشکی گفت: البته هنوز سازمان بهداشت جهانی تاییدیه‌ای به این واکسن نداده است. روش سازمان بهداشت جهانی این است که وقتی خود کشورها به واکسنی مجوز می‌دهند، مدارک‌شان را هم در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می‌دهند و در آن زمان این سازمان درباره تایید یا عدم تایید آن تصمیم‌گیری می‌کند.

عضو کمیته اخلاق توزیع واکسن در سازمان جهانی بهداشت افزود: وقتی سازمان بهداشت جهانی تایید می‌کند، همه سازمان‌های سازمان ملل مانند یونیسف، WHO می‌توانند واکسن را خریداری کنند. در عین حال واکسن کرونای فایزر هنوز تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را هم ندارد. باید نتایج نهایی این کار به FDA ارائه شود تا آن را بررسی کند.

  • واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟ 

 دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره وضعیت واکسن‌های کرونای ایرانی که از سوی چند شرکت روی آن کار می‌شود، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، پروتکل مطالعه بالینی واکسن‌های کرونای ایران در دو مورد آماده شده و پروتکل آن در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و فکر می‌کنم طی یکی دو هفته آینده این پروتکل برای بررسی به کمیته ملی اخلاق در پژوهش برسد که بعد از بررسی، اگر مورد تایید بود، فاز انسانی پژوهش آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ مجوزی برای آزمایش انسانی واکسن کرونا از سوی کمیته اخلاق صادر نشده و احتمالا در اخباری که درباره آزمایش انسانی واکسن مطرح شده، منظور طراحی و فراهم‌سازی شرایط آزمایش انسانی بوده است. نه خود آزمایش انسانی.

شمسی کوشکی ادامه داد: بنابراین دو پروتکل مطالعه انسانی فاز یک، از سوی تیم‌های حرفه‌ای تدوین شده و سازمان غذا و دارو دارد آخرین بررسی‌های آن را انجام می‌دهد. به محض اینکه سازمان غذا و دارو این پروتکل را تایید کند، برای تایید نهایی به کمیته ملی اخلاق می‌آید که در آنجا هم ما سعی می‌کنیم به سرعت بررسی‌ها را انجام دهیم.

این مسئول گفت: بر این اساس دو مورد از مجموعه‌هایی که برنامه تولید واکسن کرونا در ایران را دارند، کارشان به جایی رسیده که همزمان با سایر مطالعات حیوانی پیش بالینی، پروتکل مطالعه بالینی‌شان را به سازمان غذا و دارو تحویل دادند و در حال چکش‌کاری در سازمان است. کمیته اخلاق، خانه آخر است که اگر پروتکل در آنجا هم تایید شود، کار می‌تواند آغاز شود. فکر می‌کنم طی یک ماه آینده مطالعه بالینی فاز یک واکسن کرونا در کشورمان آغاز شود.

کد خبر 565120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    9 0
    آمریکاییش که فکر کنم هزار سال دیگه هم به ایران نیاد آخه ما خودمون نیاید انتظار داشته باشیم به کشوری که هر روز مرگ حواله می کنیم انتظار کمک داشته یاشم همون چین که ویروس را وارد ایران کرد بهتره ههههههه