پرونده مزرعه خورشیدی یا همان نیروگاه خورشیدی که قرار بود با سرمایه‌گذاری خارجی ۳۰ مگاوات برق در جاجرم تولید کند، همچنان بلاتکلیف و نامعلوم است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تیرماه ۹۶ کلنگ احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور موسوم به مزرعه خورشیدی در شهرستان جاجرم از توابع استان خراسان شمالی به زمین خورد. شهرستان جاجرم با دارا بودن موقعیت مناسب کویری و وجود پتاسیل بالای جذب اشعه خورشید در طول روزهای مختلف سال، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید برق خورشیدی ایران را داراست و از این رو کلنگ این نیروگاه در این شهرستان بر زمین خورد.

با گذشت بیش از ۳ سال از این کلنگ‌زنی و در حالی قرار بود طبق وعده وزارت نیرو، نیمی از این پروژه در سال ۹۷ و نیم دیگر در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد، اما همچنان هیچ خبری از این مزرعه خورشیدی در کار نیست و تورق اخبار مختلف در رسانه‌ها و سایت‌های رسمی دولت و وزارت نیرو نشان‌دهنده فراموش شدن این مجموعه عظیم ملی است.

حمید چیت‌چیان وزیر سابق نیرو در هنگام کلنگ‌زنی این مجموعه اظهار داشت: پروژه مزرعه خورشیدی ۳۰ مگاواتی جاجرم با مشارکت و سرمایه‌گذاری کشورهای سوئیس و ایتالیا وارد فاز اجرایی شده و ارزش ارزی سرمایه‌گذاری نیروگاه ۳۰MW جاجرم ۳۷.۵ میلیون یورو است. امروزه تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند و بنابر اعلام وزارت اقتصاد و دارایی تاکنون ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ثبت شده است.

علیرضا صبوری مدیرعامل توزیع شرکت برق استان نیز در تیرماه سال ۹۷ با بیان این مطلبکه مزرعه خورشیدی جاجرم تا پایان سال ۹۷ وارد مدار خواهد شد٬ اظهار داشت: تا پابان سال ۹۷ ٬ ۱۵ مگا وات از این نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۵ مگاوات دیگر هم در سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او با بیان این‌که نیروگاه خورشیدی جاجرم بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است، افزود: عدم مجوز برای خرید تجهیزات، انتقال ارزی وجوه به داخل کشور از مشکلات طولانی شدن این پروژه در استان دانست. در مذاکرات با شرکت‌های پیمانکار نیمه اول مردادماه امسال گروه اجرایی خارجی در محل پروژه نیروگاه ۳۰ مگاواتی جاجرم مستقر خواهند شد.

طرحی که سرمایه‌گذار هم داشت، ولی به نتیجه نرسید

یکی از نکات قابل‌توجه طرح مزرعه خورشیدی جاجرم، حضور سرمیاه‌گذار خارجی در مراسم کلنگ‌زنی این طرح بود. بن‌واری سرمایه‌گذار خارجی این پروژه در این آئین اظهار داشت: ایران هموراه به دنبال برقراری صلح جهانی است و این کشور دارای ساختاری قدرتمند و دولتی متمرکز است و من به مدت ۳۷ سال شاهد رشد و پیشرفت ایران در تمامی زمینه‌ها بوده‌ام. دنیای امروزی بیش از هر زمان دیگری به ایران اعتماد دارد، اقدام امروز برای کلنگ‌زنی فاز نخست بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور اقدامی راسخ از سوی دولت ایران برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

محمدرضا صالحی استاندار اسبق خراسان شمالی نیز درباره این طرح اذعان داشت که سرمایه‌گذار طرح آماده همکاری است و اظهار داشت: این نیروگاه که با سرمایه‌گذاری ۳۷.۵ میلیون یورویی معادل حدود ۱۷۰ میلیارد تومان با مشارکت شرکتی سوئیسی طی ۶ ماه ساخته می‌شود، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از برق مصرفی مشترکان جاجرم و صنایع این منطقه را تأمین خواهد کرد.

مشکل اصلی طرح کجاست؟ خارجی‌ها هستند ولی...

به تیرماه ۹۷ برمی‌گردیم. یک سال بعد از کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی عظیم فاروج. به گفته قائم مقام شرکت برق خراسان شمالی پنل‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید ۱۰ مگاوات برق از انرژی خورشید توسط شرکت خارجی خریداری و ترخیص انجام شده و قرار بود تا سه ماه دیگر نصب و راه‌اندازی شود.

علیرضا علیخانی دراین‌باره گفت: خارجی‌ها قرار بود با ایجاد نیروگاه خورشیدی در جاجرم ۶۰ مگاوات و در اسفراین هم ۶۰ مگاوات تولید برق داشته باشند و مقرر بود تا اول سال ۹۸، ۳۰ مگاوات به مدار تزریق شود و اگر این میزان برق به مدار می‌آمد، در استان خاموشی اعمال نمی‌شد. سرمایه‌گذار به ازای تولید هر کیلووات برق، ۵۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، قرار بود شرکت‌های خارجی برای تولید ۱۲۰ مگاوات برق حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کنند. برای تولید برق از انرژی بادی، تجهیزات در آغمزار گرمه توسط شرکت آلمانی به صورت آزمایشی نصب شده تا در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی برای تولید برق از انرژی باید، سرمایه‌گذاری انجام شود و نتایج آن تا پنج ماه آینده اعلام می‌شود.

طرح مزرعه خورشیدی کاملاً تعطیل شده است

سیدعلی میرکریمی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی هم با اعلام تعطیلی کامل این طرح اظهار داشت: هم‌اکنون هیچ فعالیت اجرایی در نیروگاه انجام نمی‌شود و پروژه کاملاً تعطیل‌شده است. نیروگاه خورشیدی جاجرم در فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام قرار داده‌شده تا یک سرمایه‌گذار جدید اعم از داخلی و خارجی برای پروژه پیدا شود، به‌محض پیدا شدن سرمایه‌گذار جدید، مجوزها به نام وی صادر و زمین نیز واگذار می‌شود تا عملیات اجرایی ادامه یابد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی اضافه کرد: سرمایه‌گذار سوئیسی این پروژه به‌طور کامل خلع ید شده است.

کد خبر 564880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha