یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

ستاره سمایی: پیام‌های بازرگانی تلویزیون کم بود، حالا پیامک تبلیغاتی هم به آن اضافه شده!

از همه‌جا هم می‌آید؛ بانک‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و ... خلاصه فقط مانده تبلیغ چیپس و پفک را هم از طریق پیامک برایمان بفرستند. ترافیک پیامک‌ها هم که دردسرمان را زیادتر کرده و باعث شده این تبلیغات بشوند خروس بی‌محل و شب و نیمه‌شب از راه برسند! 

اگر شما یکی از گوینده‌های جملات بالا نبوده‌اید، حتما حداقل یک‌بار نمونه این حرف‌ها به گوش‌تان خورده است. چند سال پیش که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان آغاز شد، خیلی‌ها از این موضوع متعجب شدند و طی یک دوره کوتاه زمانی، ارسال این پیامک‌ها شدت گرفت تا حدی‌که برخی از مشترکان  به فکر راه چاره می‌افتادند. اما با گذشت زمان، ارسال این پیامک‌های تبلیغاتی تعدیل شد و با لحاظ شدن معیارهای خاصی در مورد هر یک از مشترکان، ارسال این پیامک‌ها هدفمند و حجم‌شان کمتر از پیش شد.

اوایل سال 82 بود که سیستم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان تلفن همراه توسط شرکت ارتباطات سیار ایران و با همکاری سه شرکت خصوصی مرکز گسترش اطلاعات فناوری (مگفا)، رهیاب و آتیه داده‌پرداز راه‌اندازی شد.

به گفته روابط‌عمومی شرکت ارتباطات سیار، با شروع اجرای این طرح، هرکدام از این شرکت‌ها متعهد شدند تا در طول هر ماه به حداقل 5 میلیون نفر از مشترکان پیامک‌های تبلیغاتی ارسال کنند. البته در حال حاضر با وجود 5/16 میلیون نفر مشترک سیم‌کارت‌های دائمی و 5/11 میلیون نفر مشترک سیم‌کارت‌های اعتباری- جمعا 28 میلیون نفر مشترک- تعداد مشترکانی که این نوع پیامک‌ها را دریافت می‌کنند بسیار بیشتر از 5 سال پیش است. 

سرپرست روابط‌عمومی مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) در این خصوص توضیح می‌دهد: معمولا تعداد پیامک‌های تبلیغاتی در مناسبت‌های ملی- مذهبی بسیار زیاد می‌شود.

شهروز میرعظیمی در مورد خدمات این شرکت در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی به مشتریان به همشهری می‌گوید: مشتریان شرکت ما عموما شرکت‌های بزرگ هستند و حداقل تعداد پیامک‌های ارسالی در قراردادهای موردی، 100 هزار پیامک است. همچنین حداقل مدت قرارداد در واگذاری یک شماره به شرکت‌های درخواست‌کننده نیز یک‌سال است.

به گفته وی، پیامک‌ها بر اساس خواسته مشتریان که عموما شرکت‌های تجاری هستند، دسته‌بندی و ارسال می‌شوند. برخی از این شرکت‌ها با تهیه و در اختیار قرار دادن اطلاعات مشخصی از مشتریان‌‌شان، درخواست ارسال پیامک خاصی را برای ایشان دارند. برخی از مشتریان نیز کد شهر یا کد خاصی از یک شهر (مثلا کد 1 یا 2) را در نظر دارند. البته اطلاعاتی که شرکت‌ها و سازمان‌ها در خصوص مشتریان خود در اختیار مگفا قرار می‌دهند، کاملا محفوظ است.

احترام به حقوق مشتری

برخی از افراد به دلیل روابط وسیعی که در سطح جامعه دارند و بیشتر از دیگران از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از دیگران نیز پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنند. گاهی ممکن است فردی خواستار دریافت حجم انبوهی از پیامک‌های تبلیغاتی نباشد و اگر در این میان کمی هم حقوق مشترکان در نظر گرفته می‌شد، رضایت خاطر مشتریان را به همراه داشت.

 برخی کارشناسان بر این باورند که شاید بهتر بود از مشترکان در مورد تمایل‌شان به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی سوال می‌شد و ارسال این پیامک‌ها بر اساس علاقه مشتری پایه‌گذاری می‌شد در صورتی‌که در حال حاضر پیامک‌های تبلیغاتی برای تمام مشترکان ارسال می‌شوند و در صورتی‌که مشترکی تمایل به دریافت نداشته باشد، باید اقدامات لازم را انجام دهد. 

اما عباس ابوالفضلی، رئیس روابط‌عمومی و بین‌الملل شرکت ارتباطات سیار ایران نظر متفاوتی دارد و به همشهری این‌گونه می‌گوید: به نظر من بهتر بود مشترکان از ماهیت پیامک‌های تبلیغاتی مطلع شوند و بعد در مورد آن قضاوت و تصمیم‌گیری کنند. پیام کوتاه رسانه جدیدی است که از جهات مختلفی با رسانه‌های سنتی تفاوت دارد و مشترکان نباید بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه از این خدمات، خود را از دریافت اطلاعاتی که می‌تواند برای او مفید باشد، محروم کنند.

 به گفته این مقام مسوول، شرکت ارتباطات سیار ایران نیز با توجه به این موضوع بهتر دانسته که با راه‌اندازی این طرح، همزمان با ارسال پیامک تبلیغاتی- یعنی سال 1382- همه مشترکان با این نوع خدمات‌رسانی آشنا شوند و البته امکانات لغو آن را نیز با راه‌اندازی این سیستم، طراحی کرده است تا در صورت تمایل به عدم دریافت این نوع پیامک‌ها، مشترکان اقدام کنند.

رهایی از یک مهمان ناخوانده

ابوالفضلی در مورد نحوه لغو دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌افزاید: مشترکانی که نمی خواهند پیام‌های کوتاه ناخواسته برای آنها ارسال شود، می‌توانند با شماره تلفن 09990 تماس بگیرند و با ارائه شماره پرونده ذکر شده در شناسنامه سیم‌کارت و شماره تلفن همراه مورد نظر، از ارسال این نوع پیام‌ها جلوگیری کنند.

البته تماس این شماره تلفن به صورت رایگان است و هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت تماس با این شماره از مشترکان دریافت نخواهد شد. یکی دیگر از راه‌هایی که مشترکان می‌توانند برای توقف این رویه از آن بهره‌مند شوند این است که به صورت حضوری به دفاتر خدمات امور مشترکین تلفن همراه مراجعه کنند و با همراه داشتن اسناد مربوطه و پر‌کردن فرم مربوط به قطع پیام‌های تبلیغاتی، از ارسال این‌گونه پیام‌ها جلوگیری کنند. البته رئیس روابط‌عمومی شرکت ارتباطات سیار معتقد است تعداد افرادی‌که خواستار لغو دریافت پیامک تبلیغاتی هستند، چندان زیاد نبوده و تا کنون حدود 3 الی 4 هزار نفر از 28 میلیون نفر مشترک تلفن همراه، چنین درخواستی داشته‌اند.

میزان اطلاع‌رسانی

البته پایین بودن تعداد افرادی‌که خواهان عدم دریافت پیامک تبلیغاتی هستند، لزوما دلیل بر رضایت مشترکان بر دریافت این پیام‌های کوتاه نیست. آیا ممکن نیست عدم اطلاع مشترکان از وجود چنین امکانی، باعث این موضوع شده باشد؟ ابوالفضلی در پاسخ به این سوال و در خصوص اطلاع‌رسانی در رابطه با وجود امکان لغو دریافت پیام‌های کوتاه تبلیغاتی می‌گوید: در اولین سالی که سیستم ارسال پیام‌های کوتاه تبلیغاتی راه‌اندازی شد،‌ از طریق مصاحبه‌های مطبوعاتی با مسئولان شرکت ارتباطات سیار و همچنین چندین دوره درج در قبوض تلفن همراه، مشترکان را از وجود چنین امکانی مطلع کردیم. البته طی 2 دوره ارسال پیام کوتاه نیز این اطلاع‌رسانی ادامه پیدا کرد.

کد خبر 56430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز