مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

مهنوش معتمدی آذر*: نام‌گذاری معابر شهری از جمله مسائلی است که باید با درنظرگرفتن جوانب مختلف و ریشه‌های تاریخی، ملی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی و هنری جامعه و محترم‌شمردن باورهای مردم انجام شود.

کمیسیون نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران در همین راستا برای نام‌گذاری معابر جدید و یا تغییر نام معابر قدیمی ملاک‌ها و معیارهایی را مد نظر قرار می‌دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

1- عدم تغییر نام معابر قدیمی که به نحوی گویای هویت شهر و خاطرات و باورهای مردم است (تغییر اسامی از این دست مربوط به دوره‌های قبل از شورا می‌باشد).

2- عدم تغییر اسامی معابر نام‌گذاری شده به نام شهدا مگر در صورت تکراری‌بودن و جلب رضایت خانواده محترم شهید و نام‌گذاری آن به نام شهیدی دیگر از همان محل.

3-  استعلام از بنیاد شهید در مورد تغییر یا نام‌گذاری معابر بدون نام، که در صورت عدم سکونت خانواده شهید در محل، این گونه معابر به نام غیرشهید نام‌گذاری می‌شود.

4- نظرخواهی از وزارت امور خارجه در مورد نام‌گذاری معابر شهری به نام بزرگان غیرایرانی.

5- نام‌گذاری بزرگراه‌ها و معابر اصلی شهر به نام بزرگان دینی و شهیدان بزرگوار نظام مقدس جمهوری اسلامی.

6-در نام‌گذاری ایستگاه‌ها از جمله مترو به منظور هویت‌بخشی محلات حتی‌الامکان از اسامی محله مربوطه یا مکان عمومی نزدیک به ایستگاه استفاده می‌شود.

علاوه بر این در نام‌گذاری‌ها موارد دیگری از جمله آسان‌ بودن اسامی برای آدرس‌دهی و مأنوس بودن آن برای مردم نیز رعایت می‌شود. ولی طبعاً جلب رضایت تمام سلایق و تأمین نقطه نظرات همه شهروندان در نام‌گذاری‌ها امکان‌پذیر نیست و بالاخره در این بین افرادی از این بابت ناراضی خواهند بود و همین امر باعث می‌شود تا هر از گاهی موضوع نام‌گذاری‌ها  مورد توجه قرار گیرد.

به هر حال چنانچه شهروندان و مردم شریف تهران پیشنهاد یا نقطه نظراتی درباره نام‌گذاری معابر شهری دارند می‌توانند آن را برای کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر ارسال کنند تا در صورت امکان در نام‌گذاری کوچه و خیابان و معابر شهری مورد استفاده قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر

کد خبر 5643

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز