آمار می‌گوید ۱۳۰ روستای استان فارس زیر پوشش اینترنت نیست و این برای دانش‌آموزان بسیار سخت‌تر از آن است که در اعداد و ارقام بگنجد؛ سختی‌های تحصیل در زمانه کرونا ممکن است برخی از آنها را مجبور به ترک تحصیل کند که پیامدهایش از کرونا هم بدتر است.

دانش آموزان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در بحبوحه شیوع کرونا، در روزهایی که همه برای در امان ماندن از بیماری به خانه‌ نشینی وادار شده‌اند، یکی از کارگردانان مستندساز شیرازی در صفحه شخصی‌اش پیامی ناشی از استیصال منتشر کرد، او از همه دوستانش و کسانی که احتمالا دستشان می‌رسد، درخواست کرده بود که پویشی برای تامین نیازهای دانش‌آموزان روستای جوزاربَکِش از توابع بخش مرکزی ممسنی فارس راه بیندازند تا بتوان برای آن‌ها گوشی هوشمند تهیه کرد.

با خانم کارگردان تماس گرفتیم و مشکل را عمیق‌تر یافتیم. راه سخت گذر و جاده‌های پیچ‌ در پیچ شوسه در ۶۰ کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان ممسنی، با وجود زیبایی‌هایی که در بیشتر صفحه‌های مجازی با جست‌وجوی نام این روستا قاب شده است، به جایی ختم می‌شود که تعدادی از دانش‌آموزانش حتی پیش از شیوع کرونا هم باید برای رفتن به مدرسه ۲۰ کیلومتر طی می‌کردند.

ناتوانی برخی اهالی روستا از تهیه گوشی هوشمند و تبلت به کنار، منطقه پوشش اینترنتی هم ندارد، می‌گویند اینترنت خانگی هست؛ اما از سرعت کم همان نبودنش بهتر.

کلاس‌های نیمه‌حضوری بچه‌ها، با آنکه دو ماه از سال تحصیلی می‌گذرد، به‌دلیل ابتلای برخی اهالی روستا به بیماری، تعطیل شده است و حالا عملا دستیابی به آموزش در دشوارترین حالت ممکن است.

با یکی از اعضای شورای اسلامی روستا تماس گرفتیم، علی شفیعی با تایید مطالب یادشده گفت: در جوزاربکش ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند، حدودا ۱۰۰۰ نفر جمعیت روستاست؛ البته در سرشماری جمعیت را ۶۰۰ نفر زده‌اند که با شرایط امروز نمی‌خواند.

او ادامه داد: در حال حاضر ۶۵دانش‌آموز ابتدایی، ۳۳ دانش‌آموز متوسطه اول و ۱۵ دانش‌آموز متوسطه دوم داریم؛ البته دخترهایی که به مقطع متوسطه دوم می‌رسند، باید به روستای جویجان بروند که در ۲۰ کیلومتری اینجاست؛ ولی حالا که با تعطیلی مدارس مواجهیم، درسشان مانده روی زمین، سال آینده تعداد دختران دبیرستانی بیشتر هم می‌شود و باید دید اوضاع آن زمان چگونه خواهد شد.

شفیعی بیان کرد: روستا مثل شهر نیست، برای دختربچه‌ها خیلی سخت است در زمستان و در مسیرهای نامناسب بروند مدرسه، گاهی سرویس نمی‌آید گاهی هم هزینه بیشتری می‌گیرد که در توان برخی خانواده‌ها نیست، به همین دلیل خطر بازماندگی از تحصیل برای دخترهایمان بیشتر از پسرها وجود دارد.

همه دانش‌آموزان جوزاربکش از درس عقب افتاده‌اند

این عضو شورای روستای جوزاربکش ادامه داد: مشکل امروز، نبود کلاس درس دختران نیست؛ چون مدرسه‌ها مجازی شده‌اند و این روستا پوشش اینترنتی ندارد و کلاس‌های حضوری هم تشکیل نمی‌شود، وضعیت مدرسه‌رفتن همه بچه‌ها سخت‌تر از قبل شده است.

او مشکلات امروز برای درس‌خواندن بچه‌ها را در مقایسه با مشکلاتی که در سال‌های قبل داشتند، بسیار بیشتر توصیف کرد و افزود: قبلا باید برای خانواده‌های بی‌بضاعت نوشت‌افزار تهیه می‌کردیم، پیگیر اختصاص معلم می‌بودیم و نگران رفت و آمد دخترها؛ اما امسال نگرانی‌ها فراتر از این‌هاست، می‌ترسیم بچه‌ها از مدرسه باز بمانند.

درسنامه برای ابتدایی‌ها

درباره این شرح حالی که از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان روستای جوزاربکش دریافتیم، با رئیس آموزش و پرورش شهرستان ممسنی گفت‌وگو کردیم، او همه مشکلات را تایید کرد و مساله اصلی روستا را در حال حاضر دسترسی نداشتن به اینترنت دانست.

رضا امیری عنوان کرد: طبیعی است که در وضعیت بحرانی شهرستان به علت شیوع کرونا، امکان برگزاری کلاس حضوری نباشد؛ به همین دلیل در حال تهیه درسنامه برای دانش‌آموزان ابتدایی هستیم، تعدادی از خیران نیز یاری کرده‌اند و به‌زودی این درسنامه‌ها را به جوزاربکش می‌رسانیم.

او افزود: پوشش اینترنت و دسترسی به شبکه شاد، هنوز کامل نشده؛ ولی راه‌های جایگزین هست و به محض اینکه این پیک کرونا فروکش کند، برای مدارس روستایی کم‌جمعیت از سیستم آموزش نیمه‌حضوری استفاده می‌کنیم؛ یعنی معلم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی روزها به مدرسه می‌فرستیم؛ البته تا دو هفته پیش هم این کار را می‌کردیم که مدارس کاملا غیرحضوری شد.

امیری درباره مشکل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم هم گفت: زمانی که کرونا نبود، جابه‌جایی دانش‌آموزان هم خیلی سخت نبود، حل کامل این موضوع در گرو افزایش تعداد کلاس‌های شهرستان و اختصاص نیرو است؛ با این حال، هم‌اکنون نیز از حال آنان غافل نیستیم و به‌زودی جزوه‌هایی به دستشان می‌رسانیم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان ممسنی با تاکید بر اینکه پوشش اینترنت در این منطقه خوب نیست، گفت: یکی از جلسات شورای آموزش و پرورش فقط به همین موضوع اختصاص داشت و از هر طریقی بتوانیم سعی می‌کنیم مشکل را زودتر حل کنیم، البته اتفاقات خوبی هم افتاده مثلا مشکل اینترنت حومه شهر نورآباد حل شده؛ اما مساله این است که اداره ارتباطات باید وضعیت را بهبود بخشد؛ چون ممکن است دانش‌آموزان در برخی مناطق بازمانده از تحصیل شوند.

۱۳۰ روستا اینترنت ندارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که در برنامه ششم توسعه برای ۸۰ درصد از روستاهای بیش از ۲۰ خانوار در کل کشور دسترسی به اینترنت ایجاد کنیم.

مهرداد سهرابی افزود: در استان فارس تاکنون این دسترسی برای بالای ۹۰ درصد روستاها ایجاد شده و در حال حاضر ۱۳۰ روستا همچنان زیر پوشش اینترنت نیستند که همه آن‌ها در برنامه اجرایی ما قرار دارند، اپراتورها مشخص‌ شده‌اند و عملیات عمرانی در برخی نقاط نیز آغاز شده است.

به گفته وی اداره کل ارتباطات فارس در تلاش است تا پایان سال برای این ۱۳۰ نقطه روستایی دسترسی فراهم کند؛ اما فرایند زمان‌بر است و تا دکل بزنند و امکان را ایجاد کنند ممکن است کمی طول بکشد.

او با بیان اینکه اپراتورها را ملزم کرده‌ایم کار را با سرعت پیش ببرند، اظهار کرد: در تامین تجهیزات هم مشکلاتی داشته‌ایم؛ اما همچنان سعی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن امکانات را فراهم آوریم.

سهرابی تایید کرد که وضعیت اینترنت در ممسنی مطلوب نیست؛ اما به این نکته نیز اشاره کرد که براساس زمانبندی موضوع در حال پیگیری است.

مدیرکل ارتباطات فارس درباره افزایش پهنای باند هم ابراز کرد: بحث پهنای باند موضوعی عمومی است که به سرویس‌های خدمات‌دهنده بستگی دارد؛ مثلا با دریافت محتوای حجیم پهنای باند محدود می‌شود، اما با این تفاسیر مخابرات در حال پیگیری برای ارتقای پهنای باند است.

او ادامه داد: هیچکس فکرش را نمی‌کرد که بحرانی، وضعیت را چنان دگرگون کند که ناچار شویم کلاسی برگزار نکنیم و دسترسی‌ها به آموزش فقط از طریق مجازی و روش‌های دیگر غیرحضوری ممکن باشد؛ ‌ به همین دلیل با آنکه به‌صورت مداوم در کار نصب دکل و افتتاح سایت و رساندن خدمات به مردم هستیم، نمی‌توان به همه نیازها پاسخ داد.

این روایت، یگانه ماجرای دانش‌آموزان فارس نیست؛ مثلا دانش‌آموزان روستای چاه‌طلا از توابع شهرستان خنج یا کمی آن‌سو تر روستای گاوبست در بخش صحرای باغ شهرستان لارستان هم به دلیل نبود اینترنت، ناچارند کوه‌پیمایی کنند تا به محتوای آموزشی دست یابند.

پیش از این نیز کلاس درس دانش‌آموزان روستای دشتک از توابع مرودشت در گردنه‌ای دور از روستا برگزار می‌شد که با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشکل حل شد و امروز دانش‌آموزان منطقه در خانه می‌مانند و درس می‌خوانند.

در استان فارس۸۷۰ هزار دانش‌آموز  مشغول به تحصیل‌اند که از این تعداد  ۴۸۸ هزار نفر در پایه دبستان،  ۲۱۵ هزار نفر در پایه متوسطه اول و ۱۶۷هزار دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

کد خبر 563951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha