همشهری آنلاین: یکی از فرماندهان ارشد طالبان در پاکستان اعلام کرد که مذاکرات صلح با دولت را متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیت‌الله محسود که از سوی مقام‌های پاکستان متهم به طراحی نقشه‌ ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان شده، همزمان با اعزام سربازان ارتش به مناطق شمال غرب پاکستان به منظور حمله به مواضع شبه نظامیان، مذاکرات خود را با دولت پاکستان متوقف کرد. [بیشتر]

وی از پناهگاه‌اش در استان وزیرستان جنوبی که در همسایگی افغانستان است به خبرگزاری فرانسه گفت: ما مذاکرات صلح را با دولت به حالت تعلیق در می‌آوریم زیرا دولت به طور مداوم از زور علیه ما استفاده می‌کند.

محسود خاطر نشان کرد: دولت هیچ گونه جدیتی از خود نشان نمی‌دهد و در مقابل ما به اعمال زور پرداخته است،‌ اگر دولت دست به هرگونه اقدام نظامی بزند ما نیز آمادگی مقابله را داریم.

این اقدام رهبر شبه نظامیان افراطی در پاکستان در حالی انجام شد که فشارهای زیادی بر دولت پاکستان به منظور سرکوب شبه نظامیان طالبان وارد می‌شود. طالبان هم اکنون حملاتی را در خاک افغانستان سازماندهی می‌کنند و نفوذ خود در مناطق مرزی را تشدید کرده‌اند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، هفته‌ گذشته اظهار داشت عدم موفقیت پاکستان در وارد کردن فشار به نیروهای طالبان در مناطق مرزی یک نگرانی جدی است. [بیشتر]

پس از اعلام تمایل دولت جدید پاکستان مبنی بر برگزاری مذاکرات، بیت‌الله محسود آتش بسی یک جانبه را با نیروهای امنیتی پاکستان اعلام کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند نیروهای این کشور مواضع شبه نظامیان را امروز (شنبه) با خمپاره‌ انداز مورد حمله قرار دادند. این حملات همزمان با عملیات بزرگ نیروهای نظامی دولت علیه مبارزان طالبان در شمال غربی پاکستان انجام شد.

حمله در منطقه‌ قبیله‌‌ای‌ نشین خیبر، اولین اقدام نظامی عمده‌ی دولت جدید پاکستان علیه شبه‌نظامیان افراطی در مناطق قبیله‌‌ای نشین افغانستان با پاکستان است.

دولت پاکستان پیشتر اعلام تمایل کرده بود که خواستار کاهش تنش‌ها از طریق مذاکره با شبه‌نظامیان است، اما با افزایش تهدیدات شبه نظامیان بر شهر پیشاور دولت تصمیم گرفت دست به اقدام نظامی بزند.

محمد صدیق خان، یکی از مقام‌های محلی گفت: نیروهای شبه نظامی مرزی پاکستان علیه مواضع شبه نظامیان افراطی در مناطق کوهستانی خیبر آتش گشودند.

فصیح الله، یک افسر پلیس در خیبر نیز گفت: 700 سرباز نیروهای مرزی پاکستان اواخر روز جمعه برای انجام عملیات وارد خیبر شدند.

کد خبر 56367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز