روزنامه همدلی در مطلبی آورد: شکی نیست که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایران مورد توجه خاص قرار گرفت؛ به طوری که تقریباً از زمان گرم شدن تنور انتخابات مزبور در حدود یک سال قبل، کم و بیش در میان محافل مختلف و حتی مردم عادی و در کوچه و بازار مورد بحث قرار می‌گرفت و هر قدر به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شد، این بحث داغ‌تر می‌شد.

انتخابات 2020

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه همدلی ۱۷ آبان یادداشتی به قلم دکتر سیف‌الرضا شهابی کارشناس سیاسی منتشر کرد که در بخشی  از آن آمده است: از شب انتخابات، گوش‌ها و چشم‌های ایرانیان به اخبار نتایج انتخابات دوخته شد تا متوجه شوند که کدام‌یک از دو نامزد می‌توانند به کاخ سفید ورود پیدا کنند. قبل از ‌این‌که به علت توجه خاص ایرانیان پرداخته شود، باید به این پرسش پاسخ داد که آیا این توجه خاص اختصاص به ایران داشت و در ورای مرزهای ایران چنین توجهی وجود نداشته است؟

اگر به داخل آمریکا دقت شود بالا بودن درصد شرکت‌کنندگان و رای‌دهندگان آمریکایی که در تاریخ ۱۲۰ سال اخیر این کشور بی‌سابقه بوده و هیچ دوره‌ای سابقه نداشته، گواه بر این است که انتخابات این دوره از ویژگی‌هایی برخوردار بود که لاجرم مورد توجه خاص در داخل آمریکا هم قرار گرفت.

در خارج از ایالات متحده و به هر کشوری نگاهی انداخته شود، توجه به انتخابات این کشور با شدت زیادی پیگیری می‌شود و احتمالا همان قدر که برای شهروندان آمریکایی حائز اهمیت بود، برای دولت‌ها و ملت‌ها در پنج قاره جهان اهمیت دارد؛ اهمیتی متفاوت با دوره‌های قبل و یکی از علل آن را در متفاوت بودن شخصیت یکی از دو نامزد یعنی آقای ترامپ باید جست‌وجو کرد؛ شخصیتی تاجرپیشه که در قالب سیاستمدار کم‌تجربه ظاهر شد و با شعار «آمریکا نخست» به جنگ همه کشورها و معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی برخاست و تصمیم داشت همه کشورهای جهان از قدرت‌های بزرگ اقتصادی نظیر چین و نظامی نظیر روسیه و سیاسی نظیر اتحادیه اروپا را زیر تیول آمریکا قرار بدهد و در همه کشورها حساسیت به‌وجود آورد.

مطمئنا حساسیتی مشابه ایران در کشورهای عربی و خصوصا کشورهایی که اخیراً در زیر سایه ترامپ با تل‌آویو رابطه برقرار کرده اند، وجود دارد.

اما در مورد ‌این‌که چرا ایرانیان این‌قدر به انتخابات ایالات متحده توجه کردند، باید گفت که ترامپ و تیم همراهش از نخستین روزهای ورودشان به کاخ سفید به مقابله با جمهوری اسلامی برخاستند و هر چه زمان می‌گذشت این مقابله بیشتر و بیشتر شد و ترامپ از هر فشاری به تهران کوتاهی نکرد و کاری نبود که در مقابل ایران می‌توانست انجام بدهد و انجام نداده باشد؛ از تحریم تا تهدید و بالاخره ترور یکی از فرماندهان نظامی کشور.

از رو بستن شمشیر تیم ترامپ در مقابل جمهوری اسلامی و فشار زیادی که به تهران تحمیل کرد سبب شد تا تهران بیش از حد به نتیجه انتخابات این کشور حساس باشد، چون بخشی از برنامه‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی در گرو انتخابات مزبور گره خورده و از دیگر سو، مخالفت ترامپ با جمهوری اسلامی بارقه امیدی برای مخالفان نظام اسلامی ایجاد کرد و در تحلیل‌هایشان به این جمع‌بندی رسیدند، اگر ترامپ در کاخ سفید بماند و فشار حداکثری را ادامه بدهد می‌تواند جمهوری اسلامی را از پای در آورد و به آرزویشان مبنی بر براندازی دست پیدا کنند؛ از این‌رو اخبار انتخابات برای هر دو سو در این کشور دارای اهمیت است.

با توجه به جمیع جهات باید گفت که حساسیت این دوره اختصاص به ایران و ایرانی‌ها نداشت و در سطح جهانی فراگیر و به عبارتی جهانگیر بود.

کد خبر 563016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha