مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

محله اسماعیل‌آباد قم سکونتگاه غیر رسمی است که با توجه به آمدن فصل سرما نشان از سختی وضعیت ساکنان آن دارد.

اسماعیل‌آباد قم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل‌آباد، یکی از حاشیه‌های شهر قم است. به جمکران که برسید، نشانی‌اش را از هرکه بپرسید می‌گوید زیرگذر را رد کنید، همان جایی که خیلی درب و داغان است، همان جا اسماعیل‌آباد است. محلی که به گفته مسئولان شهری جزو محدوده‌شهری نبوده است و به همین دلیل هیچ خدمتی به اهالی آن داده نمی‌شود.

ساکنان این منطقه که بیشتر مهاجران ترک، لر و اتباع افغان هستند با مشکلات بسیاری زندگی را سپری می‌کنند. کمبود امکانات رفاهی و خدماتی، ریل راه آهن، بیابان‌های پر از زباله، کانال فاضلاب، نبود گازکشی شهری و آب ناسالم از مهم ترین معضلات و مشکلات این محله‌ حاشیه نشین قم است.

اسماعیل آبادی که نشان از آبادی ندارد

۱۷۵ خانوار در ۱۱۱ تا ۱۱۵ واحد مسکونی در این محل زندگی می‌کنند که تقریبا هیچ یک از خدمات شهری شامل آب، گاز تلفن و ... به آن‌ها ارائه نمی‌شود. ۹۰۲ نفری که ساکن این منطقه‌اند تنها از نعمت برق بهره می‌برند که با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد نشان از سختی وضعیت ساکنان این منطقه دارد. بیش از ۷۵ درصد از ساکنان این محله جزو اتباع‌اند و بدون اخذ مالکیت اقدام به تصرف این اراضی کرده‌اند و باید هر چه سریعتر مورد ساماندهی قرار گیرند.

این منطقه سکونت گاهی غیر رسمی است که با توجه به قرار گرفتن در مجاورت مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم باید هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی آن اقدام شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حل مشکل محله اسماعیل آباد منوط به تصمیم گیری شورای بازآفرینی شهری در خصوص اختصاص اراضی ۳۲ هکتاری و تعیین تکلیف وضعیت راه آهن شد. به گفته مسئولان این منطقه از دهه ۷۰ و در خارج از محدوده شهری به صورت غیر قانونی ساخته شده است؛ هر چند این منطقه از سال ۸۶ وارد محدود شهری شده است، اما کاربری در نظر گرفته شده برای آن فضای سبز است که نشان می‌دهد هر گونه ساخت و ساز در آن ممنوع است.

اقبالیان، مدیر منطقه پنج شهرداری قم با اشاره به اضافه شدن محله اسماعیل آباد به محدوده شهری در سال ۹۷ گفت: مساحت محدوده تقریبا ۸۰۰ هزار متر با کاربری فضای سبز است. زمانی که باید بر روی ساخت‌وسازهای غیرقانونی این محدوده از سوی دستگاه‌های مربوطه نظارت نشده است و حالا هر اقدامی در رابطه با اسماعیل آباد تبعاتی به همراه خواهد داشت.  در این محله ۱۴۳ خانه وجود دارد و حدود ۹۴۰ تا ۹۸۰ نفر در آن زندگی می‌کنند.

وی افزود: خانه‌های موجود در اسماعیل آباد حاصل تصرفاتی است که از سال‌های قبل شده و ساکنان این محدوده کاغذهایی دارند که سند مالکیت نیست و با توجه به اینکه مالک زمین نیستند نمی‌توانند در جای دیگری هم ساکن خانه بشوند. تقریبا از ۱۴۳ خانوار ساکن در محله اسماعیل آباد حدود ۷۰ خانوار اتباع و مابقی هم مهاجران شهرهای دیگر هستند. در بحث ساخت وسازهای خارج از محدوده مشکلات زیادی داریم، ساخت و سازهای غیرمجاز شبانه انجام می‌شود، هیچ کدام از دستگاه‌هایی که وظیفه قانونی دارند هم یاری نمی‌کنند و تنها می‌گویند شهرداری نتوانست جلوی این‌ها را بگیرد.

اقبالیان اظهار داشت: این زمین‌ها خارج از محدوده بوده و سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل راه و شهرسازی باید به موقع کنترل می‌کردند تا این‌ها ایجاد نمی‌شد و حالا هم باید همین دستگاه‌ها کمک کرده و با شهرداری تعامل کنند تا به نوعی بتوانیم مشکلات این منطقه را به حداقل برسانیم. نزدیک انتخابات که می‌شود تمام ایران می‌خواهند مشکل اسماعیل آباد را حل کنند و از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند، اما بعد رها می‌شود. طبق قانون معضلی که باعث تهدید سلامت جامعه می‌شود به اداره محیط زیست و بهداشت مربوط می‌شود و شهرداری باید در کنار این‌ها باشد، اما در مورد اسماعیل آباد همه توقعات به سمت شهرداری است.

کد خبر 562407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha