معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به بحران کرونا در کشور گفت: بحران‌های طولانی‌مدت به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، قومی، قبیله‌ای و اعتقادی گره می‌خورد و وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.

نادر توكلي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: در مدیریت بحران‌های طولانی مدت به دلیل اهمیت توجه به عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همکاری بین بخشی برای کاهش چالش‌ها ضروری است.

وی اظهار کرد: پدافند غیرعامل به معنای این است که جامعه‌ای با زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کامل و کم خطر داشته باشیم.

توکلی با بیان اینکه محورهای پدافند غیرعامل جزء جداناپذیر هر سیستمی به شمار می‌رود و رویکرد پدافند غیرعامل هم مصون‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری سیستم است، افزود: مهم‌ترین چالش در مورد کرونا این است که با یک پدیده بیولوژیک و میکروبی رو به رو هستیم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اصل اساسی در رویکرد پدافندی و مصون‌سازی این بوده که جامعه درگیر نشود اما در موضوع کرونا در حال حاضر بحث مصون‌سازی و پیشگیری را نداریم چون جامعه درگیر شده و اکنون در فاز مقابله هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا جزو مخاطرات پدافندی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بحران کوتاه‌مدت باشد، می‌توانیم با یک مدیریت قوی آن را کنترل کنیم ولی اگر مدت زمان بحران طولانی باشد برای مدیریت و مقابله با آن باید به عوامل مختلفی توجه شود. به عبارت دیگر بحران‌های طولانی مدت به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، قومی، قبیله‌ای و اعتقادی گره می‌خورد و وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: برای مثال در خصوص چالش‌های فرهنگی و اعتقادی با وجود توصیه‌های بهداشتی، مراسم تدفین و سوگواری به صورت غیر رسمی برگزار می‌شود. همچنین در مورد چالش‌های اجتماعی با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف مختلف روبه‌رو هستیم. در خصوص چالش‌های اقتصادی هم تأمین معیشت و کسب درآمد همواره به عنوان یک اولویت باید مدنظر باشد. بنابراین در این شرایط همکاری بین بخشی برای کاهش چالش‌های موجود ضروری است.

کد خبر 562372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha