آمار پرندگانی که در مسیر پرپیچ و خم مهاجرت از سیبری به شمال ایران از پستی‌ها و بلندی‌های فراوان می‌گذرند، هر سال به دلایل مختلف کم و کمتر می‌شود، چرا که تکاپو و فشار سودجویان برای صدور پروانه شکار دستاوردی جز کشتار پرندگان و محروم ساختن نسل آینده از لذت تماشای این مواهب الهی ندارد.

پرندگان مهاجر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، سواحل گلستان، هر سال شاهد حضور پرندگانی همچون قو، فلامینگو، پلیکان، درنا، باکلان، پرلا، کشیم و حواصیل و انواع مرغابی‌هاست و حفاظت و پاسداشت این مهمانان مهاجر که برای زمستان‌گذرانی به استان سفر می‌کنند به یکی از دغدغه‌های عمومی جامعه تبدیل شده است. در این بین تعدادی از شکارچیان استان علیرغم تهدیدات موجود، همچنان مصر هستند تا امسال هم مانند سنوات گذشته با خرید و تحصیل مجوز و پروانه شکار، به این امر مبادرت ورزند.

ضرورت توجه به سلامت جامعه به سبب احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جوامع انسانی و یا احتمال انتقال این بیماری به واحدهای صنعتی پرورش طیور و خسارت‌ها در این زمینه سبب شده که متولیان حوزه شکار و صید تاکنون از اعطای پروانه خودداری کنند اما در مقابل عده‌ای از شکارچیان و اعضای کانون شکار شهرهای ساحلی استان هم در تلاش هستند با رایزنی و اعمال فشار از طریق فضای مجازی بار دیگر مدیران استان را به صدور پروانه شکار مجاب کنند که در صورت تحقق این امر علاوه بر اینکه موجب کشتار ذخیره‌های ژنتیک حیات وحش و پرندگان در معرض خطر در استان می‌شود این امر تهدید جدی برای سلامت جوامع پیرامونی استان و صنعت مرغداری خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان هم از رصد مستمر تالاب‌ها و سواحل در استان خبر داد گفت: با توجه به ورود پرندگان مهاجر به گلستان و احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و احتمال تکرار تلفات سال گذشته، کارشناسان دامپزشکی استان در قالب گروه‌های پایش تمام مناطق پرخطر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

پرندگان باید احساس امنیت کنند

بسیاری از ساکنان شهرهای ساحلی استان هم تأکید کردند که موافق صدور پروانه شکار نیستند. یک شهروند ساکن بندرترکمن که به همراه خانواده در ساحل دریا حضور داشت، گفت: به دلیل هوای پاک و برای تماشای پرندگان هفته‌ای دو بار به این مکان مراجعه می‌کنم. همه مخلوقات خداوند حق زندگی داشته و اینکه عده‌ای آنها را شکار کنند و نسل آنها منقرض شود، پذیرفتنی نیست. تماشای پرندگان و شنیدن صدای روح‌بخش آنها حس خوبی به آدم می‌بخشد، بسیاری از گونه‌های پرندگان کمیاب و رو به انقراض هستند و باید آنها را حفظ کرد.

یاشار صحنه یک جوان آق‌قلایی هم که با طی ۴۰ کیلومتر راه خود را به بندرترکمن رسانده بود، گفت: این مکان محیط خلوت و خوبی برای تفریح است و ما معمولاً ماهیانه چند بار به این مکان می‌آییم. بچه‌ها هم از دیدن پرندگان لذت می‌برند، پرندگان باید احساس امنیت کرده و نزدیک تر بیایند نه اینکه شکار شوند.

شکارچیان غیرمجاز خوشحال از صادر نشدن پروانه

اما با وجود تهدیدهای بیماری، اعضای کانون شکار نظر دیگری دارند. عبدالحکیم ادریسی، عضو کانون شکار بندرترکمن در این خصوص گفت: بیش از ۹۰ درصد شکارچیان استان دغدغه معیشت داشته و با توجه به اینکه پرندگان، مهاجر هستند می‌توانند نفع و سودی برای مردم منطقه داشته باشند. مخصوصاً در این برهه از زمان که تحریم و گرانی معیشت ساحل‌نشینان را تحت تأثیر قرار داده، این امر می‌تواند باری از دوش مردم بردارد. اگر شکار ممنوع شود این امر به نفع شکارچیان غیرمجاز خواهد بود و آنها از این فرصت حداکثر استفاده را می‌برند زیر منطقه برای پرندگان امن شده و با یک تیر چند نشان می‌زنند. دادن مجوز شکارچیان را ساماندهی می‌کند، مسئولان تصور می‌کنند شکارچیان، پرندگان را قتل عام می‌کنند در صورتی که اینگونه نیست و حتی ممکن است شکارچی نتواند به تعداد سهمیه شکار کند.

ادریسی با بیان اینکه فاصله اجتماعی در زمان شکار حفظ می‌شود بنابراین کرونا شکارچیان را تهدید نمی‌کند، افزود: اگر هم بیماری آنفلوانزای پرندگان شیوع یابد، شکارچیان تمکین کرده و شکار را متوقف می‌کند که این امر هم در پروانه شکار قید شده است. تعداد شکارچیان مجاز بندرترکمن و حومه در سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر بود، سال گذشته با تلفات پرندگان یک ماه شکار لغو شد و بسیاری از شکارچیان حتی چهار پرنده هم شکار نکردند. هر ساله به بهانه‌های مختلف شکار ممنوع می‌شود، برای دریافت شکار پرندگان آبی ۲۸۰ هزار تومن و پرندگان خشکی ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

پرندگان به جای حفاظت با گلوله پذیرایی می‌شوند

محمود شکیبا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل محیط‌زیست گلستان هم گفت: از نظر بنده دادن پروانه شکار هیچ مزایای نداشته زیرا این عمل تفریح یک عده آدم سودجو است و در استان ما کسی به خاطر نیاز مالی و معیشت شکار نمی‌رود. شکار به دلیل قیمت بالای اسلحه و هزینه ایاب و ذهاب صرفه اقتصادی نداشته و صرفاً در اینجا تفریح مطرح است. با توجه به احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان اصلاً منطقی نیست که ریسک کرده و مردم را در معرض خطر قرار دهیم. شکار در برخی از استان‌ها ممنوع شده است، بسیاری از گونه‌ها آنقدر کمیاب شده که قابلیت شکار کردن ندارند و ممکن است در تاریک و روشن هوا اشتباهاً صدها گونه پرنده در حال انقراض از بین برود. بعضی شکارچیان هم قانون را رعایت نکرده و به طرف هر پرنده‌ای تیر می‌زنند و بیش از حد مجاز شکار می‌کنند. هفته‌ای چند بار پرنده‌های شکاری از گونه‌های حمایت شده که به سبب تیراندازی مصدوم شده‌اند را برای مداوا به محیط‌زیست می‌آورند، پرندگانی که حتی برخی قابلیت پرواز را هم دیگر پیدا نمی‌کنند.

سال گذشته ۵۰۰۰ شکارچی مجوز گرفتند

شکیبا با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت کرونا و احتمال به شیوع آنفلوانزای پرندگان، دادن پروانه شکار سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: گلستان یکی از قطب‌های صنعت طیور در کشور بوده و اگر آنفلوانزای پرندگان به مرغداری‌ها سرایت کند، اقتصاد استان را زمین‌گیر خواهد کرد. در شکار تنها حفاظت پرندگان مطرح نیست بلکه حفاظت جان انسان‌ها و معیشت و اقتصاد مردم هم مطرح است. سالانه حداقل پنج هزار شکارچی در استان برای گرفتن مجوز مراجعه کرده و هرکدام مجاز هستند طی دو روز در هفته چهار پرنده شکار کنند؛ یعنی ما با این کار اجازه می‌دهیم هفته‌ای ۲۰ هزار پرنده شکار شوند که ممکن است حتی این رقم بیشتر هم باشد. سال گذشته با مقاومت محیط‌زیست، آخرین استانی بودیم که پروانه صادر شد ولی با مرگ و میر پرندگان در خلیج گرگان و میانکاله و تلفات ۵۰ هزار پرنده، شکار لغو شد. اگر شکارچیان به مضرات شکار آگاه شده، مطمئناً قانع می‌شود که پروانه شکار صادر نشود و باید در این امر رسانه‌ها و سمن‌ها به ما کمک کنند.

برخورداری از ده‌ها زیستگاه آبی و مهیا بودن میزبانی از هزاران قطعه پرنده مهاجر فرصت مغتنمی است که با بهره‌گیری از مدیریت منسجم و یکپارچه زمینه توسعه همه‌جانبه گلستان به ویژه توسعه گردشگری بر پایه فعالیت‌های همسو با طبیعت مانند پرونده نگری را فراهم ساخت البته از سوی دیگر باید رویکردی اتخاذ کرد که دارندگان ۵۰ هزار قبضه اسلحه شکار مجاز در استان در مسیر مشخص بتوانند با رفع نیاز خود در حفظ حیات وحش بومی و مهاجر همگام با مدیران و متولیان گام بردارند.

کد خبر 562368
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha