امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله‌ای که ظهر جمعه بخش‌هایی از ترکیه و یونان را به لرزه درآورد همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین گزارش‌ها تعداد قربانیان این حادثه افزایش یافته است.

زلزله ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، روز شنبه با انتشار مطلبی در حساب توییتر خود اعلام کرد: تاکنون ۲۸نفر بر اثر زلزله‌ روز جمعه در ازمیر جان باخته‌اند. درمان ۲۴۳مصدوم ازجمله ۷نفر در بخش مراقبت‌های ویژه همچنان ادامه دارد و گروه‌های امداد و نجات، اورژانس، تیم‌های امدادی و پزشکی، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها در ازمیر در حال انجام وظیفه هستند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، علاوه بر دست‌کم ۲۸نفر که در مناطق ساحلی غرب ترکیه جان خود را از دست داده‌اند، دو نوجوان شامل یک دختر و یک پسر نیز در جزیره ساموس یونان در پی فرو ریختن یک دیوار جان خود را از دست داده‌اند تا شمار قربانیان این زلزله تا عصر دیروز در ترکیه و یونان به ۳۰نفر افزایش یابد. 

در همین حال آفاد، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه، اعلام کرد روز شنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در دریای اژه واقع در حوالی ناحیه سفریه‌یسار ازمیر به وقوع پیوسته است. بنا بر اعلام مرکز حوادث غیرمترقبه ترکیه، تاکنون ۱۹۶‌پس‌لرزه در این کشور به ثبت رسیده که ۲۳‌مورد از آنها قدرتی بیش از ۴‌ریشتر داشته‌اند.

مقام‌های ترکیه همچنین اعلام کردند عملیات امدادی و جست‌وجو زیر آوارهای ناشی از تخریب ساختمان‌ها و سازه‌ها در ازمیر برای نجات افراد گرفتار شده در آوارها همچنان ادامه دارد. 

یاووز سلیم کوزگر، فرماندار ازمیر به خبرنگاران گفت که زلزله روز جمعه ۴‌ساختمان را به‌طور ۱۰۰‌درصدی تخریب کرد و عملیات امداد و نجات در میان آوار زلزله در جریان است. علاوه بر آن دست‌کم ۲۰‌ساختمان ویران شده و وسایل نقلیه زیادی زیر آوار ساختمان‌ها مانده‌اند. جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه همچنان ادامه دارد و بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر با تلاش تیم‌های نجات که در طول شب فعال بودند، از زیر آوار نجات یافته‌اند. 

فرماندار ازمیر از ساکنان خواسته است برای کمک به تسریع عملیات امداد و نجات، از جاده‌ها دور بمانند. در پی وقوع این زمین لرزه، سیلاب نیز در مناطقی از استان ازمیر ترکیه و همچنین جزیره ساموس یونان جاری شد.

این حادثه در ترکیه دست‌کم ۸۰۴ مصدوم نیز برجای گذاشت که ۷۴۳ نفر از این تعداد، ساکن شهر ازمیر بودند.

در یونان جورجوس دیونیسیو، معاون شهردار ساموس، گفت که برخی از ساختمان‌های قدیمی بر اثر زلزله و سپس سیلاب فروریخته است. با اینکه هشدار سونامی داده نشده اما مقامات یونانی از مردم خواسته‌اند که از ساحل دور بمانند و با تداوم پس‌لرزه‌ها، مراقب امواج بزرگ دریا باشند. 

از ظهر جمعه به ‌دنبال وقوع این زمین‌لرزه شدید مردم به‌خصوص در ازمیر به خیابان‌ها ریختند و اغلب شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند. مسئولان شهری در ازمیر چادرهایی برای اسکان دست‌کم دو هزار نفری که خانه‌هایشان تخریب شده برپا کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته است که دولت با تمام امکانات در دسترس به زلزله‌زدگان کمک خواهد کرد. زمین‌لرزه شدید روز جمعه برای ساکنان ازمیر یادآور زلزله مرگبار سال ۱۹۹۹ است. در این حادثه هولناک حدود ۱۷هزار نفر جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر در ساعت ۱۴:۵۱روز جمعه به وقت محلی شهرستان سفری‌حصار استان ازمیر را به لرزه درآورد.

معجزه پس از ۲۳ساعت

۲۳ساعت پس از زلزله شدیدی که ترکیه و یونان را لرزاند، در ازمیر ترکیه، جایی که زلزله بیشترین خسارت را وارد کرد معجزه‌ای رخ داد. معجزه‌ای که با نجات شگفت‌انگیز یک مادر و ۳کودکش پس از ۲۳ساعت مدفون بودن زیر آوار همراه بود. 

به‌گزارش حریت، حدود ساعت ۷صبح دیروز، تیم‌های امدادی که برای جست‌وجو و آواربرداری به آپارتمانی در ازمیر رفته بودند، متوجه صدایی شدند که از زیر آوار به گوش می‌رسید. زلزله باعث تخریب این آپارتمان شده بود و تا پیش از ساعت ۷صبح اجساد ۲نفر که زیر آوار جان باخته بودند بیرون کشیده شد اما امدادگران همچنان در جست‌وجوی یک مادر و ۴فرزندش بودند که در طبقه سوم زندگی می‌کردند. همان موقع بود که آنها متوجه صدایی از زیر آوار شدند. فرمانده تیم عملیات از همه خواست سکوت کنند و با دقت به صدا گوش دهند. 

صدای یک زن بود که به‌نظر می‌رسید هنوز زنده است. امدادگران به سرعت دست به‌کار شدند و با کنار زدن بخشی از آوار و استفاده از تجهیزاتی که داشتند توانستند با این زن ارتباط برقرار کنند. او مادری بود که همراه ۴فرزندش ازجمله ۲فرزند دوقلویش گرفتار آوار شده بود. امدادگران به سرعت دست به‌کار شدند و عملیات نجات این زن شروع شد. عملیاتی که چندین ساعت به طول انجامید و در نهایت درحالی‌که ۲۳ساعت از وقوع زمین‌لرزه گذشته بود آنها موفق شدند ابتدا مادر را و به‌دنبال او ۳فرزندش را از زیر آوار بیرون بکشند. 

نکته باورنکردنی این بود که همگی آنها زنده بودند و نفس می‌کشیدند. اعضای این خانواده به سرعت با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند و تلاش امدادگران برای چهارمین کودک خانواده که هنوز زیر آوار بود ادامه پیدا کرد.

کد خبر 561540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha