شش ایالت آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۲ به باراک اوباما رای دادند و در انتخابات چهار سال پیش از دانلد ترامپ حمایت کردند، ایالت‌های سیال نامیده می‌شوند و به احتمال فراوان نقش اساسی را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایفا می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020

به گزارش همشهری آنلاین، اوباما که نخستین و تا امروز تنها رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده است، در انتخابات سال ۲۰۱۲ توانست الکترال کالج شش ایالت فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو، میشیگان، ویسکانسین و آیوا را از آن خود کند. رای‌دهنده‌های این شش ایالت چهار سال بعد به نامزد دموکرات پشت و از نامزد جمهوریخواه حمایت کردند.

به همین دلیل بود که ترامپ با وجود داشتن حدود سه میلیون رای کمتر از رقیب دموکرات خود هیلاری کلینتن، توانست از مرز ۲۷۰ الکترال کالج لازم برای بردن انتخابات بگذرد و وارد کاخ سفید شود. در فاصله سه روز تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، در پنج ایالت از این شش ایالت سیال جوزف بایدن در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و به نظر می‌رسد کار ترامپ برای پیروز شدن دوباره سخت‌تر شده است.

از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا، تکلیف بیش از ۴۰ ایالت پیش از انتخابات روشن است؛ در طول تاریخ برخی از این ایالت‌ها همواره حامی جمهوریخواهان بوده‌اند و برخی دیگر هوادار دموکرات‌ها. از این رو، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را آرای ایالت‌های سیال مشخص می‌کنند که از آنها به عنوان زمین مبارزه ترامپ و بایدن یاد می‌شود.

از شش ایالت سیال بایدن در پنج ایالت با اختلاف یک تا هشت درصد پیشتاز است و ترامپ فقط در ایالت اوهایو (۱۸ الکترال کالج) با حدود سه درصد اختلاف از رقیب خود جلو افتاده است. فلوریدا (۲۹ الکترال کالج)، پنسیلوانیا (۲۰ الکترال کالج)، میشیگان (۱۶ الکترال کالج)، ویسکانسین (۱۰ الکترال کالج) و آیوا (شش الکترال کالج) ایالت‌های آبی (رنگ دموکرات‌ها) هستند.

اوضاع در دو ایالت کلیدی کارولینای شمالی و آریزونا هم چندان بر وفق مراد اردوگاه انتخاباتی جمهوریخواهان نیست؛ در کارولینالی شمالی که ۱۵ رای الکترال دارد، ترامپ ۴۷ به ۴۹ از بایدن عقب است و در آریزونا با ۱۱ رای الکترال بایدن با حدود ۳.۵ درصد فاصله از ترامپ جلو افتاده و احتمالا می‌تواند این ایالت را هم ببرد.

کد خبر 561481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 0
    بایدن پیروز انتخابات هستش اما ترامپ تقلب میکنه.